Taal vormt de basis van communicatie. Daarom is vroege en gevarieerde taalbevordering van enorm belang. Al in de babytijd moet je veel met je kind “praten”.
Het doel van taalbevordering in het kinderdagverblijf is om kinderen aan te zetten tot praten en hen voor te bereiden op het begin van de schooltijd.
Vooral bij jonge kinderen zijn spelletjes de beste manier om verschillende vaardigheden op het gebied van uitspraak en grammatica aan te leren.
Taal is het belangrijkste communicatiemiddel met andere mensen. Kinderen leren onbewust door te observeren en dingen zelf uit te proberen.
Niet elk kind heeft echter dezelfde moeilijkheden op het gebied van taalontwikkeling, dus wordt er op de kleuterschool gebruik gemaakt van taalondersteuning. Maar wat houdt dit concept eigenlijk in? En hoe belangrijk zijn taalondersteuningsprogramma’s?
In onze gids leggen we uit welke doelen worden nagestreefd met taalonderwijs en in hoeverre de successen van invloed zijn op het hele leven.
[button]Leerspelletjes voor kleuters voor taalverwerving[/button]
Inhoudsopgave
1. leren spreken lukt alleen door actieve communicatie
Veel baby’s en peuters hebben het tegenwoordig moeilijker om te leren spreken door het verlies van constant contact met andere mensen in het dagelijks leven.
Als kinderen al voor media zoals de televisie worden geparkeerd als ze nog maar een paar maanden oud zijn, nemen ze alleen communicatie op de achtergrond waar zonder dat ze gesprekken actief kunnen volgen.
Vooral kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen of migrantenkinderen missen de vroege taalondersteuning die nodig is om een goed taalgevoel te ontwikkelen. Zij die thuis helemaal geen taal horen, of alleen een andere taal dan het Duits, zijn niet in staat voldoende taalvaardigheid te ontwikkelen.
Daarom is additieve taalondersteuning op de kleuterschool uiterst belangrijk om taalontwikkelingsstoornissen te voorkomen en kinderen op school voor te bereiden.
Tip: Praat zoveel mogelijk tegen uw kind en kijk het altijd rechtstreeks aan. Op die manier zijn kinderen beter in staat uw lipbewegingen te volgen en deze bij het spreken toe te passen.
[kita_suche]Op zoek naar een kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij jou in de buurt![/kita_suche]
2. ontwikkelingsproblemen kunnen worden voorkomen door gerichte taalondersteuning in de kleuterschool
Communicatie is de basis van de rest van ons leven. Zonder te kunnen spreken is het niet mogelijk andere vaardigheden te verwerven.
Hoe moet een kind wetenschappelijke of wiskundige verbanden begrijpen zonder dat iemand ze uitlegt?
Op tweejarige leeftijd kunnen kinderen meestal ongeveer 100 woorden spreken. Voor sommige kinderen is deze woordenschat wat minder uitgesproken, terwijl andere kinderen al een hoger niveau van taalvaardigheid hebben.
Als deze waarde echter sterk achterblijft, is holistische taalondersteuning onontbeerlijk.
Hoe eerder ouders en opvoeders beginnen met actieve ondersteuning van een kind, hoe eerder goede resultaten kunnen worden bereikt. In eerste instantie is de taalondersteuning vooral gericht op het opbouwen en uitbreiden van de bestaande woordenschat.
Grammaticale aspecten spelen pas in een later stadium van de taalontwikkeling een rol.
In wezen zijn er twee verschillende manieren om taal in de kleuterschool te bevorderen, waarvan sommige naast elkaar worden nagestreefd. Deze zijn:
- holistische ondersteuningsprogramma’s geïntegreerd in het dagelijks leven
- alsmede speciale ondersteuning op taalkundig gebied.
Aangezien kinderen vooral onbewust leren, is kinderopvang vooral aan te bevelen voor kinderen die onvoldoende contact met de Duitse taal hebben gehad.
3. Taalondersteuning in de kleuterschool omvat verschillende gebieden
Verbetering van de situatie in kinderdagverblijven:
Het federale ministerie van Gezinszaken, Ouderen, Vrouwen en Jeugd heeft het federale programma Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist gelanceerd. Dit programma biedt uitgebreide financiële steun om de aanwerving van meer professionals met een vervolgopleiding op het gebied van taalontwikkeling mogelijk te maken.
Meer informatie over het programma vindt u hier.
Aangezien taalonderwijs op verschillende niveaus plaatsvindt, is het belangrijk om problemen van individuele kinderen in een vroeg stadium te onderkennen. Als de moeilijkheden met betrekking tot de taalontwikkeling aan een specifiek gebied kunnen worden toegewezen, kan de taalondersteuning in de kleuterschool specifiek op dit probleem inspelen. Naast een kleuterleidster wordt ook een logopedist ingezet bij omvangrijke taalontwikkelingsstoornissen.
Specifiek omvat de taalondersteuning de volgende gebieden:
- Articulatie: Dit gebied omvat de perceptie van bepaalde klanken en de eigen uitspraak van het kind.
- Woordenschat: De hoeveelheid beschikbare woorden is bepalend voor het verdere leervermogen.
- Grammatica: Dit gebied is sterk afhankelijk van de manier waarop de kinderen thuis worden behandeld. De nadruk ligt op zinsbouw en het naleven van grammaticale regels.
- Ritme en tact: Dit deelgebied van de taalontwikkeling omvat het waarnemen van een spraakmelodie.
Om een taal te leren hebben kinderen een rolmodel nodig, dat de ouders of de kleuterleidster moeten belichamen. Idealiter leren kinderen van verschillende kanten hoe ze taal goed kunnen gebruiken.
[kita_suche]Ben je op zoek naar een kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij jou in de buurt!
4. spelletjes om taal te bevorderen
De kinderopvang wordt gekenmerkt door actieve communicatie. Daarom zijn spelletjes waarin het spreken centraal staat uitstekend geschikt om de taalvaardigheid uit te breiden.
Dit zijn bijvoorbeeld rollenspellen waarbij de kinderen in de huid van anderen moeten kruipen. Uiteindelijk is het echter minder relevant hoeveel materiaal je aanbiedt en welke oefeningen je doet.
Het is veel belangrijker om op een zinvolle manier met het individuele kind om te gaan, zodat kinderen zelf actief kunnen deelnemen aan de communicatie.
Zorg er bij vaardigheidsspelletjes voor dat alle kinderen de individuele regels hebben begrepen en zoveel mogelijk met elkaar moeten praten. Op die manier kun je ook nogal gereserveerde kinderen actief in de dagelijkse kleuterroutine integreren.
Naast taalondersteuning in de kleuterschool heb je ook de mogelijkheid om je kinderen thuis actief te ondersteunen op het gebied van taalontwikkeling.
Lees samen verhaaltjes voor, leg je handelingen uit en ga actief met je kind om.
Voor het begin van de taalontwikkeling zijn geschikt:
- Verborgen voorwerpen boeken,
- prentenboeken met woorden
- en pop-up boeken
- of klassieke kinderliedjes
Tip: Als u weinig tijd hebt voor uw kind, gebruik die dan intensief. Het heeft meer zin om een half uur precies in te gaan op de behoeften van uw kind dan om drie uur met uw kind door te brengen maar er slechts halfslachtig mee om te gaan.
5. leerspelletjes voor kinderen in de kinderopvang voor taalverwerving
No products found.
No products found.
No products found.