Dagelijkse routine op de kleuterschool: Zo ziet een dag op de kleuterschool eruit

De meeste ouders krijgen slechts een klein deel van de dagelijkse routine van hun kinderen op de crèche te zien. Je brengt je kinderen ’s ochtends vroeg naar het kinderdagverblijf en haalt ze ’s middags …

Dagelijkse routine op de kleuterschool: Zo ziet een dag op de kleuterschool eruit

Tagesablauf-Kindergarten-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Kinderopvang
  6. »
  7. Dagelijkse routine op de kleuterschool: Zo ziet een dag op de kleuterschool eruit
Hoe verloopt de dag in de kleuterschool?

Ondanks verschillende concepten is de dagelijkse routine in de kleuterschool in veel faciliteiten vergelijkbaar.

Wat zijn de verschillen?

Ook al zijn vaste rituelen en etenstijden in veel kinderdagverblijven te vinden, het betreffende concept bepaalt de concrete dagindeling en aandachtspunten in de dagplanning.

Wat is het verschil met naschoolse opvang?

Natuurlijk zijn alleen al de opvanguren heel verschillend. Maar er zijn nog veel meer verschillen in de dagelijkse routine tussen kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang.

De meeste ouders krijgen slechts een klein deel van de dagelijkse routine van hun kinderen op de crèche te zien. Je brengt je kinderen ’s ochtends vroeg naar het kinderdagverblijf en haalt ze ’s middags of aan het eind van de middag weer op. Maar hoe ziet de tussenliggende tijd er eigenlijk uit?

Door het gebrek aan verhaal van veel kinderen blijft het werkelijke verloop van de dag vaak een raadsel. Daarom kunt u in onze gids nagaan hoe een typische dag op het kinderdagverblijf of de kleuterschool eruit kan zien.

[button]Signaalkaarten voor de dagelijkse gang van zaken in het kinderdagverblijf[/button].

1. het concept bepaalt de dagelijkse routine in de kleuterschool

spielende Kinder
Afhankelijk van het concept varieert de dagelijkse routine in de kleuterschool.

De verschillende voorzieningen voor kinderen verschillen soms sterk van elkaar. De meeste kinderdagverblijven hebben vaste groepen, terwijl sommige kleuterscholen uitgaan van vrijere concepten om de kinderen veel verschillende mogelijkheden te bieden.

Protestantse of katholieke kleuterscholen vertrouwen meestal op wat meer structuur. Andere voorzieningen, die zijn ontstaan uit particuliere verenigingen of ouderinitiatieven, hebben vaak een andere taakstelling, die veel ruimte laat voor vrij spel.

Bepaalde basisstructuren zijn echter in bijna alle voorzieningen terug te vinden. Zelfs een integratieve kleuterschool en tweetalige kinderdagverblijven, waar de verschillende talen, zoals Engels of Spaans, op het programma staan, vertrouwen op vergelijkbare dagelijkse routines.

2 Een dag in de kleuterschool – zo zou het kunnen werken

In dit deel stellen wij een mogelijke dagindeling in de kleuterschool voor. Vanwege de zeer uiteenlopende concepten en individuele openingstijden van de afzonderlijke kleuterscholen is dit natuurlijk slechts een van de vele mogelijke plannen.

  • 6:30 tot 8:00 uur: De meeste ouders brengen hun kinderen naar de kleuterschool op weg naar hun werk. In de regel komen de meeste kinderen binnen een uur naar de kleuterschool. Tijdens deze eerste tijd verzamelen de kinderen zich in hun eigen groep waar ze zelfstandig spelen.
  • 8:00 tot 8:30 uur: De eerste gemeenschappelijke ervaring is een ochtendkring. Hier krijgen de kinderen de gelegenheid om bepaalde onderwerpen aan te snijden of hun spelwensen kenbaar te maken. Soms begint de ochtendkring ook met een paar kleine dans- en zangintermezzo’s.
Uhr
De dag is verdeeld in verschillende gebieden.
  • 8:30 tot 9:30 uur: In deze tijd is het ontbijt een vast onderdeel van de meeste kleuterscholen in het land.
  • 9:30 tot 11:00 uur: Vrij spel staat vaak op de agenda na het ontbijt. Hier kunnen de kinderen bewegen in de frisse lucht in de tuin of zich bezighouden met creatieve ideeën in de verschillende ruimtes van het kinderdagverblijf.
  • 11.00 tot 12.30 uur: In deze periode worden vaak speciale remediërende cursussen aangeboden. In sommige gevallen worden experimenten uitgevoerd of ligt de nadruk op taal- of motorische ontwikkeling.
  • 12.30 tot 13.00 uur: De lunch wordt geserveerd. Sommige instellingen hebben vrije etenstijden, terwijl veel kleuterscholen standaard etenstijden hebben. Zo kunnen de kinderen zich aanpassen aan een vaste dagelijkse routine.
  • 13.00 tot 14.00 uur: De tijd direct na de lunch varieert. Jongere kinderen hebben de gelegenheid om een dutje te doen. Oudere kinderen hebben ook de gelegenheid om te genieten van rustige tijd en zich terug te trekken in de daarvoor bestemde kamers. Als alternatief kunnen ze zich uitleven met wat lichaamsbeweging.
  • 14.00 tot 15.30 uur: Kinderen die nog niet genoeg beweging hebben gehad, krijgen nu de gelegenheid om specifieke bewegingsspelletjes uit te proberen. Deze momenten vinden ’s ochtends of ’s middags plaats.
  • 15.30-16.00 uur: opruimen is vaak een vast onderdeel van het programma, zodat alle spullen de volgende dag weer op hun plaats staan.
  • 16.00-16.30 uur: De dag op de kleuterschool eindigt en de ouders halen hun kinderen op.

3. de dagelijkse routine in de kleuterschool is aanpasbaar

Kind mit Torte
Bepaalde gelegenheden, zoals de verjaardag van een kind, leiden tot veranderingen in de dagelijkse routine.

Natuurlijk is de dagelijkse routine niet in steen gebeiteld. Er zijn altijd speciale projecten die iets kunnen veranderen in de gebruikelijke routine van de dag. Het ontbijt is bijvoorbeeld uitgebreider als een kind jarig is.
De geplande evenementen voor het lopende kleuterjaar worden vaak vooraf besproken met de ouderraad. Het is dus mogelijk de ouders bij de planning te betrekken.

Voor speciale bosdagen is de dag vaak wat korter, omdat kinderen in de frisse lucht heel snel moe worden en er slechts enkele rustfasen kunnen worden ingelast. In sommige gevallen moeten ouders hun kinderen specifiek aan- of afmelden voor speciale evenementen om de planning vooraf te vergemakkelijken.
De kosten voor extra evenementen worden meestal door de ouders zelf gedragen.

De volgende gelegenheden bieden in de kleuterschool de gelegenheid om de gewone dagelijkse routine achter zich te laten en een feest te organiseren:

  • Carnavalsoptochten
  • een gezamenlijk eieren zoeken met Pasen
  • een zomerfeest met ouders en kinderen
  • de organisatie van een oogstdag
  • een kerstvoorstelling

Tip: Probeer ondanks de bijzondere omstandigheden van een eenmalig evenement voldoende rustperiodes voor de kinderen te plannen om ze niet te overbelasten.

4. de dagelijkse routine in de naschoolse opvang is enigszins anders

Veel naschoolse opvang in Oost-Duitsland:

In de oostelijke deelstaten wordt een relatief groot aantal kinderen opgevangen in naschoolse opvang. Volgens de huidige statistieken gaan ongeveer 150.000 kinderen tussen 6 en 14 jaar naar een crèche, terwijl er in de dichtstbevolkte deelstaat, NRW, slechts 66.000 kinderen zijn.

Een kinderdagverblijf is meestal bedoeld voor schoolgaande kinderen voor wie middagopvang noodzakelijk is omdat zij niet direct naar huis kunnen. Dienovereenkomstig wordt ’s middags eerst gezamenlijk geluncht.

De tijd daarna is gereserveerd voor huiswerk. In deze fase is alleen een begeleider aanwezig, die er echter alleen op toeziet dat de kinderen zich daadwerkelijk aan hun huiswerk wijden.

In de volgende twee tot drie uur bepalen verschillende spelletjes en sportieve uitdagingen de tijd in de naschoolse opvang.
Kleinere uitstapjes vinden vaak eens per week of om de twee weken plaats, waarbij de kinderen de omgeving leren kennen.
De doelen op dit gebied zijn meer actieve bezigheid dan gerichte ondersteuning.

5. signaalkaarten voor de dagelijkse routine in het kinderdagverblijf

No products found.


No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten