Meedoen-verhalen: De beste meedoen-verhalen voor jou en je kind

Kinderen zijn graag actief, maar tegelijkertijd moeten ze leren luisteren. Hoe kun je dit beter combineren dan met een participerend verhaal? Maar wat zijn deelnemende verhalen? Wat is het doel ervan en vanaf welke leeftijd …

Meedoen-verhalen: De beste meedoen-verhalen voor jou en je kind

Mitmachgeschichten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Vrije tijd
  6. »
  7. Meedoen-verhalen: De beste meedoen-verhalen voor jou en je kind
Wat is het doel van participerende verhalen?

Door een verhaal te vertellen maak je het voor kinderen makkelijker om te luisteren. Concentratie en geheugen worden verbeterd.

Zijn deelnemende verhalen geschikt voor kleuters?

Ja, zelfs kleine kinderen kunnen naar de eerste deelnemende verhalen luisteren en zo hun concentratievermogen verbeteren.

Welke participatieverhalen zijn geschikt voor kinderen op de basisschool?

Participatieverhalen voor kinderen in het basisonderwijs kunnen wat langer en complexer zijn. U kunt hier wat inspiratie opdoen.

Kinderen zijn graag actief, maar tegelijkertijd moeten ze leren luisteren. Hoe kun je dit beter combineren dan met een participerend verhaal?

Maar wat zijn deelnemende verhalen? Wat is het doel ervan en vanaf welke leeftijd zijn zulke verhalen geschikt voor de kleuterschool?

In onze gids geven we tips over hoe je participerende verhalen kunt integreren en op welke bijzonderheden je moet letten. Daarnaast presenteren we verschillende soorten verhalen voor kinderen waarmee je het hele jaar 2018 kunt bestrijken.

[button]Boeken met participerende verhalen online kopen[/button]

1. participerende verhalen moedigen actief luisteren aan

Kreisspiel
Combineer beweging en concentratie.

Veel kinderen in de kinderopvang vinden het aanvankelijk moeilijk om zich langdurig te concentreren. Op driejarige leeftijd is bijna geen enkel kind in staat om kinderspelletjes te doen die langer duren dan vijf of tien minuten.

In het kader van een participatie- of bewegingsverhaal krijgen kinderen de kans om zelf actief te worden. Het gaat niet om stilzitten en luisteren, maar om aandachtig luisteren naar bepaalde woorden of een heel kinderverhaal naspelen.

Wanneer u kinderen een verhaal voorleest, zult u vrij snel merken dat de meeste luisteraars afdwalen. Na een paar minuten kan bijna geen enkel kind u nog volgen of zelfs maar de inhoud van het kinderverhaal weergeven. Dit is vooral duidelijk bij een verhaaltje voor het slapen gaan, waarbij kinderen meestal snel in slaap vallen.

Dit is precies waar participerende verhalen om de hoek komen kijken. De gebieden worden getraind:

  • Taalontwikkeling: Kinderen moeten goed luisteren om taalverschillen en soortgelijke woorden niet door elkaar te halen.
  • Beweging: Bij jonge kinderen worden eenvoudige bewegingen toegevoegd, bij iets oudere kinderen complexe bewegingen die de korte kinderverhaaltjes tot leven brengen.
  • Aandacht: Zonder concentratie missen de kleintjes hun cue. Ze wachten daarom gespannen op de volgende woorden.
  • Geduld: Hoewel veel beweging kenmerkend is voor de meeste kringspelen, is het altijd belangrijk om na te denken, zich te concentreren en te wachten op de volgende cue.
  • Gevoelens tonen: Afhankelijk van het participatieverhaal leren kinderen iets na te doen. Dit kan bijvoorbeeld door dansen, gezichtsuitdrukkingen of gebaren en verschillende geluiden.
  • Onthoudbaarheid: Leg aan het begin van elk verhaal kort de relevante handelingen uit. De kinderen moeten deze gedurende het hele bewegingsverhaal onthouden.

2. participatieve verhalen voor peuters

Wintergeschichten für Kinder
Verschillende acties integreren.

Zodra kinderen kunnen praten, zijn de eerste participatieve verhalen mogelijk. In het begin moet u ervoor zorgen dat u verhalen kiest die zo eenvoudig mogelijk zijn, waarbij er slechts één actie op een woord wordt uitgevoerd.

Zo kun je een eenvoudig verhaal opbouwen:

  • Kies in het begin één, later meerdere acteurs voor je participatieverhaal. Wijs namen toe. Noem bijvoorbeeld een hond Wuschel en een varken Pink Lady.
  • Bedenk vervolgens een actie die de kinderen moeten uitvoeren wanneer de naam wordt genoemd. Als je Wuschel noemt, moeten alle kinderen gaan staan, terwijl als je Pink Lady noemt, ze allemaal weer moeten gaan zitten. Natuurlijk kan dit naar believen worden uitgebreid met klappen, springen, rondjes draaien en vele andere acties.
  • Laat je fantasie de vrije loop. Vertel bijvoorbeeld over het leven op de boerderij, een tocht langs de dieren of zelfs een bezoek aan de dierentuin. Als je luisteraars al wat ouder zijn, kun je de kinderen ook actief bij het verhaal betrekken en de rest van het vertellen aan hen overlaten. Zo zou elk kind in de ronde nog een zin kunnen noemen.

Op deze manier kunt u gemakkelijk uw eigen participatieverhaal maken voor de herfst, de lente, Kerstmis of zelfs het oogstfeest op de kleuterschool. Hoe vaker je de namen noemt, hoe leuker het meestal is voor de kleintjes.

3. meedoen-verhalen op de basisschool

Een inspraakverhaal voor kinderen in het basisonderwijs kan iets meer uitdaging inhouden. Het is belangrijk dat u alle kinderen bij het verhaal betrekt. Verdeel daarom verschillende taken onder de individuele leerlingen.

Laten we het verloop van een ridderfeest als voorbeeld nemen. De volgende rollen zijn geschikt voor individuele acties:

Mitmachgeschichte Fasching
Verhalen uit de Middeleeuwen zijn niet alleen iets voor carnaval.
  • Paarden die hinniken
  • een schildknaap die altijd zeurt over hard werken
  • een prinses die altijd lacht en verrukt
  • een ridder die woest is
  • een held die wordt toegejuicht

Nadat je de individuele rollen hebt toegewezen, kun je zelf of samen in de groep een kort verhaal uitwerken. Schrijf alles op en lees het participatieverhaal voor. Elk kind moet goed opletten om zijn eigen cue niet te missen.

U kunt ook een bewegingsverhaal in de winter vertellen. Hier tellen geen individuele handelingen, maar gaat het hele verhaal gepaard met bewegingen. Eerst doet iedereen alsof hij de laarzen aantrekt, daarna komen de muts en de handschoenen.

Als het buiten wordt, rillen alle kinderen. Laat de kinderen een rollende beweging maken alsof ze een sneeuwpop bouwen. Nogmaals, laat je fantasie de vrije loop. Ik weet zeker dat sommige kinderen een beweging zullen bedenken, zelfs als je dat niet verwacht.

Tip: Als je je richt op sportief bewegen en het bevorderen van coördinatieve vaardigheden in participatieverhalen, kun je op de website van de Duitse Gymnastiek Federatie een aantal interessante en leuke spelletjes vinden.

4. belangrijke vragen en antwoorden -FAQ’s

Nikolaus-Geschichte kurz
Meedoen met verhalen kan perfect gecombineerd worden met muziek.

Zijn klankverhalen ook nuttig om de aandacht te bevorderen?

Bij een klankverhaal kun je zelf alle geluiden verzorgen of de taken geleidelijk overdragen aan de groep. Als u bijvoorbeeld een participatieverhaal met dieren vertelt, kunt u elk kind een dierenstem geven.
Zo heeft elk kind in uw groep een andere taak en kunt u beter inschatten welk kind aandacht heeft en hoe.

Verder leren kinderen met dit soort verhalen geluiden en gevoelens aan elkaar te koppelen. Bovendien leren de kleintjes over verschillende instrumenten.

Hebben zangspelletjes hetzelfde effect als sport- en bewegingsspelletjes?

Het is waar dat zang en ritme op de voorgrond staan bij een zangspel. Uiteindelijk kunnen remmingen echter vrij gemakkelijk worden doorbroken bij elk soort participatief verhaal. Tijdens de gezamenlijke activiteit komen alle kinderen dichter bij elkaar en ontwikkelen ze een gevoel van saamhorigheid.

Zijn vingerspelletjes geschikt voor de groep?

Je kunt vingerspelletjes zowel met één kind als met een hele groep heerlijk spelen. De klassieker “Dat is de duim die de pruimen schudt” is een uitstekende manier om de motoriek te trainen.

5. boeken met interactieve verhalen online kopen

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten