Een kleuterschool die geniet van beweging wordt opgevat als een plaats van zorg voor kinderen waar beweging en waarneming het pedagogische principe vormen en worden opgevat als een elementaire mogelijkheid voor cognitie en expressie. Kinderen krijgen de kans om hun lichaam en hun zintuigen te ervaren door middel van een stimulerende, voorbereide omgeving en gerichte regelmatige bewegingsactiviteiten. De dagelijkse routine wordt gekenmerkt door beweging. Begeleide bewegingsactiviteiten zijn in evenwicht met spontane, zelfstandige ontdekking en ervaring van de omgeving door middel van hun eigen bewegingsactiviteiten. Kinderen proberen de basisvormen van bewegen uit en optimaliseren deze steeds meer door het aanbod van bewegingsonderwijs en psychomotoriek en door bewegingsbouwplaatsen en bewegingslandschappen.
Het gerichte gebruik van ruimtes en open ruimten in het kinderdagverblijf ondersteunt het proces waarin kinderen hun omgeving ontdekken en waardevolle ervaringen opdoen vanuit de alledaagse vanzelfsprekendheid. Zo wordt beweging een combinatie van alledaagse vanzelfsprekendheid en buitengewone aantrekkingskracht. Een dag in een actieve kleuterschool bestaat echter niet uitsluitend uit beweging en sport. Bewegingsactiviteiten van de kinderen worden gecombineerd met speelse activiteiten, creatief aanbod en andere activiteiten die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling.