Montessori kleuterschool: Wat je moet weten over Montessori onderwijs

Bij het kiezen van een geschikte kleuterschool zijn veel ouders snel overdonderd. Welke kleuterschool is het beste voor ons kind? Welke waarden en normen spelen een belangrijke rol in ons gezin? Welk onderwijsconcept past het …

Montessori kleuterschool: Wat je moet weten over Montessori onderwijs

Montessori-Kindergarten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Pedagogische concepten
  8. »
  9. Montessori kleuterschool: Wat je moet weten over Montessori onderwijs
Waar komt de Montessori-aanpak vandaan?

Het Montessori-onderwijs gaat terug tot de stichter Maria Montessori.

Wat is de kern van de aanpak?

Het primaire doel is kinderen te ontwikkelen tot zelfstandige individuen.

Hoeveel betaal je om naar de opvang te gaan?

Helaas zijn de tarieven niet uniform geregeld. U kunt de informatie het beste rechtstreeks bij het Montessori-dagverblijf bij u in de buurt opvragen.

Bij het kiezen van een geschikte kleuterschool zijn veel ouders snel overdonderd. Welke kleuterschool is het beste voor ons kind? Welke waarden en normen spelen een belangrijke rol in ons gezin? Welk onderwijsconcept past het best bij ons?

In onze gids krijgt u een uitgebreid overzicht van het Montessori-onderwijs. We leggen uit hoe de aanpak is ontstaan en welke principes er gelden. Ook leggen we de belangrijkste voor- en nadelen van een Montessori-kleuterschool uit.

[button]Boeken over het Montessori-concept online kopen[/button]

1. Maria Montessori als grondlegger van de pedagogische benadering

offener Kindergarten von Maria Montessori
Maria Montessori is de grondlegger van deze onderwijsbenadering.

Hethele concept is terug te voeren op de grondlegger Maria Montessori. De Italiaanse arts ontwikkelde dit concept al in 1907. Haar zeer kosmopolitische houding maakte het mogelijk om een nieuwe onderwijsfilosofie te vestigen.

Maria Montessori groeide goed beschermd op in Chiravalle (Italië). Haar ouders behoorden tot de Italiaanse politieke elite. Hoewel haar ouders daar tegen waren, wilde Maria medicijnen studeren. Toen ze echter door de universiteit werd afgewezen, studeerde ze in plaats daarvan wiskunde en techniek. In 1892 slaagde ze er eindelijk in om geneeskunde te gaan studeren. Deze voltooide ze met succes in 1896.

Daarna werkte ze als arts-assistent in de kinderpsychiatrie. Daarbij werden zowel het basisprincipe van het Montessori-onderwijs als de eerste spelmaterialen ontwikkeld. Door dit concept boekten ook arme en gehandicapte kinderen grote vooruitgang. In haar hoofdwerk “Il metodo” legde zij de belangrijkste hoekstenen van haar werk vast. In 1907 opende zij een kindertehuis voor kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen.

Volgens een statistisch onderzoek zijn er in Duitsland ongeveer 600 kinderdagverblijven die werken volgens het pedagogische principe van Maria Montessori.

[kita_suche]Bent u op zoek naar een Montessori-kleuterschool? Vind nu een kinderdagverblijf bij u in de buurt!

2. zelfstandig leren staat voorop

Rolle Erzieher beim Lernen der Kinder
Vrij werken is een centrale bouwsteen van het Montessori-onderwijs.

Montessori-onderwijs is vandaag de dag nog steeds een zeer alternatieve vorm, omdat het weinig gemeen heeft met conventionele onderwijs- en leermethoden. Bovenal staat de positie van het kind centraal. Het kind moet zelfstandig individuele capaciteiten ontwikkelen.

Eerst en vooral moetenkinderen zelfstandig worden en zelfvertrouwen krijgen. De basisbouwsteen is vrij werken. Omdat elk kind zijn eigen ritme heeft, is er in de Montessori-kleuterschool geen vast schema. Elk kind mag dus zelf bepalen wanneer het met welk speelgoed wil spelen.

Dit betekent echter niet dat er geen regels zijn. Onderdeel van het zelfstandig worden is het accepteren van de consequenties van het overtreden van de regels.

