Met eenvoudige groepsspelletjes kunnen kinderen spelenderwijs de wereld leren kennen. Groepsspellen hebben educatieve voordelen en leren kinderen sociale vaardigheden zoals samenwerking en empathie.
Kerken, gemeenten en gezinscentra bieden speelgroepen aan of beschikken over ruimtes waar ouders met hun kinderen kunnen samenkomen.
Groepsspelen zijn belangrijk voor kinderen omdat ze hun hersenen trainen, hun perceptie aanscherpen en hun motoriek en handigheid verbeteren. Wij hebben hier een selectie van uitstekende spelideeën voor u samengesteld.
Groepen kinderen bezig houden kan soms een hele uitdaging zijn. Daar zijn tips en ideeën voor groepsspellen voor nodig. In onze gids vind je groepsspelletjes voor elke gelegenheid: spelletjes voor grote groepen kinderen, buitenspelletjes, spelletjes met weinig ruimte, spelletjes voor Kerstmis, met veel of weinig mensen. Wij bieden u een overzicht van spelletjes voor groepen kinderen.
[knop]Meer spelideeën[/knop]
Inhoudsopgave
1. de beste groepsspellen direct voor u en uw kinderen
Wat zijn groepsspellen? Groepsspellen betrekken groepen kinderen op een speelse manier. De nadruk ligt op plezier en gemeenschapszin. Groepsspelen zijn geschikt voor peuters, maar ook voor oudere kinderen.
Spelbeschrijving | ||
---|---|---|
Kennismakingsspel: Ik ken je goed | ||
Korte kennismakingsspelletjes zijn populaire gezelschapsspelletjes op de kleuterschool, zodat alle kinderen elkaar beter kunnen leren kennen. Het idee hierachter is om uitsluiting en pesten tegen te gaan. Als kinderen overeenkomsten ontdekken met andere kinderen, zien ze hen minder als vreemden en ervaren ze zichzelf als een team. In het groepskinderspel “Ik ken je goed” zitten de kinderen samen in een kring op de grond. Elk kind vertelt de groep iets over zichzelf, bv. naam, hobby’s, huisdieren, lievelingskleur of lievelingsgerecht. Het kind dat tegenover de verteller zit, moet de informatie onthouden. |
||
Samenwerkingsspel: De Gordiaanse knoop | ||
Samenwerkingsspelletjes zoals “De Gordiaanse Knoop” kunnen heel goed binnen en buiten gespeeld worden. De kinderen staan in een kring met hun ogen dicht en steken hun handen uit zodat de vingertoppen elkaar kunnen raken. Elk kind kiest nu willekeurig twee andere handen en houdt die vast. Daarna mogen de kinderen hun ogen weer openen en vinden ze een behoorlijke kluwen. Deze kluwen handen moet nu samen worden ontward, maar zonder elkaars handen los te laten. |
||
Het spel van de buitenstaander | ||
Het outsiderspel is een leuke manier om kinderen te laten zien hoe het voelt om buitengesloten te worden van een groep. Een van de kinderen neemt de rol van de buitenstaander op zich (tijdens de cursus neemt elk van de kinderen deze rol een keer op zich). De andere kinderen in de groep lopen vrolijk door de kamer, begroeten elkaar hartelijk, omhelzen elkaar en praten met elkaar. De buitenstaander moet proberen contact te maken met de groepsleden. De anderen negeren hem, zodat de buitenstaander voelt hoe het voelt om er niet bij te horen. De ronde eindigt als de buitenstaander elk kind één keer heeft aangesproken. Dan draaien alle kinderen zich naar hem om, groeten hem, verontschuldigen zich en omhelzen hem om te laten zien dat hij bij de groep hoort. Bij het spelen van dit groepsspel is het belangrijk dat elk kind één keer de rol van buitenstaander op zich neemt en aan het eind weer hartelijk in de groep wordt verwelkomd. |
||
Vuur, Water, Aarde | ||
Vuur, Water, Aarde is een goed spel voor veel kinderen en wordt het best gespeeld op plaatsen waar veel ruimte is, bijvoorbeeld in een gymzaal. In het begin bepaalt de spelleider wat de kinderen moeten doen zodra ze de termen “vuur, water, aarde” horen. In het begin rennen alle kinderen door de zaal en moeten dan zo snel mogelijk reageren als ze een van de termen horen. De laatste die reageert moet worden uitgeschakeld. |
||
Rovers en eekhoorns | ||
Spelletjes voor kleine groepjes van ongeveer 6 kinderen. Bij het roversspel “Rovers en Eekhoorns” worden de kinderen in twee teams verdeeld. De ene groep is de eekhoorn en de andere de rovers. De eekhoorns moeten noten verzamelen voor de winter en de rovers proberen ze af te pakken. De spelleider bepaalt hoeveel noten er gevonden moeten worden om te winnen. Daarna verstopt hij de noten. De kinderen kunnen van een afstandje toekijken. |
||
Paul de panter | ||
Het geheugenspel “Paulchen Panther” is een leuk groepsspel, zonder materiaal. Alle kinderen rennen wild rond en begroeten elkaar met een handdruk. Ze stellen zich aan elkaar voor met hun naam en een dierennaam die overeenkomt met de eerste letter van hun voornaam. De spelleider geeft een signaal en iedereen rent zonder iets te zeggen langs elkaar heen. Een ander signaal betekent dat de kinderen naar een van de kinderen moeten gaan van wie ze de voornaam en de dierennaam hebben onthouden. |
||
Groepsspel met getallen | ||
Groepsspel met getallen is meer geschikt voor oudere kinderen die al tot 100 kunnen tellen. Ze zitten in een kring van stoelen en elk kind zegt een getal. Alleen de getallen waarin de 5 voorkomt mogen niet genoemd worden. In plaats daarvan moet het kind “oeps” zeggen. Dit getallenspel moet natuurlijk snel gebeuren en kan ook met een ander getal dan 5 worden gespeeld. |
||
Groepsspel met water: Lekker droog blijven | ||
Een leuk groepsspel met water is het spel “Lekker droog blijven”. Hiervoor heb je een badhanddoek nodig. De kinderen worden in twee teams verdeeld. Beiden moeten proberen de badhanddoek zo over het water te vervoeren dat de handdoek zo droog mogelijk blijft. De winnaar is niet de snelste groep, maar degene met de droogste handdoek. |
||
Groepsspel met Kerstmis | ||
Leuke groepsspelletjes voor kinderen die de nieuwsgierigheid opwekken kunnen heel goed met Kerstmis gespeeld worden. Kerstmis is een tijd met veel verschillende geuren. Om deze geuren tastbaar te maken voor kinderen, kunt u kruiden, koekjes, chocolade, dennennaalden, mandarijnenschillen en noten in glazen of bekers doen. Met gesloten ogen moeten de kinderen er dan aan ruiken en de geuren beschrijven en raden wat ze zijn. |
||
De kerstman verpakt in zijn zak | ||
Een ander populair spel met Kerstmis is “De Kerstman pakt in zijn zak”, geïnspireerd op vakantiespelletjes van kinderen, zoals “Ik pak mijn koffer in”. In plaats van spullen voor de vakantie in te pakken, gaan voorwerpen die typisch zijn voor Kerstmis, zoals noten, bel, speelgoed, mandarijn, appel of cadeau, in de zak van de Kerstman. |
2. groepsspelen zijn belangrijk om sociale vaardigheden te bevorderen en te versterken
Spelen is een basisbehoefte van kinderen. In groepsspel maken kinderen hun eigen ervaringen. Vooral jonge kinderen maken zich spelenderwijs vertrouwd met de wereld.
Kinderen leren in groepsspel het volgende:
- Ze trainen daarbij hun hersenen en scherpen hun waarneming aan en verbeteren hun handigheid. In het spel ervaart het kind verschillende gevoelens, zoals frustratie, vreugde en trots. Ze ontwikkelen hun vaardigheden en krijgen zelfvertrouwen in hun eigen kracht.
- Spelen voor meerdere kinderen versterkt het vermogen om relaties te vormen. Samen spelen creëert nabijheid en vertrouwen en geeft kinderen de kans sociaal gedrag te oefenen. Ze trainen hun begrip voor anderen en ontwikkelen empathie.
- Groepsspellen voor kinderen geven kinderen feedback uit het echte leven, namelijk hoe hun gedrag anderen beïnvloedt. Ze leren zich in te leven in anderen, ervaren gemeenschap en maken vrienden.
- In gezelschapsspellen moeten ze verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor anderen. Daarbij leren ze belangrijke eigenschappen zoals zich aanpassen en zich onderscheiden van andere kinderen.
- Groepsspellen met kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen bevorderen de samenhang en saamhorigheid. Jonge kinderen kunnen leren van de oudere en de oudere zijn er trots op dat zij de jongere iets kunnen leren. Daarbij consolideren ze hun vaardigheden en nemen ze verantwoordelijkheid voor de kleuters.
- In een groepsspel moeten kinderen zich aan de regels houden en leren ze ook omgaan met teleurstelling en falen als ze in een spel verliezen. In conflictsituaties leren zij voor hun standpunt op te komen, met conflicten om te gaan en compromissen te vinden en eventueel ook hun eigen standpunt te herzien.
Let op:Bij vechtpartijen is het belangrijk om in te grijpen. Daarom moet de interactie van kinderen altijd onder toezicht staan van een volwassene.
Op de leeftijd van 3 à 4 jaar kunnen kinderen de betekenis van groepsspelletjes begrijpen.
Zelfs baby’s tonen belangstelling voor speelkameraadjes van dezelfde leeftijd en hebben plezier in het spelen in een groep. In het begin spelen ze echter minder met elkaar en meer naast elkaar, ze observeren elkaar, imiteren elkaar. Met de toenemende cognitieve ontwikkeling kunnen ze ook meer met andere kinderen omgaan. Pas als ze 3 of 4 jaar oud zijn, kunnen ze de betekenis van groepsspel begrijpen.
Tip: Beweging is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Stimuleer de bewegingsdrang van uw kind van jongs af aan.
4. Zoek geschikte peuterspeelzalen voor je eigen kind
Speelgroepen zijn een zeer goede manier voor jonge kinderen om hun eerste ervaringen op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Ouders beginnen deze groepen vaak privé. Ze komen regelmatig samen, een of twee keer per week.
Let op: Vooral voor kleine kinderen zijn twee uur speeltijd in de groep helemaal voldoende. Let op de signalen van uw kind, of het aangeeft overweldigd of moe te zijn.
Kerken, gemeenschappen en gezinscentra bieden ook speelgroepen aan of stellen lokalen ter beschikking waar ouders met hun kinderen kunnen samenkomen.
In het geval van privé-peuterspeelzalen is het het beste als de ouders deze om de beurt organiseren. Het is belangrijk om van tevoren na te denken over enkele groeps- en gezelschapsspelletjes voor de kinderen, hoe de kinderen bezig gehouden kunnen worden en om na te gaan welk speelgoed er in de ruimte aanwezig is en of er speelgoed moet worden meegebracht.
Om een geschikte peuterspeelzaal voor uw kind te vinden, houdt u uw ogen open en let u op advertenties in wijkkranten of aankondigingen in supermarkten of speelgoedwinkels , of maakt u zelf reclame en post deze. Praten met andere ouders in de speeltuin kan ook helpen. Over het algemeen bieden steden ook openbare speelzalen aan. Als het kind van sport houdt, kunnen ouders hem of haar ook inschrijven bij een gymnastiekles of sportclub .
Voordelen van peuterspeelzalen:
- De kinderen krijgen de kans om contact te maken met andere kinderen. Dit is vooral nuttig als hun eigen kind enig kind of eerstgeborene is.
- Speelzalen bieden meer mogelijkheden dan thuis: ander speelgoed en interactie met leeftijdsgenootjes.
- Kinderen vormen relaties en oefenen sociaal gedrag.
5. meer spelideeën
No products found.
No products found.
No products found.