Voor ouders die zich beroepsmatig willen of moeten heroriënteren, is de goedkeuring van de kosten voor omscholing een jackpot. De vreugde over de goedkeuring wordt echter snel vergezeld door de angst om kinderen, leren en huishouden niet te kunnen combineren. Wij tonen u manieren en tips om een omscholingsprogramma met succes te doorlopen ondanks het feit dat u een gezin en een kind heeft.
Inhoudsopgave
1. deeltijdse omscholing
Omscholing wordt ook in deeltijd aangeboden. De bezoektijden zijn meestal in de ochtend, wanneer de kinderen naar de kinderopvang of school zijn. Het feit dat het tegenwoordig gebruikelijk is dat omscholingscursussen online worden gegeven, bespaart extra tijd, omdat er niet gereisd hoeft te worden als deelname vanuit huis mogelijk is. Maar ook als deelname aan een onderwijsinstelling noodzakelijk is, kunnen deze trajecten worden gecombineerd met kinderopvang of basisschool. Bovendien zijn er mogelijkheden om de kinderopvanguren uit te breiden en zo wat vrije tijd te creëren tussen omscholing en gezinsleven.
Deze nieuwe tijd hoeft helemaal niet voor leren te zijn. In feite kan een wandeling of een uurtje favoriete sport veel meer doen omdat je je hoofd leegmaakt en ruimte maakt voor nieuwe input en nieuwe energie krijgt. Er is niets mis met een middagdutje als de kinderen in de opvang zitten. Het is veel gemakkelijker om met meerdere spanningen om te gaan wanneer je goed uitgerust bent dan wanneer je voortdurend onder stress staat.
2 Wanneer kinderen ziek worden
De grootste zorg voor omscholers is dat hun kinderen te vaak of te lang ziek zijn. Dit komt omdat omscholingscursussen meestal zo zijn opgezet dat als het kind lange tijd afwezig is, het succes in twijfel wordt getrokken en er tussentijdse toetsen moeten worden afgenomen. Dit is natuurlijk een uitdaging wanneer het kind thuis zorgintensief is en de grootste zorg het kind is. In principe wordt afwezigheid wegens ziekte van het kind echter op precies dezelfde manier behandeld als in het beroepsleven. En de aanbieders geven de herintreders voldoende tijd om de leerstof in te halen. Bovendien kunnen misschien enkele uren in het online seminar van thuis uit worden afgewerkt als de partner thuis is.
3. steun van familie en vrienden
Veel dingen zijn gemakkelijker met steun. Twee jaar is echter ook een lange tijd en kinderen ontwikkelen zich in die tijd. Vrienden die ermee instemmen om elke woensdag een paar uur met de schattige kleine te gaan wandelen, kunnen overweldigd worden door een kind van vier en proberen zich aan hun verantwoordelijkheid te onttrekken. Ook al is het moeilijk voor herintreders, soms moet er hulp gevraagd worden. Maar dat is precies wat velen moeilijk vinden.
Duidelijke afspraken met partners, ouders en vrienden zorgen voor leermomenten. Hoe kleiner de kinderen, hoe belangrijker. Terwijl een kleuter een uurtje alleen kan spelen, heeft een tweejarige de klok rond toezicht nodig.
Bij gebrek aan steun: Wie weinig steun vindt in het gezin mag zich niettemin niet laten ontmoedigen. De kinderen op de kleuterschool en de lagere school hebben ouders met wie zij toch al in contact komen. Wederzijdse steun is wat velen, vooral alleenstaande ouders, wensen maar niet durven voorstellen. Hier is persoonlijk initiatief nodig. Naast het verzekeren van kinderopvang kunnen hier vriendschappen ontstaan waarvan de ouders ook op lange termijn en wederzijds profiteren.
4. gebruik maken van externe hulpaanbiedingen
Leergroepen in de omscholingsklas zijn een zeer goede hulp. Vaak zijn hier ouders met kinderen van dezelfde leeftijd te vinden. Terwijl de ouders leren, spelen de kinderen samen. Als de kinderen elkaar goed kennen, kunnen de herintreders om de beurt op de kinderen passen om studietijd vrij te maken.
Accepteer subsidies van het arbeidsbureau en het arbeidsbureau!
Er is privé-bijles voor herintreders. Deze wordt betaald door het uitzendbureau of het arbeidsbureau en moet zeker worden benut, vooral als er door afwezigheid echt kennistoetsen moeten worden afgelegd.
Buurtwerk in stadswijken is helaas vooral gericht op oudere kinderen, maar er is veel aanbod voor kleuters, van ballet tot gymnastiek. Zelfs als het geen zin heeft om naar huis te gaan, kunnen er boodschappen worden gedaan of kan er worden geleerd.
5. time management en prioriteiten
Plannen zijn erg nuttig, vooral voor ouders. Een goed gestructureerd plan geeft een overzicht van beschikbare tijd en komende taken. Je plannen moeten echter niet volgestopt worden met taken die zelfs zonder omscholing niet volbracht kunnen worden.
Plan voor buffers!
Elk plan heeft tijdbuffers nodig voor vertragingen. Vooral ouders weten dit. Iedereen is klaar met aankleden, dan moet het kind weer naar het toilet of kan het de tweede schoen niet vinden. Dat kost tijd. Maar zoiets moet geen tijdsdruk opleveren.
Voor de planning moet rekening worden gehouden met het eigen bioritme. Als 22.00 uur de beste tijd is om naar bed te gaan, helpt het niet om tot na middernacht achter gemiste taken aan te jagen omdat de volgende dag met een energietekort begint. Hier komen prioriteiten om de hoek kijken. Onbelangrijke taken kunnen worden gedelegeerd of zelfs achterwege gelaten. Vooral wanneer er een tijdsdruk is.
- De vraag die snel bepaalt hoe belangrijk een taak is, is: Wat gebeurt er als ik het nu niet doe? Hoe onschuldiger het antwoord, hoe waarschijnlijker het is dat de taak kan wachten.
- Als de taak absoluut gedaan moet worden, kan het antwoord op de vraag verlichting brengen: Wie kan het voor mij doen?
- Alleen als er consequenties dreigen en niemand anders de taak kan doen, moet het echt dringend gebeuren.
6. onderzoek je eigen leertype
Iedereen heeft zijn favoriete zintuiglijke kanaal en het leertype is daar meestal op gebaseerd. De een moet dingen gehoord hebben om ze niet te vergeten, de ander moet ze gezien hebben. Uitzoeken welk type leerling je bent, helpt om de leerinhoud beter voor te bereiden.
Het voordeel van de digitale wereld is dat er boeken, plaatjes en podcasts zijn over elk onderwerp. YouTube staat vol met leervideo’s over elk denkbaar onderwerp, en elk beroepsveld heeft geweldige platforms waar de onderwerpen goed gesorteerd toegankelijk zijn. Dit neemt de druk van het leren niet weg, maar het helpt om tijd te besparen en vooral om effectief te leren.
Afhankelijk van het type kan de tijd zelfs dubbel gebruikt worden. Podcasts of andere audiobestanden kunnen worden gedownload naar mobiele apparaten, waarvan sommige zelfs waterdicht zijn. Dit maakt het mogelijk om tijdens het duiken woordenschat in zakelijk Engels te leren of je de basisbeginselen van bedrijfskunde te laten uitleggen. Reizen met het openbaar vervoer kost tijd, maar stelt je in staat om leervideo’s te bekijken. En zelf autorijden is niet sneller, maar je moet wel geconcentreerd rijden.
Conclusie: Kinderen hoeven de ontwikkeling van ouders niet tegen te houden
Met een kind zijn de verantwoordelijkheden in het leven veel groter en veel activiteiten vergen meer organisatie en inspanning. Maar als het eindexamen is gehaald, kan de herintreder met recht trots zijn op zichzelf. Het is zoals een bevalling wordt beschreven: Hoe lang het ook duurt, als het kind eenmaal geboren is, is alles vergeten. En voor het kind is deze prestatie een groot rolmodel, ook al kan hij of zij het tijdens de omscholing misschien nog niet begrijpen.