Er zijn verschillende oefeningen en methoden om het filosoferen met kinderen te vergemakkelijken. Maar in feite kan bijna elke alledaagse vraag op een filosofisch niveau worden gebracht.
De horizon van kinderen is minder beperkt, dus filosoferen met kinderen kan veel vrijer en productiever zijn dan het behandelen van dergelijke onderwerpen met volwassenen.
Wanneer u met kinderen filosofeert, zorg er dan voor dat u een gemeenschappelijk niveau voor het gesprek kiest en niet hoopt op of de nadruk legt op een specifiek resultaat.
[button]Verder materiaal om te filosoferen[/button]
Bij filosoferen met kinderen ga je samen op zoek naar de echt belangrijke vragen in het leven. Dit klinkt in eerste instantie misschien wat ingewikkeld, maar het is betrekkelijk eenvoudig in praktijk te brengen.
In tegenstelling tot volwassenen zijn kinderen voortdurend op zoek naar antwoorden. Er zijn bijna talloze onderwerpen waarmee je kinderen op de kleuterschool, de basisschool of zelfs de middelbare school kunt inspireren.
Bij filosoferen met kinderen staat de vrijheid van denken centraal. Stel jezelf daarom geen grenzen en sta open voor een ander wereldbeeld.
Inhoudsopgave
1. filosoferen met kinderen – de vraag naar betekenis
De meeste kinderen stellen van nature talloze “waarom”-vragen om de wereld te ontdekken en hun kennis uit te breiden. Hoe kleiner een kind is, hoe meer het vertrouwt op de meningen van ouders, opvoeders en leraren om geleidelijk zijn eigen beeld te vormen.
In het kader van de filosofie speelt het overdragen van kennis echter geen rol. Het gaat er veeleer om dat kinderen leren met zichzelf en de wereld in het reine te komen. De klassieke en centrale vragen van de filosofie, “Waarom ben ik hier?” of “Wat is de zin van het leven?” zijn meer gericht op wat oudere kinderen.
Filosoferen is echter ook mogelijk met jonge kinderen op de kleuterschool of de lagere school. Belangrijk is dat de taalkundige voorwaarden voldoende zijn om een bepaald onderwerp op een gemeenschappelijk niveau te behandelen.
Tip: Gebruik onderwerpen die kinderen op dit moment bijzonder interesseren en blijf openstaan voor de uitkomst van het gesprek.
2. nadenken, verwonderen en vragen stellen – vergeet de regels wanneer u met kinderen filosofeert.
In principe kun je met iedereen ter wereld filosoferen. In tegenstelling tot volwassenen hebben kinderen echter de unieke gave om de wereld niet in vaste structuren te zien, maar volledig vrij te denken.
Gebruik dit potentieel om met kinderen te discussiëren over de natuur, vriendschappen of zelfs de zin van werk of spel.
Wees niet bang om specifieke vragen van de kinderen niet te kunnen beantwoorden. Bij filosoferen met kinderen is het immers niet de bedoeling om kennis over te dragen, maar om bewust vragen te stellen waarop niet één goed antwoord bestaat.
3. het zoeken naar onderwerpen – gebruik actuele gelegenheden
Er zijn verschillende methoden en manieren die u kunt gebruiken om met kinderen te filosoferen. In het algemeen hoef je echter geen boeken te gebruiken om op een open manier met kinderen te praten.
Vooral voor het begin van de filosofieles op de kleuterschool hoef je niet veel tijd in te plannen. Binnen een paar minuten kunnen kinderen veel leren en hun ideeën delen.
Ga daarom op ooghoogte met de kinderen staan en verdiep je in actuele vragen door ze terug te geven.
Uiteindelijk is bijna elk onderwerp geschikt om over te filosoferen. Maar om het je wat gemakkelijker te maken om ideeën te vinden, volgen hier enkele mogelijke onderwerpen om met kinderen over te filosoferen:
- Waarom heb je vrienden? Wat kenmerkt een vriendschap? En mag ik ruzie maken met een vriend?
- Mogen kinderen in nood stelen? Op welk moment is het goed om iets van anderen af te pakken? Is het eerlijk dat andere kinderen armer zijn?
- Wat betekent het om geluk te hebben? Is er een verschil tussen gelukkig zijn en geluk hebben? Zijn kinderen of volwassenen gelukkiger?
- Is het goed om de natuur uit te buiten? Mogen we dieren eten?
- Moeten we andere mensen helpen? Hoe ver moet die hulp gaan? Is er een grens?
- Wat zou je veranderen als je alles mocht bepalen?
Zoals je ziet, zijn heel veel verschillende onderwerpen geschikt om met kinderen over te filosoferen.
Je kunt ook een klein kijkje nemen in de wereld van het filosoferen in deze YouTube-video:
Tip: Gebruik afbeeldingen of verhalen om onderwerpen te vinden om over te filosoferen.
4. de aanpak van filosoferen met kinderen – wees open
Aangezien het bij filosoferen met kinderen niet gaat om onderwijs in de klassieke zin, moet u proberen het filosofisch gesprek niet te beïnvloeden door instructies te geven.
Dit betekent dat u geen antwoorden moet geven, maar wel specifieke vragen mag stellen om het filosofisch gesprek een bepaalde richting te geven.
Gebruik de volgende vragen om kinderen aan te moedigen verder te denken:
- Weet je zeker dat dit waar is?
- Is het over het algemeen waar of zijn er uitzonderingen?
- Waarom denk je dat het zo is?
- Is het mogelijk om het anders te zien?
- Zijn er voorbeelden die je veronderstelling ondersteunen?
- Waarom denk je dat nog niemand op dit idee is gekomen?
De nadruk ligt op de gezamenlijke ontwikkeling van het gesprek. Bij het filosoferen met kinderen moeten volwassenen echter een stap terug doen en zich eerder in de rol van waarnemer en luisteraar plaatsen.
Anders bestaat het gevaar dat kinderen snel stoppen omdat ze gewend zijn dat een volwassene het antwoord weet.
Tip: Doe zelf alsof je het antwoord niet weet. Dit houdt het gesprek interessant en stimuleert kinderen om verder te denken.
5 De zin van filosoferen met kinderen
Materiaal om te filosoferen:
Het Federaal Agentschap voor de Burgerlijke Vorming stelt u hier materiaal ter beschikking dat u kunt gebruiken als inleiding tot het filosoferen met kinderen.
Kinderen moeten leren omgaan met de wereld waarin ze opgroeien. Om een diep inzicht te krijgen in rechtvaardigheid, liefde, geluk en de zin van het leven is het nodig om buiten de kaders te denken.
Klassieke schoolvakken laten dit slechts in beperkte mate toe. Hooguit is het mogelijk om in een werkstuk wat dieper te kijken.
In de filosofie leren kinderen dingen in twijfel te trekken en actief te communiceren. Het gaat om het voeren van discussies en het verwerven van kernvaardigheden buiten het schoolsysteem om.
Kinderen leren nieuwsgierig te zijn en niet zomaar alle informatie aan te nemen, omdat het vaak de moeite waard is achter de façade te kijken.
Ouders kunnen actief naar hun kinderen luisteren om de innerlijke gedachtenwereld van hun kinderen beter te leren kennen. Tegelijkertijd opent het filosofische gesprek de mogelijkheid hoe ouders en kinderen elkaar op een ander niveau kunnen ontmoeten.
6 Verder materiaal om te filosoferen
No products found.