Afhankelijk van de spelvorm wordt bijvoorbeeld de creativiteit getraind, de fijne en grove motoriek geoefend en worden sociale vaardigheden aangeleerd.
Buiten kunt u de kinderen boomsoorten in het bos laten identificeren, een kinderolympiade buiten houden of waterspelletjes gebruiken om af te koelen als het te warm is.
Probeer bijvoorbeeld het spel “Drijft het?”. Hierbij geef je de groep een voorwerp en laat je de kinderen raden of het blijft drijven of niet.
Opvoeders hebben een veeleisende taak, want naast pure begeleiding moeten kinderen zoveel mogelijk gestimuleerd en uitgedaagd worden.
Om hier recht aan te doen zijn spelletjes in de kleuterschool geschikt waarin de kinderen en passant verschillende vaardigheden leren.
In onze gids krijg je tips over spelletjes voor kinderen die het dagelijkse kleuterleven wat kleurrijker maken.
Je leert welke bewegingsspelletjes geschikt zijn voor peuters en welke groepsspelletjes je kunt aanbieden voor kinderen van 3 of 5 jaar.
[button]Aanbevolen boeken met spelletjes voor kleuters[/button]
Inhoudsopgave
1. spelletjes op de kleuterschool maken alle seizoenen wat kleurrijker
Een kleuterschool zonder kinderspelletjes, dat idee lijkt afschuwelijk. Of het nu gaat om gezelschapsspelletjes of behendigheidsspelletjes, leuke spelletjes horen gewoon bij de kleuterschool.
Er blijft later nog genoeg tijd over voor een serieus leven.
Er zijn veel verschillende gebieden waarop kinderspelletjes kunnen worden gebruikt om verschillende vaardigheden te verbeteren. In het volgende overzicht vindt u een korte lijst:
- zintuiglijke waarneming, met name de ontwikkeling van spraak en gehoor
- de verwerving van fijne en grove motorische vaardigheden
- sociale interactie en competentie
- de ontwikkeling van zelfmotivatie en doorzettingsvermogen
- de verwerving van emotionele vaardigheden
- de vorming van creativiteit
- de verwerving van wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden
Al deze gebieden kunnen worden bevorderd met behulp van leerspelletjes. Met een beetje fantasie kun je de verschillende spelletjes aanpassen aan verschillende gelegenheden door de volgorde slechts een beetje te veranderen.
Kerstspelletjes of carnavalsspelletjes zijn in een handomdraai gemaakt.
2. spelletjes voor kinderen in de natuur
Spelen is elementair voor de ontwikkeling:
Helaas heeft niet elk kind in de wereld de kans om spelletjes te spelen en de kindertijd te beleven zoals het hoort. Een recente studie van Unicef toont aan hoe belangrijk spel is om te leren.
Waar mogelijk zijn buitenspelen geschikt. Vooral in de zomermaanden is het de moeite waard om een kinderolympiade te houden. Dit omvat veel verschillende spelletjes die de fysieke capaciteiten van de kinderen testen.
Idealiter worden de verschillende categorieën van de spelen zo ontworpen dat de kansen van de individuele kinderen goed verdeeld zijn.
U kunt bijvoorbeeld zowel klassieke loopspellen als werp- en behendigheidsspellen in de Olympische dag integreren. Voor elk van de spellen krijgen de kinderen punten die aan het eind van de dag worden opgeteld om een winnaar te kronen.
Tip: De kinderen zijn bijzonder blij met een klein, zelfgemaakt certificaat waarin de prestaties van de dag worden opgetekend.
Dit is trouwens een uitstekende controle van de motoriek van de kinderen.
Op bijzonder warme dagen heeft het minder zin om fysiek veeleisende activiteiten te doen. Moeilijke hersenspelletjes zijn ook moeilijk uit te voeren in de hitte. Organiseer in plaats daarvan waterspelletjes voor wat verkoeling.
In het bos daarentegen kunt u bomen van dichtbij bekijken. Voor een spelletje boomherkenning leidt u een geblinddoekt kind naar een boom. Het kind heeft ongeveer twee minuten om de boom te verkennen met alleen zijn handen.
Daarna leidt u het kind terug naar de groep. Nu is het de taak van het kind om de boom te ontdekken die hij/zij net ontdekt heeft.
Dit spel traint het waarnemingsvermogen van de kinderen. In de betreffende situatie is het belangrijk om alleen op de individuele zintuigen te focussen.
3. kleuterschool ideeën voor binnen
Het is niet elke dag dat de zon schijnt en het weer er bijzonder uitnodigend uitziet. Voor slechte dagen of gewoon voor een korte adempauze van alle frisse lucht zijn er verschillende spelletjes die je zonder veel ruimte kunt spelen.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een experimentje voor de kleuterschool? Voor het interessante spel “Drijft het?” heb je een grote doorzichtige bak nodig die je vult met water en verschillende kleinere voorwerpen die al dan niet drijven.
Voor elk voorwerp dat je aan de groep voorlegt, mogen alle kinderen beslissen of ze denken dat het voorwerp zal zinken of aan de oppervlakte zal blijven.
De volgende voorwerpen zijn bijzonder geschikt voor het experiment:
- Wortels, bananen, appels of ander fruit
- een verfrommeld vel papier
- een paperclip en een punaise
- verschillende stenen (een puimsteen is ideaal omdat die niet zinkt)
- wat gebladerte
- een dennenappel
Geef de kinderen daarna de gelegenheid om de afzonderlijke voorwerpen nader te onderzoeken. Dit kleine experiment traint de aandacht, de waarneming en het inschatten van het gewicht.
Tip: Naamspelletjes zijn bijzonder geschikt om elkaar te leren kennen, omdat ze de kinderen helpen hun angst voor contact te overwinnen.
Zet bijvoorbeeld iedereen bij elkaar in een kring met een softbal die de kinderen heen en weer gooien. Elk kind dat de bal vangt, moet kort zijn of haar naam zeggen en mag dan verder gooien.
Als je dit spel wilt gebruiken als peuterspel voor 2-jarigen, gebruik dan geen worpen. Het beste is om samen op de grond te zitten en de bal van kind naar kind te rollen.
4. sportspelletjes in de kleuterklas
Bij stoelkringspelletjes, taalspelletjes, dobbelspelletjes of zelfs vingerspelletjes bewegen de kinderen maar weinig. Zorg er daarom altijd voor dat je de kinderen de gelegenheid geeft zich uit te leven in de verschillende soorten spelletjes.
Gebruik indien mogelijk de aangrenzende gymzaal om spelletjes als “Wie is er bang voor de boeman?” of “Vuur, water, zand” uit te proberen.
Wees creatief en gebruik je eigen ideeën om een parcours te bouwen waarbij de kinderen hun verschillende vaardigheden moeten gebruiken.
Ze kunnen bijvoorbeeld over een bank moeten balanceren, van een schuine bank af moeten glijden of bijzonder snel door een zigzagparcours moeten rennen. Bouw kleinere klimelementen in en controleer de coördinatieve vaardigheden in verband met aandacht.
U kunt dit bijvoorbeeld doen met muziekspelletjes waarbij de muziek plotseling stopt. U kunt ook de visuele waarneming aanpakken door verschillende acties aan te geven door uw armen of een kleurrijke bal omhoog te houden.