Reggio-onderwijs wordt gekenmerkt door een zeer positief beeld van kinderen en heeft zijn wortels en naam te danken aan de Italiaanse stad Reggio Emilia.
Het concept richt zich op de vrije en individuele ontwikkeling van de persoonlijkheid zonder inmenging van buitenaf. Opvoeders trekken zich terug in de rol van waarnemer.
De praktijk wordt gekenmerkt door veel verschillende experimenten en projecten. Muzikaliteit en creativiteit staan op de voorgrond.
In onze gids behandelen we deReggio pedagogie. Wat zit er achter de term? Wat zijn de pedagogische methoden en hoe is het concept ontstaan ?U leert wat een Reggio kleuterschool is en waarom er kritiek isop de Reggio pedagogie.
Inhoudsopgave
[button]Meer lezen over het onderwerp[/button]
1. het ontstaan van de Reggio pedagogie
De eerste kinderdagverblijven van Reggio werden kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht. Kunst en Weise verwijst naar de Fröbel-pedagogie, die veel eerder, aan het begin van de 19e eeuw, werd ontwikkeld.
Het uitgangspunt van de meer recente Reggio-pedagogiek was de Italiaanse stad Reggio Emilia. Onder invloed van Loris Malaguzzi werden de doelstellingen van de Reggio pedagogie in de jaren zeventig verder ontwikkeld.
De leraar had het tot zijn taak gemaakt om kinderen veel vrijheid te geven om zichzelf te vinden.
Hoewel de Italiaanse stad al in de jaren tachtig veelvuldig werd bezocht door buitenlandse pedagogen, is het aan Newsweek Magazine te danken dat de hervormingspedagogie uiteindelijk bekendheid kreeg en nu in vele delen van de wereld bekend is.
Pat Wingert verklaarde in een artikel uit 1991 de door Malaguzzi ontwikkelde pedagogische concepten tot het beste ontwikkelingsconcept voor de vroege kindertijd.
2. het kind staat centraal: de belangrijkste kernpunten van het concept
In wezen kenmerkt kinderonderwijs in de zin van Reggio zich door het feit dat er geen sprake is van kinderonderwijs. Kinderen moeten zich ontwikkelen zoals jij dat wilt. Ze moeten niet leren volgens starre regels of bepaalde spelletjes spelen.
Ouders noch opvoeders mogen een kind in een bepaalde richting duwen. Dit is gebaseerd op de overweging dat elk kind nieuwsgierig is en iets wil leren. Het beeld van het kind is uiterst positief.
De positieve kwaliteiten die elk kind meebrengt, moeten worden versterkt en bevorderd. Daarom zijn er in een zuivere Reggio-kleuterschool geen duidelijke kleuterconcepten, omdat elk kind andere ideeën en opvattingen heeft die het graag wil uitvoeren.
De opvoeder staat aan de zijlijn en observeert het gedrag. Bij vragen en suggesties die van de kinderen zelf komen, staan de opvoeders klaar om te helpen.
2.1 De bouwstenen van de Reggio pedagogie
- Kunstonderwijs: Kunstonderwijs speelt een centrale rol in de Reggio pedagogie. Er wordt veel geschilderd en geknutseld. Speelgoed is vooral in de vorm van materialen en gereedschappen.
- Ruimteontwerp: De inrichting van de ruimte, die wordt gezien als een “derde opvoeder”, is een andere belangrijke component in het concept. Het is van essentieel belang voor de persoonlijkheidsontwikkeling van de kinderen. Kamers moeten enerzijds mogelijkheden bieden om zich terug te trekken en anderzijds activiteit stimuleren. Vaak hangen er foto’s, plaatjes en teksten aan de muren, die ook dienen als documentatie voor deouders, die zich zo kunnen informeren over de activiteiten en de ontwikkeling van de kinderen.
- Projectwerk, gemeenschap en uitwisseling: Een belangrijke functie is ook de uitwisseling tussen de kinderen. Op deze manier wordt saamhorigheid gecreëerd en versterkt. De resultaten van het projectwerk worden gezamenlijk gecommuniceerd en besproken.
