Waardenonderwijs: Welke waarden moeten kinderen worden bijgebracht?

Hebben je ouders je vroeger ook voorgehouden dat het belangrijk is om punctueel te zijn of om tolerant te zijn tegenover andere mensen? Dit is hetnatuurlijke proces van waardeopvoeding, dat meestal zonder veel nadenken plaatsvindt. …

Waardenonderwijs: Welke waarden moeten kinderen worden bijgebracht?

wegweiser mit werten.
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Ouders
  4. »
  5. Onderwijs voor kinderen
  6. »
  7. Waardenonderwijs: Welke waarden moeten kinderen worden bijgebracht?
Hoe worden “waarden” gedefinieerd?

De definitie noemt waarden“algemeen wenselijke kenmerken van een persoon binnen een gemeenschap van waarden die ethisch en moreel als goed worden beschouwd”.

Welke soorten waarden zijn er?

Waarden worden vaak verdeeld in vier categorieën: spirituele waarden, morele waarden, religieuze waarden en particuliere waarden.

Wie is verantwoordelijk voor het aanleren van waarden?

In de eerste plaats natuurlijk het ouderlijk huis. Maar uw kind kan ook leren van anderen in onderwijsinstellingen en sportclubs.

Hebben je ouders je vroeger ook voorgehouden dat het belangrijk is om punctueel te zijn of om tolerant te zijn tegenover andere mensen? Dit is hetnatuurlijke proces van waardeopvoeding, dat meestal zonder veel nadenken plaatsvindt. In de meeste gevallen worden algemene waarden van generatie op generatie doorgegeven – en dat is een goede zaak. In het volgende artikel leer je wat waarden eigenlijk zijn, welke waarden er zijn en welke instanties een rol spelen bij de waardenopvoeding van een kind.

[button]Literatuur ter ondersteuning van de waardenopvoeding van uw kind[/button]

1. waarden zijn moreel wenselijke kenmerken van het zijn

opa spielt schach mit enkelin.
Grootouders zijn vaak betrokken bij waardenopvoeding. Op deze foto bijvoorbeeld leert een grootvader zijn kleindochter de waarde van geduld.

Ieder mens heeft zijn eigen individuele, persoonlijke waarden die hem zijn leven lang begeleiden. Maar wat zijn waarden eigenlijk? Wel, de definitie is nogal ingewikkeld. Strikt genomen zijn het“algemeen wenselijke kenmerken van een persoon binnen een gemeenschap van waarden die ethisch en moreel als goed worden beschouwd”.

Het komt erop neer dat waarden positieve karaktereigenschappen zijn, zoals stiptheid, eerlijkheid, tolerantie of gewoon een groot gezondheidsbewustzijn. In deze context zijn waarden altijd iets positiefs. Er bestaan in principe geen “slechte waarden”.

Iemands waarden vormen een belangrijk deel van zijn of haar persoonlijkheid en zijn bepalend voor zijn of haar handelen. Iemand met vaste waarden beschikt over een zekere karaktersterkte die het gemakkelijker maakt moeilijke levensfasen door te komen.

Wij onderscheiden vier verschillende soorten waarden

Immateriële normen of waarden vormen iemands persoonlijkheid en zijn bepalend voor zijn latere handelen. In de meeste gevallen is de overdracht van waarden al in de jongvolwassenheid voltooid.

Het is vrij onwaarschijnlijk dat iemand zijn of haar waarden in de loop van zijn of haar leven fundamenteel verandert. Daarom is het belangrijk dat u uw kind van meet af aan positieve waarden meegeeft. Deze kunnen in principe worden onderverdeeld in vier gebieden:

  • Spirituele waarden (kennis, discipline)
  • Morele waarden (trouw, eerlijkheid)
  • Religieuze waarden (tolerantie, geloofszekerheid)
  • Privé-waarden (beleefdheid, consideratie of tact)

3. waarden worden vooral thuis en in onderwijsinstellingen aangeleerd.

kinder im fußballverein mit rot-weißen trikots.
Een sportclub vormt waarden als stiptheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid of verdraagzaamheid in nog grotere mate dan de kleuterschool of school.

Eerst en vooral zijn het natuurlijk de ouders die je kind vormen en het de belangrijkste waarden voor zijn verdere leven bijbrengen. Daar heb je geen speciale kennis voor nodig. Je hoeft alleen maar waarden als behulpzaamheid, eerlijkheid of verdraagzaamheid aan je kind te laten zien en hem aan te moedigen die te imiteren.

Opvoeding vindt echter ook voor een groot deel plaats in de kleuterschool en andere instellingen met een educatieve taak. Hier leert je kind waarden die belangrijk zijn voor het leven in een gemeenschap.

In contact met andere mensen kan je kind de waarden die je het al hebt bijgebracht ook verdiepen. En dat gebeurt natuurlijk niet via werkbladen, maar via projecten, ondernemingen en gezamenlijke activiteiten .

3.1 Ook een sportclub kan bijdragen aan de vorming van waarden

Net als op de kleuterschool of op school kan uw kind in sportclubs oefenen in de omgang met andere mensen. Hier worden vooral waarden als betrouwbaarheid, stiptheid en verdraagzaamheid bijgebracht.

Om de waardenleer in de sportclub echt te laten werken, is het echter belangrijk dat uw kind ook plezier heeft in de betreffende sport. Anders ontaardt het project snel in dwang. Door naar een sportclub te gaan, leert uw kind ook een sterk saamhorigheidsgevoel en maakt het zeker veel nieuwe vrienden.

4 Ook scholen en kinderdagverblijven dragen bij tot waardenonderwijs.

Waarden vormen de basis voor sociaal samenleven

Sinds mensenheugenis zijn er in alle culturen bepaalde waarden die voor iedereen gelden en die vreedzaam samenleven in de eerste plaats mogelijk maken. De basis is vaak een religieuze gezindheid. In dit land zijn de christelijke waarden bijzonder wijdverbreid.

Zodra uw kind zijn eerste onderwijsinstelling binnengaat, wordt het lid van een volledig vreemde groep en moet het zich onderwerpen aan overeenkomstige groepsregels. Kinderdagverblijven en scholen leren kinderen het belang van waarden als stiptheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid of eerlijkheid.

Natuurlijk worden opvoeders, leerkrachten en alle andere begeleiders ook beïnvloed door de waarden van hun eigen familie en de omgeving waarin zij zijn opgegroeid. Bewust of onbewust dragen ook deze mensen bij aan de overdracht van waarden aan uw kind. Een goede communicatie tussen leerkrachten en ouders is onder meer om deze reden van groot belang.

Als ouders moeten zij duidelijk communiceren welke waarden zij bijzonder belangrijk vinden. Deze kunnen echter afwijken van de “normale” maatschappelijke opvattingen, zoals bij veel religies het geval is. Daarom is het belangrijk om hier zo begripvol mogelijk te zijn – op die manier modelleer je ook waarden als tolerantie aan je kinderen.

Ethische waarden worden ook in de klas bijgebracht.

Voor een uitgebreide en gerichte waardenopvoeding biedt elke openbare school in Duitsland de mogelijkheid om deel te nemen aan lessen ethiek. Of dit als vervangend vak voor godsdienstonderwijs of als verplicht keuzevak wordt gevolgd, hangt af van de desbetreffende deelstaat. Daar wordt ook de nadruk gelegd op sociaal leren met een of ander gemeenschapsproject.

De lesstof van de lessen ethiek omvat de overdracht van waarden en de uitleg van wereldvisies en religies. Net als in het godsdienstonderwijs op school wordt de aanpak betrekkelijk neutraal gehouden. Meer informatie over de lesstof voor ethieklessen op scholen vindt u hier.

Het doel van de lessen ethiek is de leerlingen te helpen hun eigen moraal te vormen, zodat zij maatschappelijk geldende waarden en normen kunnen begrijpen en zich daarnaar kunnen gedragen.

6. literatuur ter ondersteuning van de waardenopvoeding van uw kind

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten