Spel ter bevordering van taal: Hoe de taal van kinderen bevorderen via spel

Kinderen ontwikkelen zich in de eerste maanden en jaren vaak heel verschillend. Sommige kinderen spreken al relatief veel met twaalf maanden, terwijl andere met twee jaar nog heel weinig spreken. In principe is dat geen …

Spel ter bevordering van taal: Hoe de taal van kinderen bevorderen via spel

Spiele-zur-Sprachförderung-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Spel ter bevordering van taal: Hoe de taal van kinderen bevorderen via spel
Wat zijn de voordelen van spelletjes voor de taalontwikkeling?

Spelletjes voor taalontwikkeling helpen kinderen om zonder fouten te leren spreken. Er zijn verschillende spelideeën voor het kinderdagverblijf, maar ook voor thuis.

Wat wordt als fundamenteel beschouwd om de taalontwikkeling positief te beïnvloeden?

Belangrijker dan het gebruik van speciale spelletjes is de consequente betrokkenheid bij een kind. Goede communicatie vormt de basis van de taalontwikkeling.

Hoe zou de taalontwikkeling idealiter moeten verlopen?

Op tweejarige leeftijd omvat de woordenschat van de meeste kinderen ongeveer 100 woorden. Kleine afwijkingen moeten u in het begin niet verontrusten. Wel kunt u hier lezen wanneer u alert moet worden.

Kinderen ontwikkelen zich in de eerste maanden en jaren vaak heel verschillend. Sommige kinderen spreken al relatief veel met twaalf maanden, terwijl andere met twee jaar nog heel weinig spreken.

In principe is dat geen probleem. Als er echter problemen zijn met de articulatie, kunnen spelletjes ter bevordering van de spraak helpen.
Maar welke spelletjes helpen bij een vertraagde spraakontwikkeling van kinderen?

In onze gids geven wij u verschillende tips over hoe u de taalontwikkeling van baby’s en peuters kunt bevorderen en op welk gedrag u moet letten om taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen te voorkomen.

[button]Ontdek meer leuke speelideeën[/button]

1. taalontwikkelingsspelletjes zijn geen vervanging voor goede communicatie

Sprachentwicklung 3 Jahre
Om de taalontwikkeling te bevorderen, moet je veel met je kind praten.

Taal maakt deel uit van ons dagelijks leven. Terwijl het gebruik van woorden voor volwassenen geen probleem meer is, moeten kinderen eerst leren woorden te gebruiken en een gevoel voor taal ontwikkelen.
Voor het leren van taal zijn geen speciale taalleerspelletjes nodig. Gewoon speelgoed, dat op het eerste gezicht niets te maken heeft met de taalontwikkeling van een peuter, is meestal het meest geschikt voor intensieve woordenschattraining.

De meeste taalontwikkeling vindt onbewust plaats door voortdurende herhaling. Daarom is het vooral belangrijk dat ouders en opvoeders veel met kinderen praten. Hoe meer actie en interactie, hoe interessanter het wordt voor kinderen.

Tip: Het is belangrijk dat u uw kind niet pusht om iets te doen. Plezier moet op de voorgrond staan. Dit geldt ongeacht of u taalontwikkelingsspelletjes of voorleesboeken gebruikt.

Houdaltijd in gedachten dat het minder om het soort spel gaat en meer om uw manier van communiceren. Neem de tijd en praat met uw kind. Hoe eerder u begint met het voorlezen van een boek aan uw kind of samen rijmpjes voor kinderen doorneemt, hoe gemakkelijker het voor uw kind zal zijn om te spreken en nieuwe woorden te leren.

2. taalbevordering in het kinderdagverblijf

Sprachförderung Material
Prentenboeken trainen taalontwikkeling.

Kinderen brengen een groot deel van de hele dag door in de kleuterschool, naschoolse opvang of kinderdagverblijf. De leeftijd waarop ouders niet langer de grootste verzorgers zijn, begint steeds vroeger.

Als een kind op éénjarige leeftijd naar de kleuterschool gaat, worden veel woorden pas op de kleuterschool geleerd.
Geschikte spelideeën op deze leeftijd zijn:

  • Beeldverhalen: Plaatjes hebben altijd zin als een leerkracht of ouder de situatie met woorden beschrijft. Zeg alles wat je kunt bedenken over elk plaatje. Hoe meer je met woorden speelt, hoe beter.
  • Verborgen voorwerpen boeken: Een verborgen voorwerpen boek biedt je een grote verscheidenheid aan indrukken. Zelfs als het de bedoeling is iets heel specifieks te vinden, heb je veel mogelijkheden om iets uit te leggen.
  • Audiospelen: Natuurlijk kan niemand de hele tijd tegen een kind praten. Maar om de taalontwikkeling bij kinderen te bevorderen, kunt u gebruik maken van hoorspelen. Met de kindvriendelijke teksten wordt de aandacht getraind en moet er goed geluisterd worden. Bedenk wel dat interactie ontbreekt en hoorspelen daarom alleen een nuttige aanvulling zijn op zowel praten als spelen.
  • Rollenspellen: Rollenspellen worden aanbevolen om de taalontwikkeling bij kinderen te bevorderen. Met een keuken, een winkeltje of zelfs bij het doktertje spelen praten de kleintjes heel wat af. Het is ook erg leuk om in een rol te kruipen. Zo leren kinderen zichzelf en verschillende situaties beter kennen, naast het leren van taal.
    Op de kleuterschool kun je de kinderen tijdens deze activiteit aan hun lot overlaten, want de kinderen moedigen elkaar ook optimaal aan.

