Verkeersveiligheidsonderwijs in de kleuterschool: Veilig in het verkeer

Kinderen bewegen zich al in het verkeer als ze naar de kleuterschool gaan. Ook al worden ze meestal begeleid door volwassenen, toch moeten ze worden voorbereid op het wegverkeer voordat ze naar school gaan. Maar …

Verkeersveiligheidsonderwijs in de kleuterschool: Veilig in het verkeer

Verkehrserziehung-Kindergarten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Verkeersveiligheidsonderwijs in de kleuterschool: Veilig in het verkeer
Wat is het doel van verkeerseducatie voor kinderen?

Uiterlijk op de basisschool gaan kinderen voor het eerst zelfstandig lopen. Om kinderen voor te bereiden op de weg naar school is kennis over verkeersregels van enorm belang.

Welke vaardigheden zijn belangrijk bij verkeerseducatie?

Naast verkeersregels zijn ook enkele motorische en cognitieve vaardigheden nodig.

Wat is de beste manier om verkeersregels aan te leren in het kinderdagverblijf?

Om de verkeersregels te leren en belangrijke vaardigheden voor het verkeer te ontwikkelen, zijn verkeerseducatieve spelletjes bijzonder geschikt op jonge leeftijd.

Kinderen bewegen zich al in het verkeer als ze naar de kleuterschool gaan. Ook al worden ze meestal begeleid door volwassenen, toch moeten ze worden voorbereid op het wegverkeer voordat ze naar school gaan. Maar hoe kan deze verkeerseducatie al op de kleuterschool plaatsvinden?

In onze gids leggen we uit waarom verkeerseducatie al op de kleuterschool zinvol en zelfs onmisbaar is. We leggen uit welke inhoud belangrijk is bij het thema verkeer. We laten je ook kennismaken met enkele spelletjes die helpen om verschillende vaardigheden te ontwikkelen.

[button]Kinderboeken over verkeerseducatie[/button]

1. kinderen voorbereiden op de weg naar school later

Kind rennt nach Ball auf die Straße
Je moet je kind zo vroeg mogelijk voorbereiden op dit soort situaties.

In de lente en de zomer brengen de meeste kinderen hun vrije tijd graag buiten door. Daar ravotten ze en zijn ze op stap met andere kinderen. Sommige spelletjes kunnen echter leiden tot louche situaties in het verkeer, waarop kinderen al vroeg moeten worden voorbereid.

Het is ook belangrijk dat kinderen op weg naar school de verkeersborden begrijpen en de verkeersregels leren. Vanaf dit punt zullen kinderen immers alleen met hun vrienden of zelfs alleen naar school gaan.

Hoewel verkeerseducatie nu de verantwoordelijkheid is van een kinderdagverblijf, kunnen ouders hun kinderen ondersteunen. U kunt bijvoorbeeld vertellen of uitleggen wat uw kind al weet over hoe het zich moet gedragen bij het oversteken van een straat. U kunt verschillende situaties voordoen als voetganger of fietser.

Tip: Als kinderdagverblijf kunt u samenwerken met instellingen als de politie. Kinderen vinden het leuk om een politieauto te bekijken of om samen met een politieagent een training te volgen over hoe ze op school moeten komen.

[kita_suche]Bent u op zoek naar een kinderdagverblijf? Vind nu een kinderdagverblijf bij u in de buurt![/kita_suche]

2. sommige competenties zijn nodig voor deelname aan het wegverkeer

Mädchen balanciert
Balans vertegenwoordigt een belangrijke competentie op het vlak van verkeersveiligheidsopvoeding.

Het volstaat echter niet dat kinderen verkeersregels uit het hoofd leren of borden interpreteren. Op de leeftijd waarop kinderen naar de kleuterschool gaan, zijn veel vaardigheden nog niet volledig ontwikkeld. Om met verschillende verkeerssituaties te kunnen omgaan, moeten bijvoorbeeld de sensomotorische vaardigheden worden bevorderd.

Devolgende vaardigheden zijn bijzonder belangrijk als kinderen zich veilig in het verkeer willen bewegen:

  • Evenwicht: het lichaam moet te allen tijde in evenwicht kunnen blijven.
  • Reactie: een kind moet snel kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen.
  • Anticipatie: het mentaal anticiperen op de geplande beweging speelt hierbij een belangrijke rol.
  • Waarneming: wat gezien wordt moet snel verwerkt en geclassificeerd worden, bijvoorbeeld om bewegingsprocessen te herkennen.
  • Concentratie: om akoestische of optische signalen waar te nemen, moeten kinderen zich bijzonder goed concentreren.

