Kurt Hahn wordt beschouwd als de voorvader van het ervaringsonderwijs en heeft de grondslagen voor het begrip van deze richting gelegd.
De spelen van het ervaringsonderwijs zouden altijd in een team en in openlucht moeten plaatsvinden.
Ja, critici hebben ook over ervaringsonderwijs gesproken, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen. U kunt alle argumenten hier lezen.
Veel kinderen en jongeren brengen tegenwoordig het grootste deel van de dag door voor de televisie of de spelcomputer. Om hun eigen ervaringen op te kunnen doen, is contact met de natuur zoals het bos echter enorm belangrijk. Het doel van belevingsonderwijs is om door middel van natuursporten en vertrouwensspelen in de groep ervaring op te doen en zo leerprocessen te bevorderen.
In onze gids krijgt u een uitgebreid inzicht in het concept ervaringsonderwijs. We leggen uit wat dit concept inhoudt en wie de belangrijkste vertegenwoordiger is. We geven ook een overzicht van de verschillende aanbiedingen. Tot slot belichten we de voor- en nadelen van avontuurlijk en ervaringsgericht onderwijs.
[button]Boeken over ervaringsonderwijs online kopen[/button]
Inhoudsopgave
1. ervaringsonderwijs betekent persoonlijkheidsontwikkeling
Ervaringsonderwijs is een vakgebied. Het is erg moeilijk om een duidelijke definitie te vinden. De nadruk ligt op de ontwikkeling van de persoonlijkheid in en door de natuur. Door de ervaringen leren de deelnemers zichzelf beter kennen en kunnen ze tegelijkertijd hun sociale vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast is het de bedoeling een besef te ontwikkelen waar de eigen grenzen liggen.
Ervaringsonderwijs ontwikkelde zich in de context van scholen. Een van de belangrijkste vertegenwoordigers was Jean-Jacques Rousseau, die in zijn boek “Emile of On Education” belangrijke grondslagen voor deze pedagogie legde. Maar Kurt Hahn, een Duitse ervaringsopvoeder, wordt beschouwd als de voorvader van avontuur en ervaringsonderwijs.
Destijds betreurde Kurt Hahn het gebrek aan:
- menselijke sympathie
- zorg
- lichamelijke bedaardheid
- Initiatief en spontaniteit
In 1941 richtte hij een korte school op waarin het concept van de experiëntiële therapie werd toegepast. Jongeren werden geacht de in de maatschappij heersende tekortkomingen in de natuur te overwinnen. Hiervoor werden de volgende vier elementen gebruikt:
- Lichamelijke training
- Expedities
- Projecten
- Dienstverlening aan anderen
In de loop van de tijd werd aan dit concept een vijfde element toegevoegd: zelf-cultivatie. Dit betekende onthouding van alcohol en nicotine.
Ervaringsgericht onderwijs richt zich op de natuurlijke behoefte van het kind aan beweging, spel en opwinding. Daarom werd ervaringsonderwijs aanvankelijk vooral in scholen gebruikt. Tegenwoordig is het aanbod vooral uitgebreid naar het buitenschoolse terrein.
Dedoelen van ervaringsonderwijs zijn:
- Leerprocessen in gang zetten door bijzondere ervaringen en avonturen
- Capaciteiten herkennen en zelfvertrouwen ontwikkelen
- Het leven in de natuur ervaren
- Persoonlijkheid en initiatief ontwikkelen
- De eigen grenzen leren kennen
- Teamgeest ontwikkelen
[kita_suche]Ben je op zoek naar een kleuterschool voor ervaringsonderwijs? Vind nu een kleuterschool bij jou in de buurt![/kita_suche]
2. beleef avontuur in het hoge touwenparcours
Tegenwoordig zijn er veel verschillende programma’s en vrijetijdsactiviteiten die ervaringen bieden in het kader van avontuur en ervaringsonderwijs. De trainingen en spellen zijn zowel geschikt voor volwassenen als voor kinderen op schoolreisjes. Deze excursies kunnen natuurlijk ook plaatsvinden met gehandicapten.
Bij een excursie naar het bos is het belangrijk dat de avonturen en spellen in teamverband plaatsvinden. Zo kunnen de deelnemers samenwerkingsvaardigheden en teamgeest ontwikkelen. In moeilijke situaties moet het team tot het uiterste gaan en een creatieve oplossing vinden. Daarbij moeten de teamleden rekening houden met het zwakste lid van de groep.
Het hoge touwenparcours is een goede manier om de deelnemers uitdagingen te geven die op het eerste gezicht onoverkomelijk lijken. Met meerdere obstakels moeten de teamleden op elkaar kunnen vertrouwen en tegelijkertijd verantwoordelijkheid nemen.
In het ervaringsonderwijs is het principe “onderwijs zonder opvoeder”. Dit betekent dat de opvoeder alleen verantwoordelijk is voor het ontwerp, de observatie en de reflectie.
De reflectie is ook een belangrijk deel van hetervaringsonderwijs. Voor dit doel zouden de teamleden ideeën over de taken en de ervaringen moeten uitwisselen. Ervaren conflicten en handelingspatronen kunnen naar het dagelijks leven worden overgebracht. De oefenleider is ook verantwoordelijk voor een uitgebreide reflectie op de ervaringen.
[kita_suche]Bent u op zoek naar een kleuterschool voor ervaringsonderwijs? Vind nu een kleuterschool bij u in de buurt![/kita_suche]
3. voor- en nadelen van ervaringsonderwijs
Natuurlijk heeft het ontwikkelde concept, net als andere methoden, zowel voorstanders als critici. Over het algemeen wegen de voordelen echter op tegen de nadelen, omdat kinderen, jongeren en volwassenen door de aangeboden evenementen hun eigen ervaringen kunnen opdoen en daarbij vreugde kunnen ervaren.
Belangrijk is vooral het onderscheid met gewone funsporten. Hoewel beleving, ontdekking en avontuur op de voorgrond staan, zijn de activiteiten toch altijd gekoppeld aan een educatief doel. Dit punt leidt vaak tot kritiek op dit concept, omdat de pedagogische nadruk in sommige gevallen te laag ligt.
In het onderstaande hebben we alle belangrijke voor- en nadelen van ervaringsonderwijs voor u op een rijtje gezet:
- het leergebied is de vrije natuur
- uitdagende activiteiten motiveren en bevorderen de creativiteit
- sociale vaardigheden en empathie worden bevorderd
- eigenwaarde wordt verhoogd door succes
- communicatie- en samenwerkingsvaardigheden worden ontwikkeld
- ervaringen gaan gepaard met hoge inspanningen en kosten
- educatieve maatregelen hebben niet altijd effect op het dagelijks leven
- bij onvoldoende reflectie ligt de nadruk meer op plezier en actie.
4. boeken over ervaringsonderwijs online kopen
No products found.
No products found.
No products found.