Sinds 1 augustus 2013 hebben ouders wettelijk recht op een Kita-plaats voor hun kind. Dit recht geldt vanaf de eerste verjaardag totdat het kind naar school gaat.
De tarieven voor U3 opvang zijn niet uniform geregeld, zodat de kosten voor de ouders afhankelijk zijn van de deelstaat, de gemeente en de betreffende aanbieder. Vaak is een plaats in een kinderdagverblijf voor kinderen vanaf 1 jaar duurder dan opvang voor kinderen vanaf 3 jaar.
Er zijn verschillende modellen die gebruikt worden voor het inwerken in een Kita U3. De meest populaire variant is het wennen in Berlijn.
In deze tijd hoevenvrouwen niet langer te kiezen tussen werk en gezin. Ze kunnen zelf beslissen wanneer ze na de geboorte van hun kind weer aan het werk gaan. Om tijdens deze periode goed voor de kinderen te kunnen zorgen, bieden veel kleuterscholen of kinderdagverblijven opvang voor kinderen tot 3 jaar. Maar heb ik wettelijk recht op zo’n Kita-plek? Hoeveel kost deze speciale opvang en wanneer moet de inschrijving plaatsvinden?
In onze gids informeren wij u uitgebreid over de Kita U3. U komt te weten wat het wettelijk recht is en welke kosten u moet betalen. We laten je ook zien hoe een goede U3-kleuterschool in elkaar zit en hoe het acclimatiseringsproces werkt. We vertellen je ook wanneer het echt zinvol is om met kinderopvang te beginnen.
[button]Nadere literatuur voor de inrichting van diensten in het kinderdagverblijf[/button]
Inhoudsopgave
1. kleuterschool vanaf 1 jaar
.U3 opvang wordt steeds belangrijker in Duitsland. Veel ouders willen na de geboorte van hun kind zo snel mogelijk weer aan het werk. Vanwege deze omstandigheid is op 1 augustus 2013 de Wet bevordering kinderopvang (KitaFöG) in werking getreden. Deze wet geeft ouders het wettelijke recht op ondersteuning voor jonge kinderen. Deze regeling geldt voor kinderen die ten minste één jaar oud zijn.
Maar er zijn ook nieuwe regelingen voor kinderen jonger dan één jaar. Uw kinderen hebben een speciaal recht op zorg en ondersteuning als u werkt, werk zoekt of een opleiding volgt. De ondersteuning kan plaatsvinden in een kinderdagverblijf of via kinderopvang.
In de volgende tabel leggen we kort het verschil uit tussen deze twee vormen:
Term | Zorgverlener | Plaats van verzorging |
---|---|---|
Kinderdagverblijf | Opvoeder, kinderverzorger, sociaal pedagoog | Kinderdagverblijf of kleuterschool |
Dagopvang | Dagverzorger, d.w.z. kinderoppas of kinderverzorgster | thuis of in het huishouden van de oppas |
Nu kunnen ouders zelf beslissen aan welk type opvang zij de voorkeur geven. Aangezien het aantal beschikbare plaatsen in Duitsland echter zeer beperkt is, moeten sommige moeders en vaders deels uit noodzaak op zoek naar alternatieven. De kinderoppas is hier erg in trek, hoewel dit over het algemeen gepaard gaat met hogere kosten.
Als de gemeente u echter geen plaats in de Kita U3 kan bieden, kunt u daar ook voor naar de rechter stappen. Dit betekent dat u een schadevergoeding kunt eisen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de inkomstenderving van de ouders.
Omdat u natuurlijk afhankelijk bent van kinderopvang voor uw kinderen, moet u op zoek gaan naar een alternatief. Hiervoor kunt u een kostenvergoeding eisen van de verantwoordelijke gemeente.
2. het U3 kleuterschool concept
De opvang van kinderen jonger dan 3 jaar is voor veel opvoeders een grote uitdaging. Dit komt omdat het concept van de U3 opvang totaal anders is. De kinderen hebben een intensievere inwerkperiode nodig, moeten zorgvuldig worden gescheiden van hun vorige verzorger en vervolgens gewend raken aan een grotere groep kinderen.
Veel ouders twijfelen of zij hun kind op zo’n jonge leeftijd naar een kinderdagverblijf willen brengen. De vele voordelen liggen voor de hand. Er zijn echter ook enkele nadelen die u in overweging moet nemen.
Hier volgt een kort overzicht van de voor- en nadelen van een kinderdagverblijf U3:
- Ouders kunnen hun werk voortzetten
- versterking van sociale vaardigheden
- veel mogelijkheden voor communicatie
- vaste en gestructureerde dagelijkse routine
- ontwikkelingsbegeleiding van het kind door opgeleide professionals
- Gebrek aan kinderopvangplaatsen
- Ontoereikende verhouding kinderopvang
In het volgende tonen wij u de belangrijkste conceptuele verschillen tussen U3 opvang en een “normale” kleuterschool.
2.1 De pedagogische doelstelling
In eerste instantie ligt de nadruk op taalvaardigheid. Als kinderen onder de 3 jaar naar het kinderdagverblijf komen, leren ze in de meeste gevallen net praten. Voor de opvoeders betekent dit dat zij de spraak van de kinderen moeten stimuleren en hen steeds opnieuw moeten aanzetten tot spreken. Maar ook de oudere kinderen breiden de woordenschat van de kleintjes in een oogwenk uit. Door middel van liedjes, rijmpjes en verhaaltjes worden steeds opnieuw spraakmomenten gecreëerd.
Maar ook in de U3-ruimte van het kinderdagverblijf moet de creativiteit van de kinderen worden gestimuleerd. Daar maken de kinderen kennis met verschillende materialen zoals houten bouwstenen, plasticine of kleurpotloden. Ze kunnen zelf uitproberen wat ze met deze materialen kunnen doen. Of het nu gaat om stapelen, vormen of smeren – elk kind krijgt de kans zich creatief te ontwikkelen.
De U3-activiteiten omvatten ook veel beweging. Geen enkel kind onder de drie jaar kan of wil stilzitten in een stoel. Kinderen kunnen in verschillende ruimtes motorische vaardigheden leren en ontwikkelen. Bewegen kan zowel zonder als met hulpmiddelen en apparatuur. Belangrijk is dat de kinderen worden aangemoedigd en uitgedaagd op zowel het gebied van de grove als de fijne motoriek.
Om zich prettig te voelen in een instelling is het belangrijk dat de kinderen het gevoel hebben deel uit te maken van het kinderdagverblijf. Ze moeten zich vrij en vol vertrouwen kunnen bewegen in het kinderdagverblijf. Dit betekent ook dat zij in de groep passen en betrokken worden bij de dagelijkse activiteiten.
Vooral in het kinderdagverblijf leren de kinderen over de noodzaak van persoonlijke hygiëne. Ze oriënteren zich aanvankelijk op het gedrag van de andere kinderen. Ze leren bijvoorbeeld hun handen te wassen voor het eten en na het toiletbezoek.
En gezonde voeding speelt ook al een belangrijke rol in de Kita U3. Bij de verschillende maaltijden laten de opvoeders de kinderen zien dat er bepaalde regels zijn die nageleefd moeten worden. Zo moeten zelfs jonge kinderen bestek gebruiken en helpen bij het afruimen van de tafel. Maar er wordt ook veel nadruk gelegd op wat er op het bord komt. Voedsel zoals water, thee, fruit en groenten staan bovenaan de lijst.
Om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van de kinderen is een nauwe samenwerking met de ouders onontbeerlijk. Zo kunnen de ouders de opvoeders openlijk benaderen met problemen en vragen en omgekeerd. Vooral tijdens de gewenningsperiode is het belangrijk dat iedereen hand in hand werkt.
De pedagogische doelstellingen op een rijtje:
- Taalontwikkeling
- Creativiteit ontwikkelen
- Bevorderen van het gevoel erbij te horen
- Persoonlijke hygiëne
- gezonde voeding
- nauwe samenwerking met ouders
2.2 De inwerkperiode
Voor kinderen onder de drie jaar moet het gewenningsproces langzaam en geleidelijk verlopen. Er zijn verschillende modellen die gebruikt kunnen worden voor de gewenning. Het populairste en meest verspreide model is het model van Berlijn.
Dit is als volgt opgebouwd:
Stap 1: Deze stap gaat alleen over het informeren van de ouders over de procedure.
Stap 2: Op ongeveer drie dagen begeleidt een ouder het kind naar het kinderdagverblijf. De duur van het verblijf is beperkt tot ongeveer één tot twee uur. Het kind moet worden geobserveerd en het veilige gevoel hebben dat de vader of moeder binnen handbereik is.
Stap 3: Na deze drie dagen wordt een eerste poging tot scheiding ondernomen. De duur van de scheiding mag aanvankelijk echter slechts ongeveer 30 minuten bedragen. De ouder blijft in het gebouw of in de onmiddellijke nabijheid. Als de opvoeders het kind niet kunnen kalmeren, voeren zij enkele dagen later een volgende scheidingspoging uit.
Stap 4: In deze fase (stabilisatiefase) wordt de scheidingsfase verlengd. Het doel is het kind te laten wennen aan de opvoeder.
Stap 5: In de laatste fase gaat de moeder of vader niet meer met het kind naar het kinderdagverblijf. Het is echter belangrijk dat de ouder altijd beschikbaar is.
Nu is elk kind anders. Voor sommigen werkt dit model meteen, terwijl andere kinderen de scheiding van hun ouders niet zo goed aankunnen. Geef uw kind de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en de opvoeders.
Tip: Het is belangrijk dat u afscheid neemt van uw kind en niet zomaar weg bent. Uw kind moet erop kunnen vertrouwen dat u hem/haar op tijd ophaalt. Dan is het inwerken in veel gevallen gemakkelijker.
2.3 De dagelijkse routine in het kinderdagverblijf U3
Een regelmatige dagelijkse routine is belangrijk voor elk kind. Maar vooral in de U3 opvang hechten de opvoeders er veel belang aan. Het dagritme geeft de kinderen veiligheid en structuur. Ook rituelen en regels spelen een belangrijke rol.
Allereerst moeten de kinderen op de crèche aankomen. Elk gezin kan zelf beslissen wat er gebeurt tot ze afscheid nemen. Terwijl sommige ouders hun kind slechts kort afzetten, brengen andere ouders meer tijd door met hun kinderen. Dit hangt sterk af van hoe goed het kind al gewend is aan de opvang.
Als alle ouders vertrokken zijn, wordt er gezamenlijk ontbeten. In de regel nemen de kinderen hun eigen eten van thuis mee. Natuurlijk geven de opvoeders speciale steun aan zeer jonge kinderen.
Na het ontbijt hebben de meeste kinderdagverblijven een U3-ochtendkring. Bij dit ritueel gaat het er vooral om dat de hele groep samenkomt en een gemeenschapsgevoel ontwikkelt. In de ochtendcirkel wordt gezongen, geklapt en gespeeld.
Daarna kunnen de kinderen zich uitleven. Dit betekent dat ze kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten of zelf kunnen kiezen. De activiteiten kunnen plaatsvinden in de verschillende ruimtes of buiten, afhankelijk van het seizoen en het weer. Gedurende deze tijd zijn er ook veel ondersteunende activiteiten die de verschillende vaardigheden van de kinderen trainen.
De opvang van kinderen jonger dan 3 jaar
Volgens de huidige statistieken werd in 2018 33,6% van de kinderen onder de 3 jaar opgevangen in een kinderdagverblijf of via dagopvang.
Voor de lunch komen alle kinderen dan weer samen in de daarvoor bestemde ruimtes. Na de lunch wordt er gezamenlijk opgeruimd en schoongemaakt. Zelfs de allerkleinsten mogen al meehelpen.
Daarna volgt het middagdutje, een belangrijke rustperiode voor kinderen onder de drie jaar. De duur van het dutje hangt natuurlijk af van de individuele behoeften van het kind.
In de namiddag bieden de faciliteiten verschillende vrijetijdsactiviteiten voor de kinderen die de hele dag worden opgevangen. Afhankelijk van de vaste ophaaltijden vindt er een kleine afsluiting plaats.
3. Wat maakt een goed U3-centrum voor kinderopvang?
Vanwege de verschillende concepten moet een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal afgestemd zijn op U3-kinderopvang. Als de opvang van de peuters niet in een aparte voorziening plaatsvindt, maar samen met de oudere kinderen, zijn de uitdagingen nog groter. Want in dit gezamenlijke kinderdagverblijf mag niemand worden verwaarloosd.
Daarom moet u als ouders goed nadenken over welke Kita het meest geschikt is voor uw kind. Het is zeker de moeite waard om de voorziening bijvoorbeeld op een open dag te bezoeken. Zo krijgt u een eerste indruk van het pand en de omgeving.
Hieronder vindt u een kort overzicht van de belangrijkste punten waaraan een kinderdagverblijf U3 moet voldoen.
3.1 Het ruimteconcept van de Kita u3
De kamerinrichting van de Kita u3 speelt een grote rol. Allereerst moeten de groepsruimtes licht en uitnodigend zijn. Ook moeten ze zijn afgestemd op de behoeften van kinderen onder de drie jaar.
Dit betekent dat de ruimtes zeer overzichtelijk moeten zijn. Jonge kinderen hebben behoefte aan oriëntatie en een duidelijke structuur. Dit geeft hen zekerheid in hun nieuwe omgeving. Het is ook belangrijk dat de speelattributen en toestellen zo geplaatst worden dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. De buitenruimte van het kinderdagverblijf U3 moet ook zo worden ingericht dat aan de speciale behoeften wordt voldaan.
De kinderen in deze voorziening zijn op een leeftijd dat zij alles willen ontdekken. Ze beginnen te kruipen, te rennen en te klimmen. Daarom moeten de groepsruimten zoveel mogelijk bewegingsvrijheid bieden. Om de ruimtes ervaringsgericht in te richten zijn ook golven, hindernissen en hellende vlakken geschikt.
Kinderen onder de drie jaar hebben ook voldoende ruimte nodig om zich terug te trekken en te slapen. Kleine knuffelhoekjes en grotten geven de kleintjes een gevoel van geborgenheid en veiligheid.
3.2 Speciale aanbiedingen voor U3-kinderen
Veel kinderdagverblijven bieden speciale programma’s aan voor U3-kinderen. Het is belangrijk dat de speeltoestellen zijn aangepast aan de kleuterschool U3. De verschillende spellen, voorwerpen en materialen hebben als taak dat de fijne en grove motoriek van de kinderen wordt bevorderd. Bovendien helpen bewegingsspelletjes om lichaamsbewegingen waar te nemen en het bewustzijn te versterken.
Een speciaal U3 kleuterschool aanbod is het U3 project over waarneming. Hier leren de kinderen spelenderwijs over de vijf verschillende zintuigen. Ter illustratie van het onderwerp worden onder andere liedjes gezongen en verhaaltjes verteld. Het U3-project over zintuiglijke waarneming duurt ongeveer een week.
Natuurlijk zijn er nog vele andere projecten met U3-kinderen die de afzonderlijke kinderdagverblijven uitvoeren. Deze omvatten bijvoorbeeld U3 educatieve programma’s. Deze omvatten taalspelletjes, bewegingsspelletjes of vingerspelletjes.
3.3 De kinderopvangratio in het U3-dagverblijf
De kinderopvangratio iseen belangrijk kwaliteitskenmerk van kinderdagverblijven. Deze waarde geeft aan hoeveel kinderen één opvoeder gemiddeld moet opvangen. In Duitsland zijn er zeer grote verschillen in de personeelsratio voor kinderdagverblijven U3. In de meeste gebieden is deze echter nog ontoereikend.
In heel Duitsland worden gemiddeld 4,3 kinderen opgevangen door één opvoeder in een Kita u3. Hoewel de personeelsbezetting in vergelijking met voorgaande jaren is verbeterd, is het aantal beroepskrachten op het huidige niveau bij lange na niet voldoende. Intensieve zorg is vooral belangrijk voor kinderen onder de drie jaar.
4. belangrijke vragen en antwoorden – FAQ’s
Wanneer moet ik mijn kind inschrijven voor de Kita U3?
Kita-plaatsen zijn zeer zeldzaam in Duitsland. In sommige gebieden worden ze eerst op de wachtlijst gezet. Daarom is het belangrijk dat u uw kind meteen na de geboorte inschrijft bij een kinderdagverblijf.
Hoeveel kost de Kita U3?
De kosten voor een kinderdagverblijf zijn niet in heel Duitsland uniform geregeld. Ze zijn afhankelijk van de deelstaat, de gemeente en de aanbieder. Hoe hoog de ouderbijdrage uiteindelijk is, hangt ook af van het salaris van de ouders. U kunt dit het beste navragen bij uw plaatselijke bureau voor jeugdzorg.
Wanneer heeft kinderopvang zin?
Wij kunnen hier geen algemeen antwoord geven op de vraag wanneer opvang in een kinderdagverblijf zinvol is. De beslissing of u uw kind op de leeftijd van één jaar wilt laten opvangen in een kinderdagverblijf hangt sterk af van de individuele behoeften van uw kind. Ook gezondheidsfactoren spelen een rol. Op zijn laatst als uw kind drie of vier jaar oud is, moet u uw kind naar een kinderdagverblijf sturen om het voor te bereiden op school.
5. verdere literatuur voor de vormgeving van het aanbod in de crèche
No products found.
No products found.
No products found.