Vanaf ongeveer vier jaar heeft een kind de fijne motoriek om een strik te strikken. Volgens een onderzoek kan tegenwoordig echter slechts iets minder dan 14% van de drie- tot zesjarige kinderen hun eigen veters strikken.
Er zijn talrijke methoden die kinderen kunnen gebruiken om te leren hun schoen te strikken. Met het juiste liedje of gezegde kunnen kinderen de techniek het beste onthouden.
Schoenveters strikken moet, net als fietsen, regelmatig geoefend worden. U kunt samen met uw kind geschikte hulpmiddelen maken.
[knop] Hulpmiddelen voor lintknopen [/knop]
Helaas is het niet meer vanzelfsprekend dat kinderen hun schoenen kunnen strikken. De meeste kinderen op de kleuterschool of op school dragen schoenen die open en dicht kunnen met klittenband of een rits. Wanneer kinderen echter leren hun schoenen te strikken, worden belangrijke vaardigheden getraind.
In dit artikel willen we uitleggen waarom het zo belangrijk is dat kinderen zelf hun schoenen kunnen strikken. We laten u kennismaken met de meest gebruikte methoden om op een eenvoudige manier schoenen te leren strikken. Daarnaast geven we u tips over welke hulpmiddelen bijzonder geschikt zijn voor het strikken.
Inhoudsopgave
1. schoenen strikken vereist een goede handigheid
Het strikken van schoenveters is voor veel kinderen in het begin een grote uitdaging. Er is veel handigheid nodig om een strik goed te kunnen strikken. Het feit dat de linker- en rechterhand afzonderlijk moeten worden gecoördineerd , bevordert zowel de fijne motoriek als de oog-vingercoördinatie.
Helaas leren veel ouders hun kinderen niet meer om hun veters te strikken. In het onderzoek Digital Diaries van AVG werden meer dan 6000 moeders in tien verschillende landen ondervraagd. Daaruit bleek dat terwijl 34% van de Duitse kinderen tussen drie en vijf jaar met computers speelt en 35% smartphones gebruikt, slechts 14% van de kinderen hun schoenen kan strikken.
Uit deze resultaten blijkt dat het aanleren van praktische vaardigheden steeds meer op de achtergrond raakt. Ook al is het door klittenband en ritsen tegenwoordig niet meer absoluut noodzakelijk om veters te strikken, ouders moeten hun kind deze vaardigheid zeker leren vanaf de leeftijd van vier tot vijf jaar. Uiterlijk wanneer het kind naar school gaat, moet het weten hoe het zijn eigen schoenen moet strikken.
2. er zijn deze methoden om te leren strikken
Baby’s kijken altijd gefascineerd toe als oudere kinderen op de kleuterschool hun veters strikken. Wat zo moeilijk lijkt, is eigenlijk heel eenvoudig. Het is gewoon belangrijk om de juiste techniek te leren en die dan steeds weer te oefenen.
De eerste vereiste om een strik te kunnen leggen is een strakke knoop te kunnen leggen. De meeste kinderen leren dit echter heel snel. Om te oefenen moeten altijd twee verschillende uiteinden worden geknoopt.
In het volgende laten wij u de twee populairste methoden zien waarmee kinderen kunnen leren een schoenveter te strikken.
U kunt ook drie verschillende instructies zien in deze YouTube-video:
2.1 Schoenen leren strikken met de boom
De volgende methode wordt beschouwd als de standaardmethode en wordt het meest gebruikt. Om te beginnen wordt een knoop gelegd. Dit is de basis voor alle technieken die gebruikt kunnen worden om een strik te leggen.
Daarna volgen de volgende stappen:
- De rechter schoenveter wordt in een lus gemaakt en vastgehouden met duim en wijsvinger. Dit stelt de boom voor.
- Dan wordt de linkerschoenveter om deze lus gelegd. Dit is de slang.
- Deze linkerschoenveter wordt nu ook gebruikt om een lus te vormen die onder de linkerduim door de boog (de grot) kruipt.
- In de laatste stap worden alleen de twee uiteinden van de lus aangetrokken.
Voor deze techniek kunnen de kinderen het volgende rijmpje onthouden:
“Een grote dikke boom, hier komt een slang, wat een droom. Slangt rond de stam en kruipt dan in een grot.”
U kunt dit rijmpje ook gebruiken om uw kind te leren hoe het een veter moet strikken:
“De muis bouwt een huis, gaat rond het huis en komt er aan de voorkant uit.”
Tip: Linkshandigen knopen de lus vaak andersom. Dit betekent dat de eerste lus met de linkerhand wordt gevormd.
2.2 Maak konijnenoren van de veters
Detweede methode wordt minder vaak gebruikt, maar is voor de meeste kinderen gemakkelijker te leren. Ook hier legt het kind eerst een eenvoudige knoop.
De lus wordt nu als volgt geknoopt:
- Er wordt een lus gevormd van de rechter schoenveter. Deze wordt vastgehouden met duim en wijsvinger van de rechterhand.
- Nu wordt ook een lus gemaakt van de tweede, dus de linker schoenveter, die op dezelfde manier wordt vastgehouden. Dit zijn de twee konijnenoren.
- De twee oren worden nu aan elkaar geknoopt.
De volgende twee rijmpjes lenen zich voor deze techniek:
“Konijnenoor, konijnenoor, eenmaal rond, dan door de poort.”
“Het ene konijnenoor, het andere konijnenoor. Knuffel, leg er een knoop in.”
3. maak je eigen hulpmiddelen om te oefenen
Schoenen leren strikken is meestal erg leuk voor kinderen. Het wordt echter nog spannender als je samen met je kind een speciaal trainingstoestel maakt om schoenen te leren strikken.
Alles wat je nodig hebt voor de lusstrainer is een stevige kartonnen doos, een schaar, een veter en viltstiften. Een gratis sjabloon vind je hier.
Knip het sjabloon uit en breng het over op het karton. Uw kind kan nu het paar schoenen naar eigen inzicht beschilderen. Maak met de schaar gaatjes voor de veters. Rijg nu de veters in de gaten van de schoenen.
Tip: Laat uw kind de respectievelijke uiteinden in verschillende kleuren verven. Dat maakt het aanleren van de techniek veel gemakkelijker.
Als kinderen voor de eerste keer een strik maken, zijn ze enorm trots en willen ze deze techniek zo vaak mogelijk gebruiken. Gebruik deze motivatie om te consolideren wat ze hebben geleerd.
4. hulpmiddelen bij het strikken
No products found.