Opmerking: De meeste kleuterscholen verwerpen een zuivere Reggio-pedagogiek. Er zijn slechts enkele kleuterscholen in Duitsland die de Reggio-pedagogiek toepassen.
3. vrij leren met behulp van
Opvoeders met een speciale taak:
In tegenstelling tot veel andere pedagogische benaderingen ziet de opvoeder in de Reggio pedagogie zichzelf als een begeleider die op ooghoogte handelt.
Natuurlijk is het niet mogelijk dat kinderen geheel zonder taak zijn. Het is ook niet het doel van Reggio om kinderen op de kleuterschool geen enkele impuls te geven. Het is eerder zo dat concrete leerprincipes in de kleuterschool ontbreken.
Ieder kind heeft zijn eigen manier om zich te uiten. Volgens de voorstanders van Reggio is het des te belangrijker dit gedrag te intensiveren. In sommige andere kleuterscholen wordt alles wat afwijkt van de norm genegeerd.
Reggio kinderdagverblijven hebben ook regels. De kinderen werken deze echter samen in de groep uit. Het idee hierachter is dat kinderen veel meer aandacht besteden aan zelf ontwikkelde principes dan aan van bovenaf opgelegde regels.
Om ervoor te zorgen dat kinderen de kans krijgen om dingen uit te proberen, zijn veel materialen nodig. Ieder kind moet immers kunnen kijken naar bepaalde gebieden die zijn eigen interesse wekken.
In tegenstelling tot andere voorzieningen gaat het hier echter niet om klassiek speelgoed of spelletjes, maar om knutselmateriaal of bouwstenen.
Ouders spelen een centrale rol in het Reggio-onderwijs:
In de Italiaanse stad Reggio is in de loop der jaren een band ontstaan tussen ouders, opvoeders en de inwoners van de stad zelf. Kinderen die geïnteresseerd zijn in bakken krijgen les van de plaatselijke bakker. De timmerman daarentegen helpt bij het bouwen van een boomhut.Aangezien de kinderen altijd onder observatie en toezicht staan, blijft een goede uitwisseling tussen alle deelnemers verplicht. Dit is de enige manier om het concept consequent uit te voeren.
4. projecten en experimenten bepalen het dagelijks leven
In het Reggio-onderwijs is de inrichting van het lokaal wat anders. Er is niet veel meubilair, maar er zijn veel manieren om een ruimte te gebruiken.
Muziek, dansen en creatief werken staan altijd centraal. Het is echter aan de kinderen zelf welk deel ze willen ontdekken.
Als er experimenten of projecten worden uitgevoerd, bepalen de kinderen waar het over moet gaan. Het maakt niet uit of het gaat over kikkers, een vulkaan, het ontstaan van de wereld of de veranderende kleur van de bladeren in de herfst.
Elke foto, elk werkje en elk project wordt uitvoerig gedocumenteerd. De leerkrachten maken foto’s en registreren hun indrukken van de ontwikkeling van het individuele kind.
5 De voor- en nadelen van de Reggio pedagogie
In het grote geheel brengt Reggio zowel voor- als nadelen met zich mee. Daarom hebben we hieronder een korte pro-contra lijst van de Reggio pedagogie voor u samengesteld:
- veel vrijheid om zelf beslissingen te nemen
- geen gestructureerde dagelijkse routine om spontaniteit aan te moedigen
- angstige kinderen hebben duidelijke referentiepersonen en raken hun angst sneller kwijt tijdens gezamenlijke activiteiten
- nauwe samenwerking tussen ouders en opvoeders om gemeenschappelijke doelen na te streven
- nauwelijks mogelijk zonder hulp van buitenaf
- Sommige kinderen hebben duidelijke structuren nodig, anders worden ze overweldigd.
- Vaak te weinig personeel om elk kind recht te doen.
- kinderen leren niets kennen dat hen niet onmiddellijk prikkelt, zodat zich een zeer beperkte kijk op de wereld kan ontwikkelen
- Geen aandacht voor de zwakke punten van de kinderen, omdat de nadruk ligt op het bevorderen van hun sterke punten.
6. verdere literatuur over het onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.