Participatie in de kleuterschool betekent het actief betrekken van kinderen bij beslissingen. Participatie in de kleuterschool is zelfs opgenomen in het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind.
Bepaal een deelgebied waarin kinderen bij de besluitvorming worden betrokken. Zo leren kinderen al op jonge leeftijd de basisbeginselen van de democratie.
Het is bewezen dat gezamenlijk opgestelde regels beter werken omdat kinderen het belang van de gemaakte afspraken beter begrijpen.
Deelname aan de kleuterschool biedt kinderen de mogelijkheid tot medezeggenschap. Maar wat betekent dit eigenlijk precies? En in hoeverre zijn er grenzen aan de participatie van kinderen?
In onze gids laten we je kennismaken met het concept en gaan we dieper in op de methoden van democratie in het klein.
[button]Meer lezen over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
[kita_suche]U bent op zoek naar een kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]
1. de betekenis van deelname aan de kleuterschool
Elk kind moet vroeg of laat zijn eigen beslissingen nemen. Wat is er dan op tegen om kinderen al op de kleuterschool actief te betrekken bij de te nemen beslissingen?
De participatiepedagogie is ontwikkeld in de jaren zeventig. Sindsdien is er in veel instellingen veel veranderd. Inmiddels zijn er wettelijke grondslagen die de medezeggenschap van kinderen actief bevorderen.
Afhankelijk van welke pedagogie in de afzonderlijke kleuterscholen als basis wordt gebruikt, zijn er echter aanzienlijke verschillen in de praktische uitvoering.
Voor kinderen bieden participatiemogelijkheden veel voordelen. In detail:
- kinderen leren hun mening te uiten
- de kinderen beseffen dat ieder kind een eigen mening heeft en dat andere meningen ook gerechtvaardigd zijn
- communicatieve vaardigheden worden getraind
- de kinderen moeten leren omgaan met conflicten
- de kinderen herkennen het verschil tussen een loutere wens en de mogelijkheid deze in praktijk te brengen
- moeten ze verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen beslissingen
- de kinderen leren omgaan met tegenargumenten.
Niet alleen de kinderen zelf, maar ook de opvoeders en ouders nemen deel aan deze vorm van medezeggenschap. Zij kunnen actief omgaan met de behoeften van de kinderen in de kleuterschool of thuis in het dagelijks leven. Dit maakt het gemakkelijker om hun leven op lange termijn te coördineren.
Tip: Deelname aan de kleuterschool betekent niet dat alleen de doelen van de kinderen worden nagestreefd.
Integendeel, de rol van de opvoeder verandert, omdat de nadruk ligt op actief samenzijn.
2. praktische voorbeelden van deelname aan de kleuterschool
Op dit punt stelt u zich ongetwijfeld de legitieme vraag in hoeverre participatie in de kleuterschool kan worden geïmplementeerd. Het is belangrijk dat de kinderen alleen op sommige gebieden medezeggenschapsrecht hebben.
Het zou niet mogelijk zijn dit concept in de hele kleuterschooldag toe te passen.
Er zijn verschillende benaderingen van de mate waarin medezeggenschap in de kleuterschool moet worden toegepast. In sommige gevallen blijft de participatie beperkt tot enkele projecten. In andere voorzieningen krijgen de kinderen de gelegenheid om in een ochtendkring over hun wensen en zorgen te praten.
Rechten van het kind:
Artikel 12 van het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind stelt dat kinderen inspraak hebben in alle zaken die hen aangaan.
Het volledige VN-Verdrag inzake de rechten van het kind, inclusief verklaringen, kan hier worden gedownload van het federale ministerie voor Gezinszaken, Ouderen, Vrouwen en Jeugd.
Veel kleuterscholen maken ook gebruik van speciaal geselecteerde kinderparlementen waarin de individuele kinderen een groep vertegenwoordigen.
Belangrijke beslissingen die voor de kinderen van belang zijn, mogen niet geheel zonder hun instemming worden genomen. De volgende punten zijn hier van bijzonder belang:
- Maaltijden in de kleuterschool
- Speeltijden en wensen betreffende speciale spelletjes
- Veranderingen in het ruimteconcept
Om kinderen in staat te stellen hun eigen beslissing te nemen op een zinvolle basis, moet je ze eerst informeren over de voor- en nadelen. Beantwoord de vragen van de kinderen vooraf zo goed mogelijk, zodat de aanpak van de democratie niet op niets uitloopt.
Let op: Zorg ervoor dat je je aan je eigen regels houdt. Als je een beslissing in handen van de kinderen hebt gelegd, moet je ook het resultaat aanvaarden.
Anders zou het concept van participatie in de kleuterschool zinloos zijn omdat de kinderen het vertrouwen zouden verliezen.
[kita_suche]Je zoekt een kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]
3. gezamenlijk vastgestelde regels werken beter
Samen leven in de kleuterschool vereist bepaalde basisregels in de omgang met elkaar. Het is zeker mogelijk dat je deze eenzijdig opstelt en dat alle kinderen zich aan deze regels moeten houden.
Je kunt echter ook samenwerken en een catalogus van regels opstellen die gelijkelijk geldt voor alle kinderen in de kleuterschool en voor jullie als opvoeders. De kinderen hebben er veel meer belang bij zich aan hun eigen regels te houden, omdat ze de betekenis erachter hebben begrepen.
De verschillende niveaus van deelname zijn natuurlijk ook gebaseerd op de leeftijd van de kinderen. Hoe ouder de kinderen worden, hoe minder informatie zij van u nodig hebben om een zinvolle beslissing te nemen.
4 Verdere lectuur over dit onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.