Natuurlijk is de ontwikkeling van fysieke en cognitieve vaardigheden nog niet voltooid op de kleuterleeftijd, zodat de competenties steeds moeten worden uitgebreid naar gelang van de leeftijd. Het is belangrijk de basisvaardigheden zo vaak mogelijk te trainen.

Ook in termen van schoolrijpheid moeten kinderen bijvoorbeeld hun evenwicht kunnen bewaren en hun aandacht op een bepaald doel kunnen richten.

3. bewegingsspelletjes die coördinatie en evenwicht trainen.

Kinder an Startlinie
Zodra de trommel wordt aangeslagen, moeten de kinderen zo snel mogelijk reageren.

Kinderen zijn dol op spelletjes. Gebruik de motivatie van de kleintjes niet alleen om hun creativiteit en taalvaardigheid te bevorderen, maar ook om hun evenwichtsgevoel en hun coördinatievermogen te versterken.
De volgende spelideeën maken het voor kinderen gemakkelijker om zich veilig in het verkeer te bewegen:

Het stopcommando:
Voor dit spel heb je zowel een startlijn als een finishlijn nodig. U hebt ook een trommel of een ander instrument naar keuze nodig.
Als u begint met trommelen, moeten de kinderen van de startlijn naar de finishlijn rennen. Het doel van het spel is echter niet om als eerste de overkant te bereiken, maar om zo goed mogelijk te luisteren en te stoppen zodra je heel hard op de trommel slaat.
Voor een veilige opvoeding in het verkeer is juist deze combinatie van snel bewegen en tegelijkertijd bewust luisteren uiterst belangrijk.

In een iets gewijzigde vorm kun je een verkeerslicht symboliseren door een rode, een gele en een groene bal omhoog te houden.
Als u de rode bal toont, moet elk kind onmiddellijk in één beweging stoppen. De groene bal symboliseert dat de beweging mag doorgaan.
De gele bal kunt u gebruiken als waarschuwing dat de rode bal eraan komt.

In tegenstelling tot de eerste variant is dit project gericht op de combinatie van zien en bewegen.

Woordeloze communicatie:
Dit spel stimuleert non-verbale communicatie. Eén kind tegelijk begint een activiteit en moedigt een ander kind aan om mee te doen door alleen oogcontact te maken. Het volgende kind kijkt weer naar een ander en zet de reeks zo voort.
U kunt het spel wat interessanter maken door elk kind een nieuwe activiteit te laten bedenken.

Voorbeelden van mogelijke activiteiten zijn de volgende:

  • in de handen klappen
  • huppelen op één been
  • aan je oor krabben
  • met je ogen rollen
  • je handen in de lucht gooien

Tip: Op dit punt kun je heel goed andere evenwichtsoefeningen integreren, zoals balanceren.

[kita_suche]Ben je op zoek naar een kleuterschool? Vind nu een kinderdagverblijf bij u in de buurt!

4. verdere ideeën over het onderwerp verkeersonderwijs in de kleuterschool

Mutter mit zwei Töchtern
Een prentenboek over het onderwerp verkeer brengt veel belangrijke informatie over.

Binnen de Bondsrepubliek Duitsland zijn er verschillende programma’s voor verkeerseducatie op de kleuterschool. De Duitse organisatie voor verkeersveiligheid (Deutsche Verkehrswacht) biedt verschillende manieren om de veiligheid van kinderen in het verkeer te vergroten. De overeenkomstige programma’s van de ADAC zijn daarentegen vooral gericht op de lagere schoolklassen.

Natuurlijk kunt u het thema verkeerseducatie ook op andere manieren benaderen in de kinderopvang. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van vingerspelletjes, talrijke werkbladen over auto’s en fietsen en liedjes of kleurplaten.

Via prentenboeken of lesmateriaal om te kleuren kunt u kinderen in de vroegschoolse educatie een eerste contact met verkeerssituaties geven.
Laat de kinderen bijvoorbeeld kennismaken met verschillende voertuigen met verschillende snelheden en ga dieper in op bijzonder belangrijke voertuigen, zoals brandweerwagens of politieauto’s.

5. kinderboeken voor verkeerseducatie

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten