In een boskleuterschool vindt het onderwijs zoveel mogelijk plaats in de vrije natuur.
Er is altijd een kleine ruimte als schuilplaats. Deze wordt echter alleen gebruikt bij extreme weersomstandigheden. De dagen in de boskleuterschool zijn daarom vrij kort.
Kinderen in de boskleuterschool krijgen geen klassiek speelgoed, maar moeten hun eigen spelideeën ontwikkelen in de natuur.
Kinderen spelen in het bos, klimmen over stokken en takken en verstoppen zich achter grote bomen – zo ziet het er op sommige plaatsen in Duitsland uit. Maar wat zit er achter het fenomeen boskleuterschool?
In onze gids laten we je kennismaken met het concept. Je leert welke verschillen er zijn met een normale kleuterschool en hoe een typische dag in een boskleuterschool eruit ziet.
[button]Meer lezen over boskleuterscholen en bosonderwijs[/button]
Inhoudsopgave
1. de eerste boskleuterschool werd opgericht in Denemarken
Ella Flatau wordt beschouwd als de grondlegger van het concept van de boskleuterschool. Zij kwam in de jaren vijftig op het idee om kinderen dichter bij de natuur en het bos te brengen. Aanvankelijk sloten enkele ouders zich aan bij het particuliere initiatief.
Het concept verspreidde zich snel over Denemarken en de hele Scandinavische regio. In Duitsland werd in 1968 de eerste boskleuterschool opgericht, maar het duurde tot 1993 voordat de eerste officieel erkende kleuterschool werd opgericht.
De kleuterschool werd geopend in Flensburg en het innovatieve concept zorgde voor enthousiasme bij veel ouders. Er zijn nu meer dan 1500 boskleuterscholen in de Bondsrepubliek Duitsland.
Tip: Op de website van het Bundesverband für Natur- und Waldkindergärten in Deutschland e.V. (Federale Vereniging voor Natuur- en Boskinderdagverblijven in Duitsland) vindt u een lijst van alle voorzieningen, gesorteerd per deelstaat.
2. onderwijs vindt plaats in het wild
Op een boskleuterschool is er niet alleen af en toe een uitstapje in de natuur. Het bos vormt de omgeving. Kinderen leren van jongs af aan hun weg te vinden in de natuur. Het weer speelt daarbij maar een heel kleine rol.
De hele dagelijkse routine speelt zich buiten af. Dat geldt zowel in de lente en de zomer als in de herfst en de winter. Om niet volledig overgeleverd te zijn aan de weersomstandigheden is er een kleine verwarmbare hut, een bouwwagen of een soortgelijk onderkomen.
Dit is de enige manier om in Duitsland als boskleuterschool erkend te worden.
Daarom is het bijzonder belangrijk om geschikte kleding te hebben voor alle weersomstandigheden. De basisuitrusting in de boskleuterschool omvat de volgende zaken:
- een goede, weerbestendige kinderrugzak met een extra bevestigingsmogelijkheid in de vorm van een borstriem, alsmede vulbare buitenzakken om het pakken van spullen te vergemakkelijken.
- een lunchbox en een waterfles (bij voorkeur niet van glas; op koude dagen een thermosfles)
- een handdoek
- een lange buitenbroek
- lange sokken die over de broek getrokken kunnen worden ter bescherming tegen teken
- een hoofddeksel (een muts in de winter, een pet in de zomer)
- waterdichte schoenen
- tekenspray, tekentang en ontsmettingsmiddel
Afhankelijk van het seizoen zijn er natuurlijk nog veel meer kleine dingen die meekomen. De meeste boskleuterscholen geven je een boodschappenlijstje als onderdeel van een aanvraag.
De kinderen van het bos erkennen de natuur als hun speelterrein. Het verklaarde doel is de natuur en haar wetten te herkennen. De kinderen moeten leren dat ze deel uitmaken van de natuur en dat elk wezen uniek en belangrijk is.
Kinderen die naar een boskleuterschool gaan worden gevoelig gemaakt voor vele kleine dingen. Er zijn veel geluiden in het bos, maar veel stiller dan in een traditionele kleuterschool. Dit maakt het gemakkelijker om te luisteren en dieren in hun natuurlijke omgeving te observeren.
[kita_suche]Bent u op zoek naar een boskinderdagverblijf? Vind nu een kinderdagverblijf bij u in de buurt!
3. er is geen plaats voor speelgoed in het bosonderwijs
Het concept van de boskleuterschool is internationaal erkend:
Op 03 mei 2018 wordt voor het eerst de International Forest Kindergarten Day gevierd, passend bij de oprichtingsdag van de eerste Duitse boskleuterschool in Flensburg.
Het bos zelf biedt zich aan als speelruimte voor de kleintjes. Elke dag valt er iets nieuws te ontdekken dat hun volle aandacht opeist. Speelgoed wordt uit de natuur gehaald. Dit zijn vaak takken, stenen of dennenappels.
Klassieke spelletjes hebben echter geen betekenis in het concept van bosopvoeding. Het beeld van het kind wordt veeleer gekenmerkt door het feit dat het nieuwsgierig is en altijd dingen zoekt om te gebruiken.
Soms wordt er een dam gebouwd, op andere dagen ligt de nadruk op knutselen met natuurlijke materialen. Vaak zingen de kinderen samen liedjes of is er een wat groter project waarbij bijvoorbeeld een hut wordt gebouwd.
4. de dag in de boskleuterschool is vrij kort
In de ochtend brengen ouders hun kinderen rond half acht naar het verzamelpunt van de boskleuterschool. Dit is meestal de schuilplaats waar de groep zich bij bijzonder slecht weer kan terugtrekken.
Zodra alle kinderen aanwezig zijn, wordt de dagelijkse routine besproken. Elk kind kan zijn eigen ideeën naar voren brengen. Als alles is verduidelijkt, volgt vaak een gezamenlijk ontbijt, dat is samengesteld met het oog op gezonde voeding en duurzaamheid. De leerkracht kiest hiervoor vaak een bijzonder mooie plek uit.
Daarna worden verschillende spelletjes gespeeld, excursies gestart of projecten uitgevoerd. Alleen in de opvang is er speelgoed voor extreem weer. Dit beperkt zich echter meestal tot houten speelgoed, enkele bouwstenen en knutselmateriaal of muziekinstrumenten.
In principe kan bosonderwijs zonder of in ieder geval met heel weinig hulpmiddelen, omdat alles in de natuur te vinden is. Veel beslissingen van de dag worden situationeel genomen, omdat gunstige kansen in de natuur snel moeten worden aangegrepen om ze niet te missen.
In de regel moet je je kinderen rond het middaguur weer ophalen van het kinderdagverblijf in het bos. Er zijn nu echter enkele concepten die de hele dag opvang bieden. In tegenstelling tot de eerste helft van de dag zijn de kinderen tijdens de tweede helft van de dag echter niet meer buiten, maar in normale kinderdagverblijven waarmee de boskinderdagverblijven samenwerken.
[kita_suche]Bent u op zoek naar een boskinderdagverblijf? Vind nu een kinderdagverblijf bij u in de buurt!
5 Tijd buiten doorbrengen versterkt de gezondheid
Sporten in de buitenlucht bij temperaturen onder nul, ravotten in het bos in de regen, sneeuw en wind, klinkt op het eerste gezicht misschien niet als iets dat bevorderlijk is voor een goede gezondheid. Bij nader inzien is het echter precies wat veel kinderen missen in het klassieke kinderdagverblijf.
Verschillende studies zijn tot de conclusie gekomen dat kinderen die naar een boskinderdagverblijf zijn geweest, minder vatbaar zijn voor infecties. Omdat ze elke dag buiten zijn, ontwikkelen ze een uitstekende afweer.
Ook de motorische vaardigheden verbeteren, want het is belangrijk om niet om te vallen. Op een zacht tapijt is het niet zo erg als het evenwicht niet zo goed is. Wie echter over een boomstam wil balanceren, moet zijn lichaam onder controle hebben.
6. er is ook kritiek op het concept van de boskleuterschool
Natuurlijk brengt het bezoeken van een boskleuterschool niet alleen voordelen met zich mee. Om je een overzicht te geven van de aspecten waarmee je rekening moet houden, zou de volgende vergelijking moeten helpen:
- Versterking van het immuunsysteem
- Verbetering van de verbeeldingskracht
- Kinderen in de boskleuterschool hebben een zeer goed gevoel voor evenwicht, balans en algemeen lichaamsbewustzijn
- weinig stress, omdat het geluidsniveau in het bos veel lager is dan in een normale kleuterschool
- het begrip van de natuur wordt bevorderd
- slechts enkele kinderen kunnen worden toegelaten
- kinderen met allergieën kunnen beter niet naar een boskleuterschool gaan
- de tijd die in de kleuterschool wordt doorgebracht is relatief kort
- Teken zijn een groot gezondheidsrisico (vaccinatie is alleen mogelijk tegen meningitis, niet tegen de ziekte van Lyme).
- Vuile kleren horen bij het dagelijks leven
7. belangrijke vragen en antwoorden -FAQ’s
Zijn er overal in Duitsland boskleuterscholen?
Er zijn veel lokale boskleuterscholen. Er zijn echter gebieden waar het concept vaker voorkomt. In andere regio’s moet u misschien wat verder reizen.
Kan ik zelf een boskinderdagverblijf beginnen?
Natuurlijk bent u vrij om zelf actief te worden. Veel van de huidige erkende kleuterscholen zijn het resultaat van initiatieven van ouders. Het Staatsbureau voor Jeugdzorg beslist over de toekenning van toestemming en financiering. Daar kun je ook meer informatie vinden over de voorwaarden.
Bovendien heb je een vergunning nodig om een stuk bos te gebruiken. U kunt het beste contact opnemen met het plaatselijke bosbouwkantoor, de dienst milieubescherming of een boswachter.
Is het mogelijk om dit concept als student verder te ontwikkelen?
Er zijn enkele bosscholen in Duitsland. De mogelijkheden zijn echter zeer beperkt.
8 Verder lezen over boskleuterscholen en bosonderwijs
No products found.
No products found.
No products found.