Een mobiel knutselen voor de baby: DIY ideeën voor de wieg

Zelf een mobiel voor baby’s maken is een prachtig idee. Om het tot een succes te maken, geven we je veel tips die je moet volgen. Bovendien geven we u verschillende ideeën over hoe de …

Een mobiel knutselen voor de baby: DIY ideeën voor de wieg

mobile-baby-basteln
  5. Vrije tijd
  7. Knutselideeën
  9. Een mobiel knutselen voor de baby: DIY ideeën voor de wieg
Hoe maak ik een mobiel voor baby’s?

De basis van een mobiel is vrij eenvoudig te maken, dus je hebt genoeg tijd om daarna de onderdelen te maken.

Welke materialen heb ik nodig om een mobiel voor baby’s te maken?

Je kunt hout, vilt, stof of papier gebruiken. Het is vooral gemakkelijk als je met papier begint.

Kan ik een mobiel van hout maken?

Met een beetje handigheid kun je zelf een houten mobiel voor een baby maken. Idealiter heb je een fijne figuurzaag of een goede decoupeerzaag, zodat je fijne geschilderde vormen kunt uitzagen.

Bovendien geven we u verschillende ideeën over hoe de mobiel er boven het bed van de baby uit kan zien.
[button] Knutselmaterialen voor een mobiel [/button]

1. een mobiel voor baby’s maken – het basiskader is snel klaar

Baby’s zien anders:
Een mobiel oefent een grote fascinatie uit op baby’s, omdat hun zicht nog beperkt is tot de nabije omgeving. Daarom zijn er altijd studies zoals deze over het gezichtsvermogen van baby’s.

Als u zelf een mobiel wilt maken om boven het babybedje te hangen, zijn er veel verschillende mogelijkheden.

Dezeideeën zijn geschikt als basis voor een mobiel:

• Takken: U kunt als basis een enkele grote tak of een vertakte, iets kleinere tak gebruiken.
    U kunt de gedroogde takken in hun natuurlijke staat ophangen of ze bespuiten met een kleur naar keuze.
  • Lampenkap: Een eenvoudige lampenkap met een eenvoudig draadframe vormt de perfecte basis voor een mobiel. De lampenkap zelf heeft u niet nodig.
  • Geregen ringen: U kunt ook eenvoudige metalen ringen gebruiken waaraan u touwtjes hangt.
    Zodat ze niet kaal zijn, kunt u kleine vlechtjes gebruiken. U kunt ook een papieren ring over de metalen ring plakken of deze bedekken met stof.

De bevestiging aan het plafond of het kinderbed zelf moet zeer stevig zijn. De kleinere koorden waaraan individuele hangers worden bevestigd, hoeven daarentegen maar een heel klein gewicht te dragen en kunnen daarom worden gemaakt van eenvoudige nylondraden, zodat de draden bijna onzichtbaar zijn.

Tip: U kunt de zelfgemaakte decoratie ook heel goed in de kamer integreren door de basis dienovereenkomstig te kleuren.
Als u nog steeds niet zeker weet hoe de mobiel eruit moet zien, kunt u ook een kant-en-klaar knutselpakket kopen
.

2. Mobielen maken van papier – het gemakkelijkste en snelste idee

eine baby mit einem mobile aus ballons
Maak een ballonwereld.

Mobiles voor jongens en meisjes zijn gemakkelijk zelf te maken zonder sjabloon. Met een beetje creativiteit kun je het heel snel doen, zelfs als je geen speciaal talent hebt voor origami.

Wat dacht je bijvoorbeeld van 3D luchtballonnen die in de wolken zweven? Dat kan met deze eenvoudige instructies.

Alles wat je nodig hebt is wat gekleurd kleipapier, lijm, een schaar en nylon touw en je kunt aan de slag.

Knip eerst twee cirkels uit verschillende kleuren. Vouw elk van deze twee cirkels een keer in het midden en vouw ze dan weer dubbel om een hoek van 90 graden te maken.

Lijm vervolgens de twee cirkels in het midden aan elkaar zodat er 4 hoeken zichtbaar zijn. Doe hetzelfde met een vierkantje dat de mand voorstelt.

Bevestig dit direct onder de ballon zodat de indruk van een 3D heteluchtballon ontstaat. Het is een goed idee om twee luchtballonnen en twee wolken van elk wit kleipapier aan een touwtje te bevestigen en ze steeds een beetje in hoogte te laten verspringen.
Zo ontstaat na verloop van tijd een wolkenlandschap met veel ballonnen in de lucht.

Meer knutselideeën met papier vindt u hier.

Tip: Als je samen met kinderen een mobiel voor een baby wilt maken, is het een goed idee om eenvoudige vormen te gebruiken.

3. mobiele hangers naaien – deze ideeën zijn mogelijk

Als u graag naait, kunt u uw talent ook gebruiken om een mobiel te maken.

ein maritimes mobilie aus stoff
Maak je baby enthousiast over de zee.

In de volgende lijst vind je enkele ideeën die vrij gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd:

• hetnachtlandschap: maan, sterren, wolken
  • hetweer: zon, heldere en donkere wolken, regenbogen, bliksem
  • verschillende bosdieren: vos, egel, konijn, das
  • verschillende vogels: de vele felle kleuren geven elke vogel iets unieks
  • de zee: kleine boten, grote schepen, maar ook walvissen, dolfijnen, vissen of octopussen

In deze video kunt u ook zien hoe u een mobiel voor uw baby kunt maken:

4. een houten mobiel voor de kinderkamer

Als je een mobiel voor baby’s wilt maken met hout, zijn de mogelijkheden eindeloos.
Met een figuurzaag of decoupeerzaag en dunne plankjes uit de bouwmarkt kun je aan de slag.

ein holz-mobile fuer kinder
Versier de mobiel met houten kralen.

De volgende ideeën zijn geschikt als vormen:

• eenvoudige geometrische vormen: sterren, cirkels, lijnen, golven, rechthoeken, vierkanten
  • vrij eenvoudige dierfiguren: olifanten, giraffen, tijgers, luipaarden, honden
  • gemakkelijk te knippen zeefiguren: schelpen, zeesterren, zeewier, vissen, octopus

Na het zagen moet u de afzonderlijke houten delen zorgvuldig schuren en het schuurstof verwijderen.
Daarna kunt u de figuren leven inblazen door ze te versieren met bijpassende houtverf.

Let er bij het kiezen van de kleuren op dat ze geen schadelijke stoffen bevatten om de baby niet in gevaar te brengen.

5 Met de juiste knutselmaterialen voor de mobiel kun je meteen aan de slag.