Zo ziet het dagelijkse leven op de kleuterschool eruit: Uw kinderen maken elke dag gebruik van deze kleuterschool activiteiten

Een typische dag in een dagverblijf: Wat is het belang van ondersteuning en welke activiteiten worden aangeboden? Welke andere activiteiten worden aangeboden in de crèche of het kinderdagverblijf? Hoe wordt omgegaan met conflicten en wat …

Zo ziet het dagelijkse leven op de kleuterschool eruit: Uw kinderen maken elke dag gebruik van deze kleuterschool activiteiten

Ratgeber zum Kita Alltag
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Zo ziet het dagelijkse leven op de kleuterschool eruit: Uw kinderen maken elke dag gebruik van deze kleuterschool activiteiten
Wat maakt mijn kind dagelijks mee in het kinderdagverblijf?

Deze vraag kan niet algemeen worden beantwoord, want het dagelijks leven in een kinderdagverblijf wordt gekenmerkt door een ongelooflijke verscheidenheid.

Hoe ga ik om met conflicten in het kinder dagverblijf?

Ouders en opvoeders hoeven en kunnen het niet altijd met elkaar eens zijn. Een bewuste, oplossingsgerichte gespreksstrategie kan echter helpen om conflicten zo snel mogelijk op te lossen.

Welke problemen doen zich voor in het dagelijks leven van een kinderdagverblijf?

Kinderen hebben een immuunsysteem dat nog in ontwikkeling is. Ziektes zijn daarom niet ongewoon. Vooral in het kinderdagverblijf besmetten kinderen elkaar graag. Daarom kan het gebeuren dat de dagelijkse gang van zaken in het kinderdagverblijf door ziekte moet worden onderbroken.

Een typische dag in een dagverblijf: Wat is het belang van ondersteuning en welke activiteiten worden aangeboden? Welke andere activiteiten worden aangeboden in de crèche of het kinderdagverblijf? Hoe wordt omgegaan met conflicten en wat moet er gebeuren als een kind ziek is? KiTa.de geeft informatie, tips en antwoorden op deze talrijke vragen.

[button]Nuttige lectuur en formulieren voor opvoeders in de dagelijkse kinderopvang[/button]

1. activiteiten / aanbiedingen in de KiTa

De dagelijkse interactie in het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal wordt gekenmerkt door terugkerende vaste elementen, impulsen en rituelen die de kinderen een gevoel van veiligheid geven. Daarnaast zijn er tal van elementen die specifiek door de beroepskrachten worden ingezet.

1.1 Dagelijkse activiteiten

Dagelijks terugkerende elementen zijn bijvoorbeeld:

Soort activiteit Voorbeelden
Regels leren / procedures leren kennen
  • Begroeting
  • Aankomen in de groep
  • Spelen volgens de regels / geleid spel
  • vaste maaltijden
  • Hygiëne / verzorging
  • Afscheid nemen
Pedagogische maatregelen
  • specifieke aanbiedingen/impulsen
  • verbale interactie / communicatie over ervaringen
  • Rollenspel
  • Bouwen en construeren
  • Zitcirkels
Muzikale activiteiten
  • Muziek
  • Creatieve, artistieke vormgeving/knutselen
  • Prentenboek bekijken
Fysieke activiteiten
  • Vrij spel
  • Bewegingsactiviteiten
  • Buiten spelen
  • vaste maaltijden
  • middagdutje

1.2 Bijzondere activiteiten

Elementen/activiteiten die doelbewust en sporadisch worden gebruikt zijn:

  • Snoezelen – aanbiedingen voor zintuiglijke waarneming
  • Baden en modderen
  • geleide ontspanningsoefeningen
  • Project eenheden
  • Werkgroepen
  • Onderzoek/experimenten
  • Activiteiten tussen groepen
  • Vinger- en mondmotoriek
  • Gerichte ondersteuning in kleine groepen of individueel werk
  • Samen maaltijden bereiden
  • Voorbereiding van festiviteiten
  • vieringen (bv. verjaardagen)
  • seizoensgebonden en culturele evenementen (bv. carnaval, lampionoptocht, kerstmis, enz.)
  • Excursies
  • Bosdagen

2. conflicten in de KiTa

Conflicten en klachten kunnen altijd voorkomen in het kinderdagverblijf. Deze hoeven niet per se te maken te hebben met de kwaliteit van het pedagogisch werk. Wel is het belangrijk om zo constructief mogelijk met conflicten om te gaan. Een openlijk geuite klacht kan een teken van vertrouwen zijn en dus gezien worden als nuttige feedback.

Een professionele behandeling van een klacht wordt gekenmerkt door de volgende kenmerken:

  • De klacht wordt herkend, benoemd, geanalyseerd en verholpen.
  • er wordt nagedacht over eventuele misstanden in de voorziening en deze worden verholpen
  • de tevredenheid van de ouders wordt hersteld
  • de algemene tevredenheid van de ouders neemt toe
  • de kwaliteit van het kinderdagverblijf neemt toe

Een andere methode om een conflict op een professionele manier aan te pakken is het belangen-/conflictgesprek, dat gewoonlijk wordt bijgewoond door de ouders, de directie van het kinderdagverblijf en, indien nodig, een vertegenwoordiger van de verantwoordelijke instantie. Dit gaat over de persoonlijke belangen van de ouders, die in strijd kunnen zijn met de regels en procedures van het kinderdagverblijf.

Het is belangrijk om in deze discussie te kijken naar de individuele belangen van de aanwezige ouders en de mogelijke effecten daarvan op de algemene gang van zaken in het kinderdagverblijf. Als de regels van het kinderdagverblijf in strijd zijn met de wensen van de ouders, kan het nodig zijn de betekenis en het belang van deze regels nader toe te lichten.

3. ziekten in het kinderdagverblijf

Alltag in der Kita - Krankheit
Kinderen lopen snel ziektes op in het kinderdagverblijf

De ervaring leert dat er een verhoogd risico is op besmetting met verschillende ziekten in gemeenschapsvoorzieningen zoals kinderdagverblijven. In bepaalde gevallen is het daarom noodzakelijk het kinderdagverblijf te informeren over de ziekte van een kind en het kind in eerste instantie niet naar het kinderdagverblijf te brengen om besmetting te voorkomen. Op de pagina’s van het Robert Koch Instituut kunt u lezen wanneer dit het geval is en wanneer uw kind het kinderdagverblijf weer mag bezoeken. In 2006 publiceerde het Instituut een bijgewerkte versie van de “Instructies voor artsen, beheerders van gemeenschapsvoorzieningen en gezondheidsbureaus over herintreding in scholen en andere gemeenschapsvoorzieningen”, die hier kan worden geraadpleegd. Daarin worden ook de incubatietijden van afzonderlijke infectieziekten uitgelegd, de periode waarin besmette personen besmettelijk kunnen zijn, wanneer een kleuterschool weer kan worden bezocht, aanbevelingen voor hygiënemaatregelen en wanneer profylaxe met medicijnen nodig is.

Vaccinaties voor basisimmunisatie zijn ook een belangrijk onderwerp, vooral bij kinderen. Vaccinatie is bedoeld om kinderen te beschermen tegen besmettelijke ziekten. De Permanente Commissie voor Vaccinatie (STIKO) brengt regelmatig bijgewerkte aanbevelingen uit voor de vaccinatie van zuigelingen en jonge kinderen. De vaccinatiekalender geeft aan op welke leeftijd kinderen aanbevolen worden om gevaccineerd te worden. In sommige gevallen moeten voor de basisvaccinatie bepaalde tussenpozen in acht worden genomen. De STIKO beveelt aan de basisvaccinatie van kinderen te voltooien op de leeftijd van 14 of 23 maanden. De actuele aanbevelingen van de STIKO over vaccinaties voor kinderen vindt u hier. Daarnaast kunt u uw kinderarts vragen stellen over dit onderwerp.

Informatie over vaccinaties, kinderziektes en andere gezondheidsthema’s vindt u ook op Kita.de.

4. nuttige lectuur en formulieren voor opvoeders in het dagelijks leven van een kinderdagverblijf

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten