Houtbewerking met kinderen: Waarom houtbewerking zo waardevol is voor uw kind

Een beetje hout, een paar spijkers en klaar is Kees: Kinderen proberen hun handwerk te doen en ervaren de magie van iets maken met hun eigen handen. Helaas zijn er steeds minder mogelijkheden voor jonge …

Houtbewerking met kinderen: Waarom houtbewerking zo waardevol is voor uw kind

Werken mit Kinder
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Kinderen
  4. »
  5. Vrije tijd
  6. »
  7. Knutselideeën
  8. »
  9. Houtbewerking met kinderen: Waarom houtbewerking zo waardevol is voor uw kind
Waarom kan handvaardigheid waardevol zijn voor kinderen?

Door te knutselen kunnen kinderen belangrijke wetenschappelijke basiskennis verwerven en motorische vaardigheden oefenen.

Wat is het verschil tussen kunst en ambacht?

Bij het laatste worden veel meer en verschillende materialen gebruikt, terwijl bij knutselen de nadruk ligt op hout, plastic of metaal.

Hoe kan ik met mijn kind samenwerken?

Hiervoor moet altijd de individuele ontwikkelingsfase worden beoordeeld. Kinderen onder de 7 jaar hebben bijvoorbeeld vaak nog geen goed ontwikkelde motorische vaardigheden.

Een beetje hout, een paar spijkers en klaar is Kees: Kinderen proberen hun handwerk te doen en ervaren de magie van iets maken met hun eigen handen. Helaas zijn er steeds minder mogelijkheden voor jonge ambachtslieden om dergelijke ervaringen spontaan op te doen.

Toch is het de moeite waard om na het werk of in het weekend de veiligheidshandschoenen aan te trekken en als gezin aan projecten te werken. Krijg tips en suggesties voor het werken met kinderen en ontdek waarom bouwen en construeren de vaardigheden van uw kind enorm versterkt.

[knop]Creatieve ideeën voor het werken met hout[/knop]

1. werken met kinderen: Daarom is het zo belangrijk

Handvaardigheid als vak

In de DDR was handvaardigheid een verplicht vak in de eerste tot en met de zesde klas. Later werd het vak “Arbeitslehre” in de DDR en de FRG ingevoerd. Tegenwoordig wordt de inhoud ervan opgenomen in nieuwe leerplannen, die afhankelijk van de deelstaat en de pedagogische aanpak anders worden opgezet en benoemd.

Kinderen leren door hun zintuigen te gebruiken. Zelfs de jongste kinderen voelen de textuur van het zand in de zandbak. Ze houden het niet alleen in hun handen, maar stoppen het ook in hun mond om het zand te proeven.

Later leren kinderen hoe natuurlijke materialen en knutselmaterialen zijn en wat ermee gedaan kan worden.

Hout kan worden gezaagd, geschaafd en gevijld, speksteen kan worden bewerkt, hard beton eerder slecht. In die zin is werken met kinderen een geweldige manier om hen te helpen de wereld beter te begrijpen.

Dit is al mogelijk bij kleine werkjes die ontstaan bij het borduren op hout; bij grotere knutselwerken kunnen kinderen ondersteuning nodig hebben en moeten ze met u in een team werken. Ze trainen hun motoriek en logisch denken, en onderweg zijn ze ook creatief bezig.

Bij het knutselen oefenen kinderen ook vaardigheden. Ze moeten geleidelijk leren een plan te maken voordat ze beginnen en zich te organiseren op hun werkplek.

Het werken met bouwmaterialen en het gebruik van gereedschap maakte tot enkele decennia geleden op veel plaatsen deel uit van het dagelijks leven. Kinderen kwamen er al vroeg mee in aanraking en mochten thuis in de werkplaats gewoon over de schouder van hun ouders meekijken als die een plank van hout bouwden, een stoel repareerden of iets voor de tuin maakten.

Vater hämmert mit Sohn
Ook jonge kinderen vinden het leuk om te knutselen.

Zo konden kinderen leren hoe ze het beste met een hamer en spijker kunnen omgaan, een bouwtekening kunnen lezen en maten kunnen nemen.

Tegenwoordig wonen veel gezinnen in flats en hebben de ouders een kantoorbaan. Omdat natuurlijk bijna niemand een werkbank in de huiskamers heeft staan, spelen en oefenen kinderen vooral met prefab speelgoed dat alleen echt gereedschap imiteert. Deze zijn schoon en klaar voor onmiddellijk gebruik.

Wat hier ontbreekt is de mogelijkheid om zelf dingen uit te proberen en soms vies te worden bij het uitvoeren van hun eigen ideeën. Zagen, misschien zelfs solderen en boren zijn activiteiten waarmee kinderen tegenwoordig maar zelden in aanraking komen.

Ze missen dus vaak een band met handwerk. Hoe wordt een tafel eigenlijk gemaakt? Welke materialen heb ik nodig om mijn eigen knikkerbaan te bouwen van hout en spijkers? Waaruit bestaat een elektrisch circuit?

Er zijn veel manieren om met kinderen te werken:

Biedt Inhoud
Kleuterschool In kinderdagverblijven worden – als er voldoende ruimte is – werkbanken ingericht waar kleuters al kleine klusjes kunnen doen. In zeer actieve kinderdagverblijven worden de kinderen ook direct betrokken bij bouwprojecten, bijvoorbeeld om buitenruimtes zoals de speeltuin te verfraaien. Dan worden houten banken geschuurd en misschien kleine speeltoestellen voor de zandbak gebouwd.
Handvaardigheidslessen op de basisschool In openbare en particuliere basisscholen wordt verschillend lesgegeven in handvaardigheid. Afhankelijk van de deelstaat en het type school hebben kinderen verschillende mogelijkheden om in de klas of in de naschoolse opvang te knutselen, te werken met klei of textiel.
Handvaardigheid op middelbare scholen De lessen handvaardigheid maken vaak deel uit van de vakken arbeidseconomie-techniek (AWT) of economie-arbeidstechniek (WAT). Hierbij wordt vaak gewerkt met technische apparatuur en hout.
Open werkplaatsen Als u in de buurt rondkijkt, vindt u misschien werkplaatsen van beeldende kunstenaars die hun werkplaats beschikbaar stellen voor cursussen houtbewerking of handvaardigheid.
Gezinsvoorzieningen Gezinscentra, openbare sociale instellingen en andere aanbieders van activerende vrijetijdsactiviteiten voor kinderen en gezinnen bieden vaak het gebruik van werkplaatsen aan en hebben een ruim aanbod aan activiteiten voor kleine ambachtslieden.
Eigen atelier Als u de ruimte hebt, waarom geeft u uw kind dan geen eigen kleine werkplaats? Alles wat ze nodig hebben is een stabiele tafel en wat leeftijdsgebonden materialen die ze samen kunnen kiezen.

2 Dit is wat knutselen onderscheidt van handwerken

Misschien kent u handvaardigheid nog van school. Tegenwoordig maken de lessen handvaardigheid deel uit van het werkonderwijs, dat geleidelijk wordt vervangen door meer vernieuwende vakken.

Bij dergelijke praktische vakken leren kinderen op de basisschool werken met hout, kunststof of metalen. Ze komen in aanraking met zagen, spijkers of de bankschroef.

Kinder werken mit Batterien und Elektronik
Bij handvaardigheid ligt de nadruk op planning en technische uitvoering.

De nadruk ligt op georganiseerde planning, het maken van ontwerpen en concreet werken met de materialen. Als er uiteindelijk iets moois uit het handwerk voortkomt, is dat des te mooier, maar het is niet het eigenlijke doel.

Zo verschilt handwerk van handvaardigheid, omdat bij het laatste veel meer en andere materialen worden gebruikt. Papiervouwtechnieken, kerststerren maken van vilt of kneden met Fimo zijn creatieve handwerken met een doe-het-zelf karakter, maar ze hebben niet veel met handwerken te maken.

3. tips en ideeën voor knutselen met kinderen

Werken met kinderen vergt je eigen creativiteit, ideeën en handvaardigheid. Maar maak je geen zorgen: als ouder groei je ook mee met je uitdagingen. Hier vindt u enkele eerste ideeën om samen te werken.

3.1 Werken met kinderen vanaf 4 jaar

Modelllandschaft aus Holz und Karton
Van wc-papierrollen of massief hout: Verbeelding en ruimtelijk denken worden gestimuleerd bij het bouwen van modellen
.

Jongere kinderen kunnen ook werken met materialen uit de natuur of met gereedschap. Natuurlijk moet altijd gekeken worden naar de individuele ontwikkelingsfase. Maar niets houdt een kind van vier jaar tegen om te proberen een spijker in een plank te slaan.

Op deze leeftijd kunnen kinderen ook experimenteren met karton en klei. Zelfs als het misgaat, is werken met lijm, verf en papier niet erg gevaarlijk, dus kinderen kunnen hier hun weg in het materiaal voelen.

Verzamel gedurende langere tijd karton en wc-papierrollen. Samen met uw kind kunt u hiervan een hele modelstad bouwen. Nog uitdagender wordt het als je de afzonderlijke elementen van hout maakt.

Laat je ook inspireren door de seizoenen en de huidige interesses van je kind. In de lente kan het heel leuk zijn om samen een vogelhuisje te bouwen en dat kleurrijk te beschilderen. In de herfst wordt het egelhuis een project voor het hele gezin.

3.2 Werken met kinderen vanaf 7 jaar

Kind baut Vogelhaus
Zelf een vogelhuisje bouwen geeft kinderen een groot gevoel van eigenwaarde.

Schoolkinderen hebben al een goede motoriek en kunnen al hele projecten plannen met duidelijke doelen. Dat kan houtbewerking zijn zoals een zelfgemaakt fotolijstje, dat ze met hulp van volwassenen in elkaar zetten, of de eerste zelfgemaakte elektrische schakeling. Hoe groot is de vreugde als het licht eindelijk schijnt!

Vaardigheden als zagen en schuren kunnen nu ook samen met volwassenen worden geoefend. Heb er als ouder vertrouwen in dat uw kind al veel dingen kan als u het laat proberen.

Let op: Bij het werken met machines en gereedschap moet altijd een volwassene aanwezig zijn en natuurlijk moeten alle belangrijke veiligheidsmaatregelen worden genomen. Wijs uw kind actief op de gevaren, zodat het zich daarvan bewust wordt.

3.3 Werken met kinderen vanaf 10 jaar

Brettspiel Mensch ärgere dich nicht
Bij het werken met kinderen kunnen mooie dingen ontstaan.

Oudere schoolkinderen kunnen al werkprojecten aanpakken die een specifiek doel hebben. Misschien wil uw kind zijn of haar eigen houten cd-standaard bouwen, een mooi prikbord maken van kurken of een mooie schaal boetseren van klei als cadeau voor grootouders.

Het is leuk als er iets gemaakt wordt dat later actief gebruikt kan worden. Hieronder valt bijvoorbeeld het zelfgemaakte bordspel “Mensch, ärgere dich nicht”. Hier heb je niet veel materialen voor nodig, maar wel een koel hoofd als het gaat om de details.

Steun je kind door hem of haar te adviseren en tips te geven over de juiste werkwijze.

4. ideeën voor het werken met hout

No products found.

No products found.

No products found.

Gerelateerde berichten