3. hoe ouders hun kinderen kunnen ondersteunen

Bambino-Lük om te leren:

De klassieke Lükkasten is er niet alleen voor kinderen op de basisschool, maar ook in een vereenvoudigde versie voor de allerkleinsten. Zo kunnen kinderen spelenderwijs leren over dieren, cijfers of letters.

Ieder kind is anders en bijzonder. Daarom zijn er geen starre regels over de leeftijd waarop je kind klaar moet zijn.
Het is veel belangrijker hoeveel tijd je investeert en vooral hoe je het beste te werk gaat om je kind te ondersteunen maar niet te overbelasten.

Met een paar tips kun je dit gemakkelijk doen:

  • Toon interesse in je kind door hem of haar altijd aan te kijken als je praat. Als u zich tijdens het praten afwendt, komt uw doel snel in gevaar.
  • Luister en onderbreek uw kind niet. Ook al begrijpt u niet alles, laat uw kind eerst uitpraten. Kinderen die vaak onderbroken worden, spreken meestal weinig.
    Taal wordt echter het best getraind door voortdurend gebruik.
  • Vermijd verbeteringen. Als uw kind bijvoorbeeld steeds “Mpfl” zegt in plaats van “appel”, corrigeer dit dan passief door iets correct te herhalen. “Nee, het is appel” kan vervangen worden door “Ja, dat klopt, dit is een appel”.
    Zo kan uw kind geleidelijk wennen aan de iets andere uitspraak zonder kritiek te krijgen.
  • Spreek indien mogelijk in volledige zinnen, want taal is zeer complex. Indien mogelijk moet u vreemde woorden en ingewikkelde zinnen in het begin beperken. Uw kind kan echter alleen via volledige zinnen leren hoe taal in elkaar zit.
  • Het is belangrijk dat u de tijd die u neemt actief gebruikt. Laat u tijdens deze tijd niet afleiden en probeer niet aan de zijkant iets anders te doen. Uw kind zal dit merken, ook al gelooft u het niet.

4 De taalontwikkeling van kinderen in de gaten houden – hoe herkent u problemen?

Sprachförderung Grundschule
Bij spraakproblemen kan het een goed idee zijn om naar een logopedist te gaan.

Praktijkvoorbeelden van taalondersteuning op de kleuterschool laten zien dat er vaak te weinig tijd is om elk kind de aandacht te geven die het verdient.
Het kan daarom snel gebeuren dat taalspelletjes op de kleuterschool verwaarloosd worden. Als gerichte taalondersteuning niet of onvoldoende mogelijk is in de crèche, komen de ouders in beeld.

De perfecte leeftijd om problemen te herkennen ligt rond de twee jaar. Dan kunnen de meeste kinderen ongeveer 100 woorden spreken. Als dit niet het geval is, betekent dit niet dat er niet genoeg kinderrijmpjes of logopedische spelletjes zijn gebruikt. Het kan ook gewoon een geval van late sprekers zijn.

Om echter te voorkomen dat een mogelijke spraakontwikkelingsstoornis verkeerd wordt herkend, zijn de volgende onderzoeken geschikt:

  • Eenanalyse van het gehoorvermogen door een KNO-arts: Als er gehoorproblemen zijn, kan dit een negatieve invloed hebben op het taalvermogen.
  • Eenbezoek aan een logopediepraktijk: Tijdens een test kan de logopedist uitzoeken of de woordenschat te klein is. In dat geval is wachten of gerichte logopedie de aangewezen remedie.
  • Een andere mogelijkheid is een onderzoek vanuit de ontwikkelingspsychologie. Een dergelijk onderzoek is bijvoorbeeld mogelijk bij het Bielefeld Instituut voor Vroege Kindontwikkeling.

Tip: Hoe vroeger u handelt, hoe gemakkelijker de eerste spraakontwikkelingsstoornissen kunnen worden opgeheven.

5. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s

Sprachspiele Kindergarten
Sommige kinderen kunnen op kleuterleeftijd al lezen.
Zijn er materialen voor Duits als tweede taal?

De website lernox.de biedt een grote verscheidenheid aan materiaal, ook uit het dagelijks onderwijs, om online te bekijken, te bewerken en te downloaden. Ook het DAZ-materiaal voor de basisschool helpt leerkrachten in de omgang met leerlingen met een migratieachtergrond.

Zijn er taalontwikkelingsproblemen in de twee- of drietalige kleuterschool?

De taalontwikkeling heeft er niet onder te lijden wanneer kinderen meertalig worden opgevoed. Het is echter belangrijk dat de taal perfect wordt beheerst. School-Engels is niet voldoende om een kind tweetalig op te voeden, omdat het basisbegrip van de taal niet kan worden overgedragen.

Kunnen kinderen al op de kleuterschool leren lezen?

Kinderen met een snelle taalontwikkeling kunnen al lezen voordat ze naar school gaan. Dit vereist echter training. Idealiter komen uw kinderen gretig naar u toe om te leren lezen.
In dat geval staat niets het samen leren in de weg. Zorg er wel voor dat het plezier in het leren lezen niet verloren gaat.
In de regel hebben oefeningen over dit onderwerp pas zin vanaf een jaar of vijf. Sommige kleuterscholen bieden kleutergroepen aan waar het leren lezen al op het programma staat.

6 Ontdek meer leuke spelideeën

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten