Een kleuterschool is een dagverblijf voor kinderen van drie tot zeven jaar.
Er zijn verschillende kleuterschoolmodellen. Ze verschillen naargelang de sponsoring en de pedagogische modellen.
Door lid te worden van de ouderraad kun je meepraten over de koers van de kleuterschool.
Na de geboorte van het kind willen jonge moeders meestal weer aan het werk. Dan rijst meestal vrij snel devraag naar een geschikte kleuterschool. In sommige wijken kunnen de ouders kiezen tussen verschillende kleuterscholen. Gemeentelijk, confessioneel of privé? Welke kleuterschool is het beste voor mijn kind en wat zijn de verschillen?
In onze gids leggen we uit wat een kleuterschool is en welke aanbieders er zijn. Daarnaast krijg je inzicht in de verschillende pedagogische kleuterschoolmodellen. Ook leggen we uit wat een ouderraad is en welke voordelen het lidmaatschap oplevert.
[button]Meer literatuur over dit onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. de kleuterschool als een vorm van dagopvang
In Duitsland wordt een kleuterschool ingedeeld bij de sociale sector. Allereerst is een kleuterschool een instelling waar kinderen worden opgevangen door pedagogisch medewerkers. Het maakt niet uit of de ouders in die tijd naar hun werk gaan of thuis zijn.
In een kleuterschool worden kinderen echter niet alleen opgevangen, maar ook gestimuleerd. Daar worden ze begeleid in hun ontwikkeling overeenkomstig hun leeftijd en leren ze sociaal gedrag.
Het woord kleuterschool wordt in het Duits ook vaak gebruikt voor een kinderdagverblijf en omgekeerd. Strikt genomen is een kinderdagverblijf echter een verzamelnaam voor de verschillende vormen van opvang. Dagverblijven omvatten crèches, kleuterscholen en naschoolse opvang. Terwijl een crèche bedoeld is voor kinderen tot 3 jaar, zorgt een kleuterschool alleen voor kinderen vanaf 3 jaar. Een naschoolse opvang daarentegen is een voorziening waar kinderen van de basisschool na schooltijd tot in de middag worden opgevangen.
Wat de openingstijden betreft, kan de kinderopvang in drie verschillende vormen worden onderverdeeld:
- Deeltijdopvang (ochtenden en/of middagen).
- Verlengde ochtendopvang (opvang tot na de lunch)
- Volledige dagopvang (van ’s ochtends tot laat in de middag)
In het Duits spreekt men vooral van een kleuterschool wanneer de kinderen slechts halve dagen worden opgevangen. Bij volledige dagopvang spreekt men daarentegen van een Kita.
Als u op zoek bent naar de juiste kleuterschool voor uw kind, moet u letten op de volgende criteria:
- Waar is de faciliteit gevestigd? Is het gemakkelijk te bereiken?
- Hoe hoog zijn de kosten voor kinderopvang?
- Wat zijn de openingsuren?
- Past het onderwijsconcept bij de waarden van het gezin?
- Hoe ziet het dagelijkse leven in de kleuterschool eruit?
- Spelen de leerkrachten in op de behoeften van de kinderen?
- Krijgt mijn kind er leeftijdsgebonden ondersteuning?
- Werken ouders en leerkrachten samen?
- Hebben de ouders mogelijkheden om betrokken te raken?
Tip: Op kleuterschoolportalen kunt u gemakkelijk een geschikte voorziening zoeken!
2 De sponsoring van een kleuterschool
De sponsor van een kleuterschool is als het ware verantwoordelijk voor alle onderdelen van de voorziening. Dit betekent dat hij de pedagogische richting bepaalt, de financiering verzorgt en de dagelijkse taken regelt. Ook kunnen zij beslissen over de hoogte van het oudergeld.
In Duitsland worden veel kleuterscholen door de verantwoordelijke gemeenten beheerd. Er zijn echter vele andere organisaties die een kinderdagverblijf kunnen beheren. Er worden zeer uiteenlopende onderwijsmethoden gebruikt.
Bij het kiezen van de juiste kleuterschool is niet alleen de pedagogische oriëntatie bepalend, maar ook het type sponsoring.
In het volgende laten we u de meest voorkomende types kleuterscholen zien.
2.1 Publieke sponsoring
Veel kleuterscholen in Duitsland worden beheerd door de stad of de gemeente. Het percentage van deze openbare sponsors is ongeveer 33%. De gemeenten beheren en besturen de kleuterschool zelf.
In het geval van openbare sponsoring is de pedagogische oriëntatie niet vooraf bepaald, zodat er op dit gebied een zeer grote verscheidenheid bestaat. In sommige steden en gemeenten moet echter aan bepaalde randvoorwaarden worden voldaan. Er zijn ook richtsnoeren voor de financiering en de algemene administratie.
De ouderbijdragen voor kinderopvang worden door de gemeente vastgesteld of zijn afhankelijk van het inkomen van de ouders.
2.2 Onafhankelijke aanbieders
Ongeveer twee derde van alle kleuterscholen in Duitsland wordt gerund door onafhankelijke aanbieders. De kosten worden grotendeels gedekt door bijdragen van ouders, sponsors en giften. Om ervoor te zorgen dat deze onafhankelijke aanbieders de voorziening volledig kunnen financieren, worden zij echter door de staat gesubsidieerd. Onafhankelijke aanbieders kunnen zijn:
- Kerken
- welzijnsorganisaties
- verenigingen
- Initiatieven van ouders
- Bedrijven
- Particuliere sponsors
Hieronder laten we u zien hoe de afzonderlijke sponsors zijn opgebouwd en wat hen drijft.
2.2.1 Kerken
Er zijn in Duitsland veel kleuterscholen die door de kerk worden gerund. Zo’n katholieke of protestantse kleuterschool is meestal zeer sterk geïntegreerd in de kerkgemeenschap. De kinderen wonen vaak kerkdiensten bij of nemen deel aan kerkelijke feesten.
In een door de kerk geleide kleuterschool worden uiteraard vooral christelijke waarden onderwezen. De mate waarin dit het geval is, hangt echter af van de kleuterschool in kwestie. Als je je kind wilt inschrijven in een protestantse of katholieke kleuterschool, hoef je geen lid van de kerk te zijn.
In de meeste gevallen is de ouderbijdrage voor deze vorm van sponsoring even hoog als voor gemeentelijke kleuterscholen.
2.2.2 Welzijnsorganisaties
Ook liefdadigheidsinstellingen kunnen een dagverblijf beheren en besturen. Dit zijn bijvoorbeeld:
- Caritas
- Rode Kruis
- Arbeiderszorg
- Diakonie
- Vereniging Paritair Welzijn
- Stichtingen
Deze organisaties worden vaak gekenmerkt door vrijwilligerswerk. Zij streven naar sociale rechtvaardigheid en dragen deze waarden dienovereenkomstig uit in de verschillende instellingen. Er zijn echter soms zeer grote verschillen tussen deze verenigingen. Informeer daarom eerst naar de organisatie voordat u uw kind bij deze kleuterschool inschrijft.
2.2.3 Verenigingen
Wanneer een nieuwe kleuterschool wordt geopend, kan deze ook door een vereniging worden gestart. In veel gevallen is het type vereniging al bepalend voor de pedagogische oriëntatie. De Waldorf Kindergarten bijvoorbeeld is ontstaan uit een onafhankelijke vereniging. Vaak heeft een kleuterschool die door een vereniging wordt geleid ook een confessionele oriëntatie.
De kosten voor deze kleuterscholen verschillen vaak sterk van die van gemeentelijke of kerkelijke instellingen, omdat de vereniging deze zelf mag bepalen. Ook de toelatingscriteria kunnen individueel worden vastgesteld. In sommige gevallen mogen alleen verenigingsleden hun kinderen in de crèches inschrijven.
2.2.4 Initiatieven van ouders
In veel steden en gemeenten zijn er ondanks de nieuwe wet op de kinderopvang nog steeds veel te weinig kleuterplaatsen. Omdat ouders in die gevallen zelf naar een oplossing of alternatief moeten zoeken, worden door deze ouderinitiatieven kleuterscholen opgericht.
Dit betekent dat de ouders zelf voor de administratie en de financiering moeten zorgen. Zij moeten zorgen voor de aanwerving van personeel en samen nadenken over de kinderkaartpedagogiek. Aangezien de ouders de kosten niet zelf kunnen dragen, ontvangen zij subsidies van de gemeenten.
Veel ouders werken zelf in het centrum zodat de ouderbijdrage niet zo hoog is. Daarnaast worden er regelmatig ouderavonden gehouden, waar actuele onderwerpen besproken kunnen worden. Veel ouders zien het voordeel van deze ouderinitiatieven in het feit dat ze kunnen participeren en zo een verschil kunnen maken.
2.2.5 Bedrijven
Bedrijven hebben ook de mogelijkheid hun eigen kleuterschool te openen en te beheren. Een bedrijf wordt gewoonlijk echter niet erkend als aanbieder, zodat ook een openbare of onafhankelijke aanbieder nodig is.
Aangezien de kosten voor een bedrijfskleuterschool vaak zeer hoog zijn, werken bedrijven graag samen met andere onafhankelijke aanbieders zoals liefdadigheidsinstellingen of verenigingen.
2.2.6 Particuliere aanbieders
Een particuliere kleuterschool daarentegen wordt normaliter niet met overheidsmiddelen gesubsidieerd. De commerciële aanbieders financieren de particuliere kleuterschool zelf, wat uiteraard betekent dat de ouderbijdragen aanzienlijk hoger zijn. In tegenstelling tot een gemeentelijke kleuterschool kunnen meestal alleen rijke gezinnen het zich veroorloven naar deze particuliere instelling te gaan.
Het grootste verschil zit meestal in het concept van de kleuterschool. In veel gevallen hebben de kleuterscholen een speciale focus zoals sport of muziek.
3. de pedagogische oriëntatie van de kleuterschool
Een kleuterschool heeft altijd een bepaalde pedagogische oriëntatie. In sommige gevallen ontstaat deze opvatting afhankelijk van het sponsorschap.
Voordat u uw kind inschrijft in een kleuterschool, moet u nagaan waar de pedagogische gerichtheid ligt en of die past bij uw persoonlijke instelling.
Om je beslissing wat makkelijker te maken, leggen we hieronder de belangrijkste begrippen van een kleuterschool uit.
3.1 Montessori kleuterschool
De Montessori-kleuterschool is genoemd naar de ontwikkelaar Maria Montessori. De leidraad van dit concept is dat kinderen worden gezien als zelfstandige individuen. Zelfbewustzijn en zelfstandigheid moeten vanaf het begin worden versterkt.
Principe: Help me het zelf te doen.
In de praktijk betekent dit dat het kind zelf bepaalt wat het wil spelen en op welk tijdstip. Dit betekent dat er zeer zelden groepsactiviteiten zijn waaraan alle kinderen moeten deelnemen. Ze kunnen zelf beslissen of ze liever iets anders doen.
In dit model fungeren de opvoeders slechts als gids. Dit betekent echter niet dat de kinderen aan hun lot worden overgelaten. Ze worden begeleid, maar niet gestuurd.
- Kinderen kunnen zich vrij ontwikkelen
- mogen hun eigen activiteiten kiezen
- er wordt rekening gehouden met individuele capaciteiten en interesses en deze worden aangemoedigd
- weinig druk om te presteren/geen beperkingen
- Zelf gemotiveerd leren is moeilijk voor sommige kinderen
- Het traject is vaak langer
- de kosten zijn hoger dan in normale kleuterscholen
3.2 Integratieve kleuterschool
In een integratieve kleuterschool worden zowel normaal ontwikkelde kinderen als kinderen met ontwikkelingsstoornissen of handicaps opgevangen. Het doel van het concept is dat iedereen iets van elkaar kan leren.
Principe: Elk kind wordt serieus genomen en gerespecteerd.
Omdat kinderen al op kleuterleeftijd leren omgaan met beperkingen, worden uitsluitingen in de samenleving zeldzamer. Angst voor contact ontstaat niet in de eerste plaats. Bovendien krijgen gehandicapte kinderen in een inclusief kinderdagverblijf meer zelfvertrouwen en een gevoel erbij te horen.
- alle kinderen krijgen de ondersteuning die ze nodig hebben
- er zijn speciale individuele ondersteuningsprogramma’s
- elk kind kan zich in zijn eigen tempo ontwikkelen
- sociale competentie en tolerantie worden bevorderd
- de algemene omstandigheden zijn vaak niet geschikt voor gehandicapte kinderen
- er zijn te weinig integratiespecialisten
- de ouderbijdrage is hoger dan in normale kleuterscholen.
3.3 Waldorf kleuterschool
De grondlegger van de vrijeschool is Rudolf Steiner. Het model is echter niet zozeer een kleuterpedagogie als wel een levensconcept. Deze pedagogie richt zich op het kind en zijn spirituele ontwikkeling.
Principe: Kinderen imiteren positief gedrag van volwassenen.
Derelatie met de natuur speelt daarbij een grote rol. Kinderen spelen uitsluitend met natuurspeelgoed en leren bewust over de verschillende seizoenen. Ook imitatie is een centraal thema. Om veiligheid te creëren kent de dagelijkse routine vaste structuren en processen.
- Creativiteit bevorderen door natuurlijk speelgoed
- Kinderen groeien beschut en met vaste structuren op
- zelfstandig leren en ervaren
- Ouders moeten zich neerleggen bij dit antroposofische wereldbeeld.
- Kinderen worden sterk beïnvloed door hun leraren
- Hoge maandelijkse ouderbijdrage
3.4 Boskleuterschool
Het idee van boskleuterscholen stamt uit Scandinavië. Dit type kleuterschool heeft meestal geen gesloten accommodatie. De meeste zorg vindt dus plaats in de natuur. In Duitsland moeten kleuterscholen echter ten minste één afgesloten ruimte hebben.
Principe: Verantwoord leren omgaan met de natuur.
In een boskleuterschool moeten de kinderen leren dat de mens deel uitmaakt van de natuur. Daarnaast staat respectvolle omgang met andere mensen op de voorgrond.
- Kinderen beleven de natuur met al hun zintuigen
- Het constante verblijf in de natuur versterkt het immuunsysteem
- Kleuterspelen met natuurlijke materialen
- Het groepsgevoel wordt versterkt
- zelfs bij slecht weer zijn de kinderen altijd buiten
- De openingstijden zijn beperkt
- de kinderen komen elke dag met vuile kleren thuis
3.5 Tweetalige kleuterschool
Een tweetalige kleuterschool is, zoals de naam al aangeeft, gebaseerd op het concept van tweetaligheid. Deze kleuterscholen zijn vooral populair in wijken waar het percentage buitenlanders bijzonder hoog is.
Meertalige kleuterschool
Tweetalige kleuterscholen worden steeds populairder. Volgens de statistieken is het aantal voorzieningen de afgelopen 10 jaar verdrievoudigd.
Principe: acceptatie van alle culturen.
In een geglobaliseerde wereld wordt het steeds belangrijker om veel verschillende talen te kunnen spreken. Kinderen in de kleuterleeftijd zijn bijzonder ontvankelijk voor taalinhouden.
Een tweetalige kleuterschool bevordert ook het multicultureel onderwijs.
- Kinderen leren spelenderwijs een tweede taal
- kinderen benaderen andere culturen zonder vooroordelen
- de interculturele competentie wordt bevorderd
- het later leren van andere vreemde talen is gemakkelijker
- gevaar dat door overbelasting geen van beide talen goed wordt beheerst
- gebrek aan gekwalificeerd personeel voor tweetalig onderwijs
- De positieve effecten van tweetalig onderwijs zijn niet volledig bewezen.
4. speciale kleuterschoolmodellen
Sommige kleuterscholen hebben geen speciaal pedagogisch concept, maar verschillen toch van andere instellingen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de internationale kleuterschool of de kleuterschool voor logopedie.
De speciale kleuterscholen zijn echter niet geschikt voor iedereen, maar alleen voor sommige kinderen. Hieronder volgt een korte introductie van de internationale kleuterschool en de logopedische kleuterschool.
4.1 Internationale kleuterschool
Hoewel een internationale kleuterschool geen onderwijsconcept op zich is, zijn er natuurlijk wel enkele belangrijke aspecten die kinderen in deze instelling kunnen leren.
In een internationale kleuterschool komen kinderen met de meest uiteenlopende culturele achtergronden samen. Dit samenbrengen wekt belangstelling voor andere culturen en bevordert sociaal gedrag. Het bijzondere is dat regelmatig festivals van verschillende naties worden gevierd. Op deze manier leren gezinnen op een bijzondere manier de gebruiken en tradities van andere culturen kennen.
Omdat er veel verschillende talen worden gesproken, ligt de nadruk van de voorzieningen op taalonderwijs. Taalbevordering in de kleuterschool wordt benadrukt. In kleine groepen wordt alleen Duits of alleen Engels gesproken. Zo kunnen de kinderen de tweede taal eerst passief en daarna actief spelenderwijs leren.
4.2 De logopedische kleuterschool
De logopedische kleuterschool is speciaal ontworpen voor kinderen die lijden aan een spraakstoornis. In de instelling zorgen logopedisten en opvoeders ervoor dat de spraakproblemen worden verholpen en de taalontwikkeling wordt bevorderd.
In de regel wordt in deze instellingen in kleine groepen gewerkt om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de individuele ontwikkelingsfase van het kind. De behandeling duurt gemiddeld één tot anderhalf jaar. Zodra de taalproblemen met succes zijn behandeld, kan het kind naar een normale kleuterschool of school.
5. de ouderraad van een kleuterschool
Als ouders kun je je verkiesbaar stellen voor de ouderraad als je je kind op de kleuterschool hebt ingeschreven. De ouderraad is er om de belangen van de ouders te behartigen. Het ambt van oudervertegenwoordiger wordt uitgeoefend op honoraire basis.
In de reglementen van de kleuterscholen en kinderdagverblijven is geregeld hoe de ouderraad wordt gekozen en welke rechten daarin kunnen worden vertegenwoordigd. De wetten zijn echter niet uniform geregeld op federaal niveau, zodat er soms grote verschillen zijn tussen de deelstaten.
De ouderraad van een kinderdagverblijf zorgt ervoor dat suggesties, wensen en voorstellen van de ouders worden doorgegeven aan de aanbieder van de voorziening. Hoewel de raad geen beslissingsrecht heeft, kan hij door zijn recht op informatie, raadpleging en advies de koers van het kinderdagverblijf mede bepalen.
Om de samenwerking te versterken kunt u als lid bovendien een stamtafel voor ouders, informatieavonden en discussiegroepen organiseren!
6. verdere literatuur over het onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.