Kleuterschool spelletjes: Leuke spelletjes voor kinderen in de kleuterschool

Spelen is essentieel voor kinderen. Om te voorkomen dat het eentonig wordt op de kleuterschool, moeten de opvoeders steeds nieuwe spelideeën hebben om de kinderen bezig te houden. Kinderen houden van knutselen, creëren en bewegen. …

Kleuterschool spelletjes: Leuke spelletjes voor kinderen in de kleuterschool

Kinder spielen im Kreis
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Vrije tijd
  6. »
  7. Kleuterschool spelletjes: Leuke spelletjes voor kinderen in de kleuterschool
Waarom zijn spelletjes zo waardevol in het kinderdagverblijf?

Spelletjes in het kinderdagverblijf of in de gymzaal trainen de fysieke en cognitieve vaardigheden van de kinderen. Ze verbeteren hun reactievermogen, coördinatie en evenwichtsgevoel.

Waarop moet worden gelet bij de uitvoering ervan?

Houd bij het plannen en uitvoeren van de spelletjes altijd rekening met de leeftijd en de individuele capaciteiten van de kinderen.

Welke sociale vaardigheden worden bij groepsspelen getraind?

Bij spel trainen kinderen hun sociale vaardigheden, ze leren beter te luisteren, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen. Ze maken vrienden en maken deel uit van een groep.

Spelen is essentieel voor kinderen. Om te voorkomen dat het eentonig wordt op de kleuterschool, moeten de opvoeders steeds nieuwe spelideeën hebben om de kinderen bezig te houden. Kinderen houden van knutselen, creëren en bewegen. In onze gids vind je tips en voorbeelden hoe je kinderen van alle leeftijden kunt stimuleren met kleuterspelletjes of naschoolse spelletjes die leuk zijn.

[button]Diverse inspirerende speelideeën en projecten[/button]

1. 10 typische bordspellen voor kleuters

Gesellschaftsspiele sind lustig
Gezelschapsspelletjes voor kinderen zijn gevarieerd en leuk.

Spelletjes voor kleuters zorgen ervoor dat kinderen spelenderwijs leren. Kleuterspelen voor buiten en kleuterspelen voor binnen trainen verschillende vaardigheden van de kinderen. Bal- en bewegingsspelletjes zijn gericht op het ontwikkelen van motorische vaardigheden, zodat kinderen hun lichaam leren coördineren. Kennismakingsspelletjes en gezelschapsspelletjes ondersteunen het gevoel van saamhorigheid en teamspel. Elk type spel streeft dus een doel na en heeft een effect op de ontwikkeling van het kind. In ons overzicht vindt u een reeks kleine spelletjes voor de kleuterschool of naschoolse opvang.

Spelletjes voor de kleuterschool Beschrijving
Kring spelletjes Stoelkringspelletjes zijn klassieke spelletjes in de kleuterschool. Ze zijn bijzonder geschikt om de dag mee te beginnen of af te sluiten. Alle kinderen zitten in een kring van stoelen. Zo kunnen ze elkaar allemaal zien en horen. Een populair kringspel is “Mijn rechterstoel is vrij”. Het wordt gespeeld zodat alle kinderen elkaar kunnen leren kennen. Er is een stoel vrij naast een kind in de kring. Met de zin “Mijn rechterstoel is vrij” wil een kind uit de stoelenkring op de vrije stoel gaan zitten. Het spel gaat zo door totdat elk kind een keer van plaats is gewisseld. Deze kringspelletjes zijn ook geschikt voor 3-jarigen.
Andere Kiga spellen in een kring Een kringspel dat ook geschikt is als welkomstspel in de kleuterschool is “Radio, speel een liedje! “. Voor dit spel moeten de kinderen in de groep elkaar wel al goed kennen. Een van de kinderen gaat even naar buiten. Ondertussen kiest de leerkracht een ander kind. Dit kind bedenkt een liedje dat hij of zij goed kan zingen. Vervolgens gaat dit kind onder een deken liggen. Nu mag het kind van buiten weer binnenkomen, gaat naar het kind onder de deken en zegt: “Radio, speel eens een liedje voor mij.” Nu zingt het kind onder de deken het liedje dat hij/zij heeft verzonnen en het andere kind moet raden wie het liedje zingt. Het is zinvol dat alle kinderen in de kamer van tevoren van plaats wisselen, zodat de lege ruimte niet verraadt wie er onder de deken ligt.
Kennismakingsspelletjes voor de kleuterschool Het kleuterspel “Wie heeft het koekje uit het blik gestolen?” is ook een stoelkringspel en tegelijkertijd een woordenschatspel. De kinderen zeggen een gezegde steeds opnieuw op en trainen zo hun woordenschat. De leerkracht begint het spel door een van de kinderen aan te wijzen en te zeggen dat hij of zij het koekje uit het blik heeft gestolen. Het kind wijst dan naar zichzelf en antwoordt: “Wie, ik?”. De kinderen in de stoelenkring antwoorden: “Ja, jij!”. Het kind in kwestie zegt dan: “Ik niet!”. En iedereen vraagt: “Wie dan wel?” Het kind kiest dan een ander kind uit de kring, spreekt hem of haar bij naam aan en zegt dat hij of zij het koekje uit het blik heeft gestolen. Het spel gaat zo door tot alle kinderen een keer genoemd zijn. Het gezang gaat gepaard met afwisselende klappende bewegingen op de knieën en de handen. Het ritme moet de kinderen helpen het gezang te onthouden.
Spelletjes voor kleuters met instrumenten Het instrument raadspel vraagt veel concentratie van de kinderen, omdat ze goed moeten luisteren om het juiste instrument te raden. De leraar of groepsleider brengt verschillende instrumenten mee naar de kleuterschool. Eerst laat hij de kinderen de instrumenten zien en speelt ze ook kort voor hen. Na de inleiding draaien alle kinderen hun rug naar de leerkracht, zodat ze hem niet meer kunnen zien. Ze moeten zich nu volledig concentreren op het luisteren. De leerkracht speelt nu een van de instrumenten voor de kinderen en de kinderen moeten raden welk instrument het is. Dit ochtendkringspel stimuleert vooral het luisteren en de communicatie.
Kinderdagverblijfspelletjes voor verjaardagen Een van de populairste verjaardagsspelletjes op het kinderdagverblijf is “Stille post”. Bij dit spel bedenkt een leerkracht een zin en zegt die in het oor van een kind. Elk kind fluistert de zin in het oor van het kind dat naast hem zit. Het laatste kind zegt dan de zin hardop. Omdat iedereen maar een fractie verstaat van wat er gezegd wordt, is het resultaat een grappig gebrabbel aan het eind en dat zorgt voor veel gelach. Als niet alle kinderen op een kinderfeestje elkaar goed kennen, is een voorstelrondje geschikt. Dit is altijd een goede manier om te beginnen, zodat alle kinderen elkaar kunnen leren kennen. Elk kind zegt zijn of haar naam en voegt er een bijvoeglijk naamwoord aan toe. Het volgende kind herhaalt de naam van het vorige kind en vertelt ook zijn of haar eigen naam.
Herfstspelletjes in de kinderkamer Het spookbalspel is een ander verjaardagsspel voor de kinderkamer dat zowel binnen als buiten kan worden gespeeld. Het is vooral geschikt voor binnen omdat de denkbeeldige bal niets kan breken. Alle kinderen staan in een kring voor het spel. Het eerste kind houdt een onzichtbare bal in zijn hand en gooit hem naar een ander kind. Daartoe wijst het kind eerst het kind aan naar wie het de bal zal gooien. Vervolgens klapt het kind in zijn handen. Om te symboliseren dat het andere kind de bal heeft gevangen, klapt het twee keer in zijn handen. Zo wordt de onzichtbare bal van kind naar kind gegooid. Het spookbalspel kan ook worden gecombineerd als een kennismakingsspel voor de kleuterschool. Telkens als de bal wordt gegooid, wordt de naam genoemd van het kind dat de bal krijgt. Dit spel is heel eenvoudig en is al geschikt als kennismakingsspel voor 3-jarigen.
Bewegingsspelletjes voor in de tuin Als een kinderfeestje buiten plaatsvindt, zijn er veel bewegingsspelletjes te spelen, waaronder tikkertje en verstoppertje. Kleuterspelletjes voor buiten en binnen zijn veelzijdig en kunnen zowel met jongere als oudere kinderen worden gespeeld. Voor het spel “Dieren raden” heb je plaatjes of kaartjes nodig met allerlei dieren erop. Een plaatje van een dier wordt op de rug van een kind in de groep geplakt. Het kind kan niet zien welk dier het is. De andere kinderen in de groep proberen nu dit dier uit te beelden met behulp van gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Ze mogen in geen geval spreken.
Dansspelletjes als opwarmspelletjes voor gymnastiek Dansspelletjes brengen kinderen altijd in een goede stemming op de kleuterschool of op een kinderfeestje. De stopdans is erg populair bij kinderen. Alle kinderen dansen op de muziek. De muziek wordt steeds opnieuw onderbroken en de kinderen mogen tijdens deze pauze niet verder bewegen. Iedereen die beweegt wordt geëlimineerd. Bij de kleurendans worden de kinderen in twee gelijke groepen verdeeld. Alle deelnemers krijgen een gekleurd papiertje. Zo hebben de kinderen in de ene groep blauwe strookjes en de andere groep rode strookjes. Het spel begint met muziek. Alle kinderen dansen samen en wisselen de gekleurde papiertjes met elkaar uit. Als de muziek stopt, moeten alle kinderen met dezelfde kleur elkaar weer zoeken. De groep die het eerst bij elkaar is, wint.
Gebruik samenwerkingsspelletjes als afsluiting Samenwerkingsspelletjes zijn heel goed om alle kinderen aan het spelen te krijgen. Bij het spel “duizendpoot” kruipen de kinderen op hun knieën terwijl ze met hun handen de enkels van de persoon voor hen vasthouden. De duizendpoten moeten nu verschillende opdrachten uitvoeren. Ze moeten bijvoorbeeld in een slalom om verschillende voorwerpen heen kruipen. De groep moet beginnen met drie kinderen en geleidelijk toenemen. Het doel is een hindernisbaan te voltooien zonder dat de duizendpoot uit elkaar valt.
Kennismakingsspelletjes voor kinderen vanaf 6 jaar Een ander samenwerkingsspel is het kleuterspel “Geef de trui door“. Voor dit spel is een zo groot mogelijke trui nodig. De spelleider zet de trui op het eerste kind. Dan pakt het kind met de trui de handen van een ander kind. De kinderen in de groep proberen nu de trui om het andere kind te doen zonder dat de twee kinderen hun handen loslaten. Het doel is om de springer zo snel mogelijk aan de hele groep door te geven.

2. kinderen ontwikkelen hun persoonlijkheid tijdens het spelen in het kinderdagverblijf

Kinderen ontwikkelen spelenderwijs hun persoonlijkheid.

Kinderspelen in het kinderdagverblijf helpen kinderen spelenderwijs te leren. Ze leren samenwerken, oefenen sociaal gedrag en ontwikkelen hun persoonlijkheid. Door te spelen leren kinderen de wereld begrijpen, ontdekken ze nieuwe dingen en leren ze nieuwe eigenschappen.
Spelletjes voor kleuters helpen kinderen om hun emoties beter te uiten en te verwerken. Soms winnen ze bij een spel en soms verliezen ze. Zo leren ze omgaan met teleurstelling. In spel trainen kinderen ook hun sociale vaardigheden, ze leren beter luisteren, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Ze maken vrienden en maken deel uit van een groep.
Door te spelen in de tuin of in de gymzaal trainen kinderen ook hun motoriek, hun reactievermogen, coördinatie en evenwichtsgevoel. Spelen in de kleuterschool traint kinderen ook op cognitief gebied. Ze leren zich langer en beter te concentreren, hun geheugen en waarneming verbeteren. Ze verwerven een grotere woordenschat door taalspelletjes en kunnen zich gerichter uitdrukken.
Seizoensgebonden spelletjes staan ook op het kleuterrooster. Kerstspelen bijvoorbeeld leren traditie en waarden rond Kerstmis. Kleuterspelen in de stoelkring versterken het gevoel van saamhorigheid en stellen de kinderen in staat elkaar beter te leren kennen en vertrouwen te winnen.

3 Kleuters van verschillende leeftijdsgroepen hebben individuele ondersteuning nodig.

Förderung der Kinder
Individuele bevordering van leeftijdsgroepen in de kleuterschool.

Afhankelijk van de leeftijdsgroep worden in de kleuterschool verschillende kinderspelletjes gespeeld. Oudere kinderen hebben andere capaciteiten, kunnen al meer, begrijpen meer en kunnen daarom complexere spelletjes spelen. Kleinere kinderen onder de 3 jaar kunnen nog niet zo goed praten. Om de taalontwikkeling te bevorderen, kunnen speciale taalspelletjes het spreken stimuleren.
Aan spelletjes voor kleuters worden andere eisen gesteld dan aan spelletjes voor driejarigen. Terwijl oudere kinderen al ingewikkelde tafelspelletjes of bordspelletjes begrijpen, blijven spelletjes voor kleuters beperkt tot eenvoudige en korte spelletjes omdat hun aandachtsspanne nog niet zo lang is. Toch moeten ook jonge kinderen gericht worden aangemoedigd, zodat zij hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. Kinderspelletjes in de kleuterklas, zoals memory of Mikado, trainen het geheugen en de behendigheid.

Tip: Om kinderen uit alle leeftijdsgroepen recht te doen, moeten opvoeders in de kleuterschool inspelen op individuele behoeften.

4. diverse inspirerende spelideeën en projecten

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten