Pesten op de kleuterschool: Hoe pesten bij kinderen herkennen

Dat pesten op de werkplek en op school plaatsvindt, is helaas de norm geworden. Nu klagen echter steeds meer ouders dat pesten al op de kleuterschool begint. Is dit echt mogelijk? Wat zijn de tekenen …

Pesten op de kleuterschool: Hoe pesten bij kinderen herkennen

Mobbing im Kindergarten
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Pesten op de kleuterschool: Hoe pesten bij kinderen herkennen
Wordt er op de kleuterschool gepest?

Kinderen kunnen alleen andere kinderen pesten als ze hun acties systematisch plannen. Dit vermogen ontwikkelt zich pas rond de leeftijd van 6 jaar.

Hoe kun je pesten in de kleuterschool herkennen?

Niet alle conflicten die in de kleuterschool plaatsvinden, kunnen onmiddellijk pesten worden genoemd. Maar als sommige kinderen regelmatig en systematisch door andere kinderen worden gepest, moeten zowel ouders als opvoeders ingrijpen.

Hoe kunnen kinderen tegen pesten worden beschermd?

Om kinderen tegen pesten te beschermen, is het belangrijk de conflicten en problemen openlijk aan te pakken.

Dat pesten op de werkplek en op school plaatsvindt, is helaas de norm geworden. Nu klagen echter steeds meer ouders dat pesten al op de kleuterschool begint. Is dit echt mogelijk? Wat zijn de tekenen van pesten op de kleuterschool?

In onze gids krijgt u informatie over de mate waarin pesten al bij kleuters voorkomt. We leggen uit hoe je pesten kunt herkennen en geven tips over wat je er als ouders tegen kunt doen.

[button]Meer literatuur over het onderwerp[/button]

1. “Echt” pesten begint pas op school.

Kind wird in Schule gemobbt
Pesten op school is een groot probleem geworden.

De term mobbing stamt uit de tweede helft van de 20e eeuw en is afgeleid van het Engelse werkwoord “to mob”, wat lastigvallen of molesteren betekent. In dit land is er sprake van pesten wanneer mensen opzettelijk en systematisch andere mensen fysiek en/of emotioneel kwetsen.

Hoewel er vroeger op school natuurlijk ook gepest werd, heeft pesten tegenwoordig veel grotere vormen aangenomen.

Aangezien kinderen pas vanaf ongeveer 6 jaar beginnen met het systematisch plannen van hun acties, kunnen we ook pas vanaf dat moment spreken van “echt pesten”. Dit betekent dat kinderen pas tijdens hun lagere schooltijd beginnen met het opzettelijk lastigvallen en uitsluiten van andere klasgenoten.

Het moet echter gezegd worden dat er al op de kleuterschool kinderen zijn die een uitgesproken leidersgedrag vertonen. De andere kinderen rennen achter deze leider aan en kopiëren achteloos zijn gedrag. Zo worden andere kinderen aangevallen en uit een groep geweerd.

2. de signalen van pesten correct interpreteren

Kind umarmt Bär und ist traurig
Slachtoffers van pesten zijn vaak verdrietig en trekken zich terug
.

Op dit moment kan echter gezegd worden dat de basiskenmerken van het latere pesten al gevormd worden op de kleuterleeftijd. Want op deze leeftijd proberen kinderen steeds meer hun belangen te laten gelden. Als het kind door zijn karakter erg assertief is, kan het snel de macht over anderen gaan grijpen.

Maar beweren dat een kind meteen slachtoffer is van pesten als het in de zandbak door anderen wordt geslagen of uitgelachen, is vaak een overdreven reactie op gewone alledaagse situaties. Het is bij kinderen heel normaal dat er conflicten zijn die opgelost moeten worden. Dit is ook een belangrijke stap in het ontwikkelingsproces van kinderen.

Als deze acties echter gedurende een langere periode regelmatig plaatsvinden, moeten zowel opvoeders als ouders eens goed kijken.

Cyberpesten

Een moderne variant van pesten is het zogenaamde cyberpesten. Hierbij worden klasgenoten bijvoorbeeld via internet of mobiele telefoon beledigd en ontmaskerd. In de JIM-studie 2018 van het Medienpädagogischer Forschungsverband Südwest geeft 11% van de jongens en meisjes aan dat er al gênante/beledigende foto’s/video’s van hen online zijn geplaatst.

De volgende signalen kunnen erop wijzen dat kinderen op de kleuterschool te maken hebben met pesten:

  • Het kind heeft last van slaapstoornissen, angst of depressie.
  • Hij of zij wil niet meer naar de kleuterschool en verzet zich er echt tegen.
  • Lichamelijke klachten zoals buikpijn, hoofdpijn of misselijkheid komen vaak voor.
  • Het kind is erg verlegen, speelt graag alleen en gaat nauwelijks om met andere kinderen.

Al deze symptomen kunnen, maar hoeven geen teken te zijn dat je kind slachtoffer is geworden van pesten op de kleuterschool. De oorzaken van deze symptomen kunnen bijvoorbeeld ook liggen in traumatische ervaringen, psychische stoornissen of gezinsproblemen.

Tip: Neem de symptomen in ieder geval serieus en praat er met je kind over. Zoek ook contact met de opvoeders en de ouders van de andere kinderen.

3. bescherm kinderen in een vroeg stadium tegen pesten

Mobbing durch Gespräche frühzeitig verhindern
Bescherm kinderen tegen pesten door hen met behulp van geselecteerde materialen bewust te maken van de problematiek.

Om kinderen te beschermen tegen pesten is het belangrijk om hen zo vroeg mogelijk voor te lichten over dit onderwerp. Dit betekent allereerst kinderen uitleg geven over pesten. Geef ze voorlichting over welk gedrag ervoor zorgt dat andere kinderen zich gepest voelen.

Anderzijds moet u zich ook de situatie van het slachtoffer voorstellen. Hoe voelt een kind zich dat door anderen wordt geplaagd en gepest? Wat kan ik doen als ik zie dat een ander kind gepest wordt?

Door de kwestie aan te pakken, kunt u uw kinderen mondiger maken en hen tegelijkertijd voorbereiden op het echte werk. Ze leren dat ze met hun gedrag andere kinderen kunnen kwetsen of zelfs schade kunnen toebrengen.

Tip: Opvoeding heeft een grote invloed op het zelfvertrouwen van kinderen. Hoe zelfverzekerder ze zijn, hoe kleiner de kans dat ze later slachtoffer worden van pesten.

4. werk samen met het kinderdagverblijf in moeilijke situaties

Kind mit Mutter beim Psychologen
Stel het probleem openlijk aan de orde bij de opvoeders.

Als je als ouder of gezin merkt dat je kind veel last heeft van conflicten op de kleuterschool, moet je zo snel mogelijk in actie komen. U kunt uw kind al helpen door naar hem of haar te luisteren en hem of haar bij te staan. De eerste contactpersoon in dit geval zouden de opvoeders op de kleuterschool moeten zijn.

Bespreek welke symptomen uw kind vertoont en welke problemen u daarachter herkent. De opvoeders hebben een beter overzicht over wat er in de instelling gebeurt en welk gedrag de individuele kinderen vertonen.

Belangrijk: Omdat kleuters meestal nog geen gevoel hebben voor welk gedrag anderen kwetst, is het belangrijk regels op te stellen voor de omgang met elkaar.

Als de leerkrachten zoiets nog niet hebben opgemerkt, vraag hen dan om meer aandacht te besteden aan uw kind of aan dergelijke situaties. Dit is de beste manier om erachter te komen wat het probleem is en welke actie nodig is. Soms is het ook nuttig om andere opvoeders of psychologen in te schakelen die weten wat ze moeten doen.

5. verdere literatuur over het onderwerp

No products found.

Gerelateerde berichten