Onderwijsgebieden in de Kita: Wat u moet weten over onderwijsgebieden

Sinds enkele decennia heerst de algemene opvatting dat de kleuterschool niet alleen een plaats van bewaring moet zijn, maar ook onderwijs moet geven. In onze gids leer je welke onderwijsgebieden er zijn, hoe ze zijn …

Onderwijsgebieden in de Kita: Wat u moet weten over onderwijsgebieden

Bildungsbereiche-Kita-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Onderwijsgebieden in de Kita: Wat u moet weten over onderwijsgebieden
Hoeveel onderwijssectoren zijn er?

De onderwijssectoren van de Kita bestaan uit tien verschillende categorieën. Er zijn enkele verschillen binnen de deelstaten, maar die zijn meestal marginaal.

Welke kennis- en ervaringsgebieden komen aan bod?

Sport- en gezondheidsaspecten zijn net zo relevant als de ontwikkeling van taal- en communicatievaardigheden, muzikaliteit en de verwerving van wiskundige basisvaardigheden.

Wat is het belang van sociale gebieden?

Het uiten van gevoelens en saamhorigheid onder de kinderen spelen een belangrijke rol in de sociale ontwikkeling. Daarnaast komen interculturele gebieden aan bod en worden religie en ethiek niet overgeslagen.

Sinds enkele decennia heerst de algemene opvatting dat de kleuterschool niet alleen een plaats van bewaring moet zijn, maar ook onderwijs moet geven.

In onze gids leer je welke onderwijsgebieden er zijn, hoe ze zijn samengesteld en hoe de praktische uitvoering in de kleuterschool plaatsvindt.

[button]Inspiratie over aanbiedingen voor alle onderwijsgebieden[/button]

1. onderwijs is belangrijk, maar welke?

Bildung Kreativität
Er zijn veel prioriteiten in de kleuterschool.

In de eerste levensjaren moeten kinderen veel vaardigheden ontwikkelen. Ze leren kruipen, lopen en hun weg vinden in hun omgeving.
Ook de taal stelt hen voor een grote uitdaging om onder de knie te krijgen. Sommige kinderen brabbelen op éénjarige leeftijd slechts een paar woorden tegen zichzelf, terwijl anderen op die leeftijd al hele zinnen beginnen te formuleren.

In de kleuterschool staan de opvoeders dan ook voor de enorme taak om de individuele capaciteiten van elk kind te beoordelen en deze zo gericht mogelijk te stimuleren.
Zij moeten daarom zeer goed thuis zijn in alle onderwijsgebieden om het onderwijs door actieve bevordering te beïnvloeden.

Holistische bevordering heeft niet alleen betrekking op het fysieke en communicatieve niveau, maar richt zich ook op inzicht in de natuurwetenschappen en muzikale en artistieke aspecten.

Naast de klassieke onderwijsdoelen moeten de kinderen ook leren met elkaar om te gaan en elkaar te respecteren.
Een pedagogisch plan wordt daarom gebruikt om een concept op te stellen om aan te geven op welke inhoud deze afzonderlijke pedagogische gebieden van het kinderdagverblijf gericht moeten zijn.

In de volgende hoofdstukken wordt daarom ingegaan op de verschillende gebieden die in veel kinderdagverblijven een rol spelen.

Let wel: Niet elke opvoedingsstijl heeft dezelfde prioriteiten, zodat de opvoedingsgebieden waaraan veel aandacht wordt besteed soms sterk van elkaar verschillen.

2. beweging – een belangrijk educatief gebied in de meeste kinderdagverblijven

Kompetenzen mit Bewegung fördern
De ontwikkeling van motorische vaardigheden is van fundamenteel belang.

Beweging is iets elementairs dat steeds meer aandacht krijgt. Zowel kinderartsen als opvoeders klagen dat kinderen niet alleen te dik zijn, maar ook motorische vaardigheden missen.
Om de ontwikkeling naar een actief persoon te beïnvloeden, dient de vroege integratie van bewegingsspelletjes in de dagelijkse kleuterroutine.

Beweging kan worden gekoppeld aan vele andere gebieden, zodat een parallel leereffect ontstaat op verschillende onderwijsgebieden.
Tegelijkertijd heeft beweging een positief effect op het vermogen om informatie op te nemen, zodat de concentratie veel beter is gedurende de rest van de tijd wanneer de aandacht uitgaat naar andere onderwijsgebieden. Meer zuurstof bereikt de hersenen, zodat kinderen minder snel futloos worden.

Beweging is positief voor

  • de versterking van het eigen lichaamsbewustzijn en de verbetering van conditionele vaardigheden
  • de ontwikkeling van een gezonde eigenwaarde, die wordt bereikt door het verwerven van bepaalde vaardigheden
  • het aspect van samenwerking met andere kinderen in een groep
  • het voorkomen van ongelukken door verbeterde behendigheid
  • de non-verbale communicatievaardigheden

Daarom moet elke kleuterschool veel belang hechten aan het gericht bewegen van de kinderen. Of dit uiteindelijk gebeurt door middel van individuele sportlessen of vrij spel is aan elke instelling.
Door gebruik te maken van speciale bewegingsspelletjes kun je als opvoeder echter helpen om de individuele motoriek gericht te bevorderen.

Je kunt de groep bijvoorbeeld verdelen als sommige kinderen te weinig conditie hebben en andere een inhaalslag moeten maken op het gebied van balans of fijne motoriek.

3. lichaam, gezondheid en voeding

Lebensmittel erkennen lernen
Gezond eten is belangrijk.

Dit educatieve gebied van het kinderdagverblijf is nauw verbonden met dat van de lichaamsbeweging. Er zijn vaak raakvlakken die zowel het bewegingsaspect als het verbeteren van de waarneming omvatten.

Naast het gebruik van het eigen lichaam voor verschillende oefeningen, ligt de nadruk hier echter vooral op het bijbrengen van kennis over gezondheid en voeding.

In de praktijk van een kinderdagverblijf zou idealiter elke dag een gezond ontbijt op tafel moeten staan. Aangezien dit echter feitelijk in zeer weinig kinderdagverblijven het geval is, zouden ten minste enkele dagen per maand specifiek moeten worden gekozen om de kinderen een rijk, evenwichtig en tegelijkertijd allround gezond ontbijt aan te bieden.

Als leerkracht kunt u in het kader van het ontbijt uitleggen dat elke dag fruit en groenten op het menu moeten staan, terwijl snoep de uitzondering is.

Op het gebied van gezondheid wordt een beroep gedaan op de ouders. Het is belangrijk te verduidelijken of elk kind alle belangrijke onderzoeken krijgt en of de noodzakelijke vaccinaties zijn uitgevoerd.
Daarnaast is een bezoek aan de tandarts op de kleuterschool een welkome afwisseling voor de kleintjes. Het onderzoek wordt direct gekoppeld aan een uitleg over het belang van tandenpoetsen.

Bij het thema gezonde voeding horen vooral spelletjes die de smaak-, geur- of tastzintuigen uitdagen. Afhankelijk van welke smaak- of geurproeven je centraal stelt, kun je dit perfect koppelen aan goede voeding.
Doe bijvoorbeeld een blindproeverij door verschillende stukken fruit in gelijke blokjes te verdelen en de kinderen te blinddoeken voor de test.

Let op: informeer vooraf of er allergieën zijn om allergische reacties te voorkomen.

Naast lichaamsbeweging is ook ontspanning één van de belangrijke educatieve gebieden in het dagverblijf, want lichaam en geest vormen één geheel. Alleen wie voldoende herstelt, kan zich weer opladen. Juist in een tijd waarin permanente overprikkeling tot problemen leidt, is dit aspect van elementair belang.
Hoe eerder kinderen beseffen wanneer ze overprikkeld zijn en hoe ze zich weer kunnen opladen, hoe beter.

De ontwikkeling van een gezond lichaamsbewustzijn helpt de kinderen ook om te ontdekken wanneer er iets mis is en de weg naar de dokter noodzakelijk wordt.

4 Taal en communicatie

Wahrnehmung
Onderschat de waarde van communicatieregels niet.

Taal vormt de basis van onze moderne communicatie met elkaar. Het is de enige manier om tussen mensen te communiceren. Met blikken en gebaren kun je misschien een paar kleine dingen uitleggen, maar geen ingewikkelde zaken.

Niet voor niets is ondersteuning op taalgebied uiterst belangrijk in kleuterscholen. Vooral kinderen die thuis naast het Duits nog een andere vreemde taal ervaren, moeten leren omgaan met deze meertaligheid.
Zodra kinderen beseffen dat zij zich via taal kunnen uitdrukken, ontwikkelen zij zich vanzelf verder en gebruiken zij de taal voor zichzelf.

Het is belangrijk dat kinderen de kans krijgen om de verworven taalvaardigheden te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren via een gespreksgroep. Hier krijgt elk kind de kans om verslag uit te brengen over zijn of haar eigen dag of om wensen met betrekking tot de organisatie van de dag kenbaar te maken.
Opvoeders moeten daarom duidelijke regels opstellen voor de communicatie tussen kinderen en opvoeders en tussen de kinderen onderling.

Naast praten is ook luisteren erg belangrijk, dus dit moet tot uiting komen in de gespreksregels. Alleen kinderen die bewust luisteren naar andere kinderen zijn in staat om met hun behoeften om te gaan.
Aangezien communicatie een voortdurend heen en weer gaan betekent, speelt het aspect van wederzijdse consideratie op dit punt een belangrijke rol.

Tip: Probeer mogelijkheden te creëren voor stillere kinderen om hun zegje te doen, zodat de taalontwikkeling niet negatief wordt beïnvloed. Dit lukt meestal heel goed met kinderrijmpjes of het imiteren van dierenstemmen.

5 Sociaal leven en intercultureel onderwijs

Binnen de deelstaten zijn er enkele verschillen met betrekking tot de bevoegdheidsgebieden. Deze zijn deels vastgelegd in een onderwijsplan of manifesteren zich in onderwijsprincipes.
Een zeer gedetailleerde uitwerking van de onderwijsprincipes van NRW vindt u hier op de website van de deelstaatregering.

De waarden openheid, verdraagzaamheid en zelfvertrouwen moeten elk kind van meet af aan worden bijgebracht. Juist in een pluralistische samenleving is het enorm belangrijk om via het onderwijs gemeenschapszin te bevorderen.

De kinderen op de kleuterschool moeten leren,

  • hun eigen behoeften en gevoelens te uiten,
  • maar tegelijkertijd te reageren op de wensen van andere kinderen…
  • en oplossingen zoeken en vinden in conflictsituaties.

Vreemde culturen en levensstijlen kunnen voor sommige kinderen in het begin vreemd en beangstigend lijken, dus is het uw taak als opvoeder om vooroordelen te voorkomen en de vreemde cultuur tastbaar te maken.

Elk kind moet leren zijn eigen waarden te ontwikkelen, maar open te blijven staan voor andere waarden om conflicten te voorkomen.
Vooral op feestelijke dagen zoals Kerstmis kunt u verschillende culturele achtergronden prachtig belichten en introduceren in de context van Advent.

6. muzikaal-esthetische opvoeding – creativiteit is troef!

musikalische Entwicklung unterstützen
Gebruik eenvoudige instrumenten om ritmegevoel over te brengen.

Deze creatieve onderwijsruimte van het kinderdagverblijf omvat kunstprojecten, zang en dans en het werken met muziekinstrumenten.
Gecombineerd met het punt van interculturele educatie kun je hier belangrijke kinderliedjes van verschillende naties introduceren en samen zingen.

Schilderen, ontwerpen en knutselen zijn dan ook een vast onderdeel van de dag in zowat elk kinderdagverblijf. Om de kinderen verschillende mogelijkheden te bieden, moet u niet alleen krijtjes en blokken ter beschikking stellen, maar ook met andere materialen werken.
U kunt bijvoorbeeld

  • schilderen in het zand op de speelplaats
  • figuren maken van klei of papier-maché
  • of knutselen met natuurlijke producten zoals naalden, dennenappels, eikels of kastanjes.

Op het gebied van muziek kunt u kinderen de gelegenheid bieden om zelf eenvoudige instrumenten te bespelen, zoals rammelaars, een triangel of een xylofoon.
Probeer ook een gevarieerd programma te maken door verschillende soorten muziek te introduceren waarop de kinderen kunnen bewegen.

Tip: U kunt gemakkelijk een verband leggen tussen muziek en beweging door een liedje te spelen waarop de kinderen moeten bewegen. Als de muziek stopt, verzamelen alle kinderen zich zo snel mogelijk op een mat.
U kunt ook gewoon een kleine verandering van ritme gebruiken om de actie aan te geven. Goed luisteren is dus verplicht.

7 Religie en ethiek – een moeilijk onderwerp

Op dit gebied gaat het vooral om het omgaan met individuele vragen die kinderen stellen. Afhankelijk van hun geloofsovertuiging worden kinderen christelijke waarden bijgebracht met een duidelijke verwijzing naar God.

Niet elk kinderdagverblijf besteedt echter aandacht aan een religieus aspect. Antwoorden op vragen over de dood kunnen echter gemakkelijker worden beantwoord als er een religieuze verwijzing is.

Ongeacht of het kinderdagverblijf de nadruk legt op de leer van het christelijk geloof of niet, een uitgebreide uitleg over verschillende geloofsovertuigingen mag niet achterwege blijven.
Op dit punt is de presentatie van verschillende feesten van verschillende culturen geschikt om kinderen dichter bij de vreemde manier van denken en kijken te brengen.

8 Wiskundig onderwijs – spelenderwijs omgaan met getallen

Mathematik und Naturwissenschaften
De basis voor wiskunde wordt al in de kleuterklas gelegd.

Ook al vindt rekenen pas op school plaats, getallen hebben zelfs voor kleuters een bijzondere belangstelling.
Met telrijmpjes leren de kleintjes over getallen. Elk kind van drie, vier of vijf jaar laat graag zien hoe oud het is door met zijn vingers te tellen.

Om kinderen een ruw begrip van getallen te geven, gebruik je in het begin meer vergelijkingen.
Tel de groep af of vraag hoeveel bouwstenen er nodig zijn voor een huis.

Maar niet alleen getallen zijn direct gerelateerd aan wiskunde, maar ook maten en vormen. Probeer daarom in elke situatie die zich voordoet te verwijzen naar verhoudingen of getallenvoorbeelden.
Op deze manier ontwikkelen kinderen veel sneller een gevoel voor kleine en grote getallen en leren zij bepaalde waarden te begrijpen.
Dit basisbegrip van wiskunde helpt kinderen om minder problemen te hebben in de wiskundelessen op de basisschool.

9 Wetenschappelijk en technisch onderwijs

Natur und Technik
Doe experimenten om complexe verbanden te illustreren.

In dit educatieve gedeelte van het kinderdagverblijf spelen alledaagse verschijnselen een bijzondere rol. Zo kun je in bepaalde projectreeksen een onderwerp uitgebreid benaderen.
Zo kan een bezoek aan de dierentuin leiden tot een projectreeks over olifanten. Waar komen olifanten voor? Waarvoor dienen de slagtanden? Waarom hebben Afrikaanse olifanten grotere oren? Hoe oud worden olifanten? Hoe groot en hoe zwaar wordt zo’n zoogdier?
Deze en soortgelijke vragen lenen zich voor bijna alles wat in de natuur voorkomt.

Het is daarom het beste om je te oriënteren op de wensen van de kinderen om bepaalde verschijnselen dichterbij te brengen op het moment dat hun belangstelling het grootst is. Het heeft weinig zin om over een olifant te praten als de meeste kinderen tijdens een bezoek aan de dierentuin ongelooflijk gefascineerd waren door een giraffe.

Afgezien van de biologische gebieden lenen de onderdelen scheikunde en natuurkunde zich voor experimenten.
Er zijn veel kleine en eenvoudige experimenten die je kunt gebruiken om kleuters dingen te leren die anders moeilijk uit te leggen zijn, zoals de oppervlaktespanning van water.

Bij een ander soort aanpak moeten kinderen actieve verantwoordelijkheid nemen. Je kunt bijvoorbeeld een dier in de kleuterschool verzorgen of een plant laten groeien die ze elke dag water moeten geven.
Met tuinkers of gras kunnen heel snel successen worden geboekt, zodat de kinderen elke dag kunnen zien wat er van hun project terecht is gekomen.

10 Ecologische opvoeding – leven in harmonie met de natuur

Natur Kindergarten
De natuur heeft in elk seizoen iets te bieden.

We leven allemaal samen op deze planeet en moeten proberen onze leefomgeving te behouden. Wat is er dan belangrijker dan kinderen dat te leren?

Maar om inzicht te krijgen in de problemen van overbevissing, slash-and-burn-landbouw of de dreigende klimaatverandering, moeten kinderen eerst de natuur ervaren. Ga daarom elk seizoen naar buiten en observeer samen wanneer iets groeit en bloeit, in welke tijd van het jaar de bladeren rood worden en wanneer ze uiteindelijk afvallen.

Elk seizoen biedt de mogelijkheid om meer te leren over het ecosysteem van het bos. Gezamenlijke projecten, zoals het opvangen van regenwater om je eigen tuin te besproeien, fascineren zelfs jonge kinderen.

Op bijna elk gebied van het dagelijks leven zijn ecologische verwijzingen mogelijk, die de kleuters ook op latere leeftijd in gedachten moeten houden. Let er bijvoorbeeld bij het afruimen van de tafel op dat de kinderen hun afval scheiden en niet alles in een vuilnisbak gooien.

11. Media – geliefd of gehaat, maar onmisbaar

moderne Medien Kita
Kinderen moeten leren omgaan met moderne media.

Media spelen voor kinderen een veel grotere rol dan een generatie eerder. Er is permanente toegang tot het internet. Veel kinderen spelen op twee- of driejarige leeftijd al op de smartphone van hun ouders. Vaak staat de tv aan en niet veel later hebben ze vaak een eigen spelcomputer.

Het is daarom belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd mediacompetentie ontwikkelen. Het is elementair dat een kind een smartphone kan bedienen, de computer met de muis kan bedienen en door het tv-programma kan zappen.
Het is echter even belangrijk om de waarheidsinhoud kritisch te bevragen.

Er zijn diverse leerapps en kennisverzamelingen die kinderen kunnen gebruiken om te oefenen. Het gebruik van moderne media mag dan ook niet achterwege blijven in kinderdagverblijven om kinderen op een kindvriendelijke manier kennis te laten maken met de leerstof.

Tip: Ook evenementen voor ouders zijn geschikt om hen te informeren over verstandig mediagebruik.

12. inspiratie voor aanbiedingen voor alle onderwijsgebieden

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten