De inrichting van de ruimte in het kinderdagverblijf verschilt sterk per concept. Maar enkele basiselementen mogen in geen enkel kinderdagverblijf ontbreken en maken een vlotte dagelijkse routine mogelijk.
Afzonderlijke ruimtes kunnen visueel van elkaar worden gescheiden door ruimteverdelers en een ander kleurenschema.
Let bij het ontwerpen van de ruimtes op het wisselende perspectief van de kinderen.
Het ontwerp van de kamers in de kleuterschool speelt in sommige concepten een grote rol. Maar hoe belangrijk is het ontwerp van de kamers in de kleuterschool eigenlijk?
In onze gids lees je welke inrichting elementair is en in hoeverre kinderen baat hebben bij een goede inrichting.
[button]Verdere literatuur over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. kinderen hebben ruimte nodig

Er zijn talloze ideeën voor de inrichting van de ruimte in het kinderdagverblijf. De individuele interesses van de kinderen spelen een grote rol. Het doel van veel voorzieningen is om de kinderen verschillende mogelijkheden te bieden om zich vrij te ontwikkelen. Vaak eindigt dit in een zintuiglijke overbelasting voor de kinderen, omdat er in elke hoek van de ruimte iets nieuws te ontdekken valt.
Bij het opzetten van een kleuterschool zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. In het algemeen geldt echter: minder is meer. Een goed ruimteconcept wordt gekenmerkt door het feit dat het de kinderen veel vrije ruimte geeft om te bewegen en zo de ruimte individueel te gebruiken.
Dit betekent geenszins dat de inrichting van de ruimte in het kinderdagverblijf onbelangrijk is. Het is veeleer belangrijk de afzonderlijke ruimten optimaal te benutten en ze perfect af te stemmen op de behoeften van de verschillende leeftijdsgroepen in het kinderdagverblijf.
De volgende ruimten mogen in geen enkele crèche ontbreken:
- een gemeenschappelijke groepsruimte
- een stilteruimte, eventueel een extra slaapruimte voor kleinere kinderen
- aparte ruimtes voor de maaltijden
- buitenruimtes voor vrij verkeer
Naast de groepsruimte zijn verschillende kamers of ruimtes voor verschillende onderwijsgebieden geschikt voor een onderwijsgerichte inrichting van de ruimte.
2. de inrichting van de ruimte in het dagverblijf moet flexibel zijn

Laat je bij het inrichten en uitrusten van de ruimtes leiden door de behoeften van de kinderen. Kruip in de huid van de kleintjes en ga op handen en voeten zitten of hurk voor een nieuw perspectief. Zo kun je de omgeving ontdekken vanuit het oogpunt van een kind.
Aangezien de kamer vaak wordt aangeduid als de derde opvoeder, kan het belang van de kamerinrichting worden gezien. Niet alleen de inrichting van de kamer zelf, maar ook het ontwerp van de muren en de keuze van geschikte vloerbedekking zijn van elementair belang.
Naast het kleutermeubilair mogen de speelmaterialen niet te uitbundig zijn. Het is veel belangrijker om de materialen van tijd tot tijd te veranderen om specifieke projecten te kunnen uitvoeren.
Zo leren de kinderen creatief te blijven en steeds weer nieuwe ideeën te bedenken.
Tip: Betrek indien mogelijk de ouders en kinderen bij uw planning. Misschien kan de ene of de andere ruimte precies zo worden ingericht als de wensen van uw leerlingen.
3. Creëer verschillende ruimtes – zo werkt het
Als je een grote gemeenschappelijke groepsruimte hebt, is het belangrijk om verschillende zones te creëren. Zorg er bij het ontwerpen van de afzonderlijke speelzones voor dat het juiste materiaal ook in de buurt staat.
Dozen met verschillende kleuren en foto’s van de inhoud zijn hier bijzonder geschikt. Zo kunnen de kinderen gemakkelijker hun weg vinden en beslissen welke activiteit hen het meest aanspreekt.

Hier zijn enkele voorbeelden van mogelijke ruimtes in de kleuterschool:
- Ruimte voor rollenspel
- Knutsel- en creatieve ontwerpruimtes
- Muziekhoeken
- Ruimtes uitsluitend gewijd aan beweging
- Speelplaatsen voor gezelschapsspellen
Zorg ervoor dat u de verschillende ruimtes zo duidelijk mogelijk van elkaar scheidt. Dit kan door gebruik te maken van een ander ontwerp en van ruimteverdelers.
Vermijd echter een te grote mix van verschillende indrukken in een kleine ruimte. Laat in geval van twijfel een ruimte weg en vervang deze van tijd tot tijd door een andere.
Er moeten altijd voldoende mogelijkheden zijn voor de kinderen om zich te verplaatsen en terug te trekken. Het beste is om in ontspanningsruimten te zorgen voor een ander kleurenschema en zachtere verlichting.
Als u zich nader wilt verdiepen in de regionale pedagogie en de optimale inrichting van de ruimte, raden wij u de volgende bachelorscriptie aan, die u kunt vinden op de website van de Universiteit van Hamburg.
4. verdere literatuur over het onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.