Kamishibai is een verteltheater dat zijn oorsprong vindt in Japan. Verhalen kunnen zeer levendig worden verteld door middel van verschillende beeldkaarten die in een houten frame worden gestopt. In het begin van de 20e eeuw reden snoepverkopers op hun fietsen door steden en dorpen om deze verhalen te vertellen.
In de kinderkamer kan kamishibai worden geïntroduceerd als een soort ritueel. De kinderen verzamelen zich in een rustig, gezellig hoekje en kunnen samen naar het verteltheater luisteren. Als de kinderen wat ouder zijn, kunnen ze ook de rol van de verteller op zich nemen.
De Kamishibai biedt de grootste winst op het gebied van taalontwikkeling. Kinderen ervaren een geheel nieuwe benadering van taal en kunnen hun woordenschat uitbreiden. Maar het verteltheater bevordert ook de creativiteit, het spreken voor grote groepen en het verwerken van emoties.
De meeste kinderen vinden het heerlijk als hun ouders hen een verhaaltje voorlezen of vertellen voor het slapengaan. Dit is een geweldige manier om hen onder te dompelen in een nieuwe wereld, zodat hun verbeelding wordt gestimuleerd. Kamishibai is een geweldig middel om verhalen te vertellen over verschillende onderwerpen. Maar wat is het precies?
In dit artikel leer je wat kamishibai is en waar het vandaan komt. Daarnaast leggen we uit hoe je kinderen kunt ondersteunen met behulp van verteltheater en hoe je de bijbehorende materialen kunt gebruiken in het kinderdagverblijf.
[button]Bestel Kamishibai beeldkaartensets direct online[/button]
Inhoudsopgave
1. kamishibai is een japanse vertelkunst.
Het woord kamishibai komt uit het Japans en kan vertaald worden als papieren theater. In Duitsland wordt het echter vaak aangeduid als Erzähltheater. De oorsprong van de kamishibai ligt in de 10e eeuw bij de boeddhistische rondtrekkende monniken, die dit instrument gebruikten om de boeddhistische leer en wijsheid te verspreiden.
Terwijl de monniken in het begin hun verhalen verspreidden met behulp van papieren rollen, werden de afbeeldingen in de loop der tijd in een toneelachtige omlijsting geschoven. Snoepverkopers in Japan reden op fietsen door dorpen en steden, met het houten frame aan de bagagedrager bevestigd.
De verhalen waren vaak gestructureerd als vervolgverhalen, zodat de inwoners van de steden en dorpen elke dag reikhalzend uitkeken naar het vervolg van het verhaal. Met de verspreiding van de televisie werd de kamishibai vanaf de jaren vijftig echter steeds minder belangrijk. Om de kunst levend te houden brak het tijdperk van de Japanse strips en manga’s aan.
Sinds de jaren tachtig beleeft de kamishibai echter een renaissance in Europa. In dit land wordt het medium bij voorkeur gebruikt door opvoeders. Maar ook acteurs, kunstenaars en mensen die in de ouderenzorg werken zijn nu geïnteresseerd in deze bijzondere vertelkunst.
2 Kamishibai in het dagverblijf – hoe het verteltheater te integreren in de routine van het dagverblijf
DIY-Kamishibai
Als u uw eigen verteltheater wilt maken, kan dat heel gemakkelijk met een geschikt bouwpakket. Als u bijzonder getalenteerd bent in knutselen, kunt u ook de juiste materialen aanschaffen en uw eigen individuele kamishibai bouwen. Volledige bouwinstructies vindt u hier.
Kamishibai is een uitstekend medium om verhalen te vertellen met behulp van afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen door een opening aan de bovenkant in een houten frame met klapdeurtjes worden geschoven, waardoor de sfeer van de betreffende scène duidelijk wordt.
Het theatertje wordt vaak gebruikt op kleuter- en basisscholen om kinderen taalgevoel bij te brengen en ze kennis te laten maken met de kunst van het vrij vertellen. Sprookjes, Kerstmis, natuur of dieren – de prentkaartensets zijn beschikbaar voor de meest uiteenlopende onderwerpen. Op de website van Don Bosco is bijvoorbeeld een grote selectie verhalen te vinden.
In de kinderkamer moet het vertellen van de verhalen in een rustige en gezellige sfeer gebeuren. Zet het fotolijstje zo neer dat alle kinderen het kunnen zien. Plaats nu een plaatje en begin het bijbehorende verhaal voor te lezen of te vertellen.
In principe is het verteltheater geschikt voor elke leeftijdsgroep. Terwijl losse plaatjes in het begin voldoende zijn voor heel jonge kinderen, kunt u aan oudere kinderen verhalen presenteren die uit meerdere plaatjes bestaan.
Tip: Omdat het een interactief verteltheater is, kunt u de kinderen altijd aanmoedigen om mee te doen of vragen te stellen. 3. De verschillende variaties van de methode brengen de kinderen aan het denken.
3. verschillende variaties van de methode brengen spannende afwisseling
Om het verteltheater niet zo snel te laten vervelen, kun je de procedure af en toe een beetje veranderen. Omdat de kinderen nooit precies weten wat er gaat komen, blijft de Kamishibai altijd spannend.
In het volgende geven we je graag een paar tips hoe je de kamishibai voorstelling een beetje kunt afwisselen:
- Draaide volgorde om: Meestal begint het verhaal met een vaste startfoto. Het is echter ook mogelijk om het einde van het verhaal te vertellen, zodat de kinderen moeten nadenken over hoe deze situatie had kunnen gebeuren.
- Verzin een alternatief einde: Om de creativiteit van de kinderen aan te moedigen, kunt u hen vragen een eigen einde voor het verhaal te bedenken. Stop hiervoor ongeveer halverwege het verhaal, zodat er zoveel mogelijk verschillende eindes mogelijk zijn.
- Illustreer een ander verhaal: Je hoeft natuurlijk ook niet per se de gegeven verhalen en de bijbehorende plaatjeskaarten te gebruiken. U kunt ook een ander verhaal kiezen waarvoor de kinderen andere plaatjes moeten tekenen.
- Zelf verhalen verzinnen: Als u de fantasie van de kinderen extra wilt stimuleren, kunt u eerst allemaal samen een eigen verhaal verzinnen. Daarna kunt u de kinderen in groepjes verdelen en hen tekeningen laten maken van de verschillende scènes.
- Deel soortgelijke ervaringen met de groep: Om de taalontwikkeling te stimuleren kunt u de kinderen ook actief betrekken bij wat er in het verhaal gebeurt. U kunt bijvoorbeeld bij elk plaatje met de groep bespreken of iemand al soortgelijke situaties heeft meegemaakt.
U kunt ook zien hoe u een Kamishibai verhaal voor kinderen kunt voorbereiden in deze video:
4. het verteltheater biedt holistische ondersteuning
De Kamishibai is vergelijkbaar met het voorlezen van een verhaaltje, maar er is één heel groot voordeel ten opzichte van een klassiek prentenboek. Door de afbeeldingen in een groot kader te plaatsen, kan een hele groep kinderen deze afbeelding zien.
Het verteltheater speelt een bijzonder belangrijke rol in de taalontwikkeling. Met behulp van de Kamishibais krijgen kinderen vanaf één à twee jaar een gevoel voor hoe taal werkt. Door te luisteren en te imiteren herkennen ze grammaticale structuren en ontwikkelen ze op een natuurlijke manier gevoel voor taal.
Door mee te doen en hun eigen ervaringen te presenteren, krijgen kinderen steeds meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid, zodat spreken voor groepen na verloop van tijd geen probleem meer is. Ze leren ook emoties te tonen en te verwerken door middel van verhalen.
Ook de creativiteit en muzikale vaardigheden worden getraind, omdat kinderen worden aangemoedigd om het verhaal individueel voort te zetten of er geluiden aan toe te voegen. In deze tijd biedt de Kamishibai ook een waardevolle afwisseling van de televisie thuis.
De Kamishibai bevordert dus vooral de volgende gebieden:
- Taal
- vrij vertellen
- Spreken voor grotere groepen
- Het tonen en verwerken van emoties
- zelfstandigheid
- creativiteit
- Muzikale vaardigheden
- Omgaan met verschillende media
5. populaire kamishibai kaartensets over verschillende onderwerpen
No products found.