Het centrale motto is: “Help me het zelf te doen”.

Maar om kinderen hun eigen mogelijkheden te laten ontdekken, moeten er twee basisbouwstenen worden gelegd:

  • 1. de omgeving moet dienovereenkomstig worden voorbereid
  • 2. de voorbeeldfunctie van de opvoeders moet worden gegeven

Bij het eerste aspect gaat het er vooral om dat de omgeving zo wordt ingericht dat de kinderen plezier beleven aan het ontdekken en zich vrij kunnen bewegen. Er moet ook geschikt materiaal beschikbaar zijn.

De leerkrachten spelen een zeer belangrijke rol in de Montessori-kleuterschool. Zij moeten de kinderen begeleiden en vervolgens adviseren. Het is echter de bedoeling dat de kinderen hun eigen ervaringen opdoen, zodat het geleerde beter wordt geïnternaliseerd.

Kinderen moeten niet gedwongen worden om te leren. Opvoeders moeten hen echter aanmoedigen en hun belangstelling wekken.

3. speciale speelmaterialen ondersteunen het pedagogisch werk

Montessori Kindergarten Spielzeug
De speelmaterialen bestaan voornamelijk uit natuurlijke materialen.

De materialen spelen een zeer belangrijke rol in het concept van Maria Montessori.Het leermateriaal moet de nieuwsgierigheid van de kinderen opwekken en hen aanzetten tot leren.

Omzich vrij te kunnen ontwikkelen hebben kinderen veiligheid, geborgenheid en orde nodig. Daarom moeten alle meubels en speelmaterialen een vaste plaats hebben. Om dit te garanderen is het de taak van de kinderen om deze materialen na gebruik weer op hun plaats te zetten. Daarbij hoort natuurlijk ook dat alle oefen- en speelmaterialen zo geplaatst zijn dat alle kinderen er gemakkelijk bij kunnen.

Montessorimaterialen zijn bijvoorbeeld:

  • geometrische vormen
  • kleurenkaarten
  • bouwstenen
  • cijferkaarten
  • een wereldbol

Het isbelangrijk dat al deze materialen gemaakt zijn van natuurlijke materialen zoals hout, stof of metaal.

Er wordtook veel nadruk gelegd op zintuiglijke materialen. Deze stellen de kinderen in staat verschijnselen waar te nemen en te observeren. Kleuren kunnen bijvoorbeeld worden gesorteerd of onderscheiden. Abstract denken moet worden bevorderd door zintuiglijke waarneming.

Het didactische spelmateriaal is dus zodanig ingericht dat de ontwikkeling van de kinderen kan worden bevorderd. Het doel is altijd de zelfstandigheid te bevorderen en de individuele persoonlijkheid te respecteren.

[kita_suche]Ben je op zoek naar een Montessori-kleuterschool? Vind nu een kleuterschool bij jou in de buurt!

4. De kosten voor een Montessori kleuterschool variëren sterk.

Vorteile sind beispielsweise das spielerische Lernen der Kinder
In een Montessori kleuterschool kunnen kinderen zich vrij ontwikkelen.

Detarieven voor een Montessori-kleuterschool zijn niet uniform geregeld en kunnen dus sterk variëren. Terwijl sommige instellingen niet meer in rekening brengen dan andere kleuterscholen, komen er bij andere instellingen extra kosten bij.

Als u echter overtuigd bent van het Montessori-concept, kunt u beter niet op de verkeerde plaats besparen.

Daarnaast kan ook de afstand een probleem worden. Aangezien er in Duitsland slechts ongeveer 600 voorzieningen zijn, liggen ze natuurlijk niet altijd voor de deur. Bedenk van tevoren of de afstand op den duur een probleem kan zijn.

Als u nog niet zeker weet of een Montessori-kleuterschool geschikt is voor uw kind, volgt hier een kort overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen:

  • kinderen worden zeer zelfstandig en kunnen zich vrij ontwikkelen
  • er wordt rekening gehouden met individuele capaciteiten en deze worden gestimuleerd
  • kinderen kunnen hun eigen ervaringen opdoen
  • zelfgestuurd leren is niet voor elk kind geschikt
  • de kosten kunnen hoger zijn dan in andere instellingen

5. boeken over het Montessori-concept online kopen

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten