In principe moeten kinderen uiterlijk in de 2e klas van de basisschool kunnen klokkijken. Aangezien de kinderen de cijfers al goed beheersen, levert het leren vaak geen moeilijkheden meer op.
Het is belangrijk dat u uw kind stap voor stap de klok uitlegt. Houd een bepaalde volgorde aan om uw kind niet te veel te belasten. Ga pas naar de volgende stap als uw kind een fase 100% begrepen heeft.
Maak gebruik van het feit dat kinderen dol zijn op spelletjes. Leerspelletjes over de klok zijn razend populair. Snuffel gewoon eens rond in de verschillende online winkels of vraag advies aan het juiste gespecialiseerde personeel in de winkel.
“Mam, wanneer gaan we eten?”, “Pap, hoe lang gaan we nog rijden?” – deze of soortgelijke vragen klinken de meeste ouders waarschijnlijk heel bekend in de oren. Zodra kinderen de klok kunnen lezen, krijgen ze ook een gevoel voor tijden en tijdsintervallen. Maar op welk moment moeten kinderen de tijd leren kennen? En hoe kunnen ouders daarbij helpen?
In onze gids vindt u informatie over de vraag hoe kinderen de tijd leren. We leggen uit wanneer het zinvol is om te beginnen met kloklezen en hoe u uw kind het beste kunt begeleiden. Vervolgens laten we verschillende manieren zien om spelenderwijs de tijd te leren.
[knop]Online leerspelletjes voor de klok kopen[/knop]
Inhoudsopgave
1. wat het kunnen lezen van de tijd betekent voor kinderen
De innerlijke klok
Het menselijk lichaam richt zich niet alleen op de actuele tijd, maar ook op de innerlijke klok. Daarom moet je de activiteiten van de dag daarop afstemmen. Onderzoekers van de universiteit van Duisburg hebben hierover een prestatiecurve gemaakt die voor de meeste mensen geldt. U vindt hem hier.
Het begint meestal op de kleuterschool – “Wanneer komt mijn mama me ophalen?” of “Hoe lang duurt het nog voor de lunch?”. Vanaf dat moment gaan kinderen steeds meer nadenken over hoe tijd gemeten kan worden. Hoewel zij al een besef van tijd hebben, verschilt dit sterk van dat van volwassenen. Door een ritme en passende rituelen kunnen ouders en opvoeders ervoor zorgen dat kinderen een beter tijdsbesef krijgen.
Maar op welke leeftijd moeten kinderen de tijd leren kennen? Deze vraag kan niet algemeen worden beantwoord. In de regel ontwikkelen kinderen een begrip van tijd vanaf de leeftijd van zes of zeven jaar. Sommige jonge kinderen zijn echter al op kleuterleeftijd geïnteresseerd in het leren van de klok. Er moet echter altijd rekening worden gehouden met individuele capaciteiten.
In principe moeten kinderen uiterlijk in de tweede klas van de basisschool kunnen klokkijken. In de meeste lagere scholen wordt de tijd dan immers behandeld. Aangezien de kinderen de cijfers al goed beheersen, is het aanleren ervan vaak geen probleem meer.
Door de dag te leren indelen in verschillende tijden kunnen kinderen ook zelfstandiger worden. Ze moeten bijvoorbeeld op tijd thuis zijn of voor een bepaalde tijd een activiteit doen.
Tip: Een eigen polshorloge is een geweldig cadeau voor beginnende schoolkinderen. Dit verhoogt hun motivatie om zelf de tijd te kunnen aflezen.
2. De tijd leren lezen – een stap-voor-stap handleiding
Voor volwassenen is kloklezen de normaalste zaak van de wereld. Toch vergeten we maar al te graag dat alle begin moeilijk is. Heb dus geduld – ook als het de eerste keer niet lukt. Maar omdat de meeste kinderen op een gegeven moment geïnteresseerd raken in kloktijden, kan het leren spelenderwijs beginnen.
Maar wat is de beste manier om te beginnen? Het is belangrijk dat u uw kind stap voor stap de klok uitlegt. Houd een bepaalde volgorde aan om uw kind niet te overweldigen. Ga pas over naar de volgende stap als uw kind een fase 100% begrepen heeft. Begin altijd met een analoge klok.
Tip: Om de motivatie van uw kind op te wekken, kunt u van tevoren samen een klok maken waarmee u de tijden kunt leren.
2.1 Het wijzertje
Je kunt het beste beginnen met je kind uit te leggen dat er twee verschillende handen zijn. Deze bewegen altijd naar rechts, dus in de zogenaamde wijzers van de klok. Terwijl de kleine wijzer verantwoordelijk is voor de uren, is het de taak van de grote wijzer om de minuten aan te geven.
Houd eerst het 12-uurspatroon aan om geen verwarring te veroorzaken. Draai vervolgens de kleine wijzer naar verschillende tijden die uw kind moet benoemen. Daarna kunt u tijden aangeven die uw kind moet instellen. Blijf deze oefeningen doen tot u voelt dat uw kind alles begrepen heeft.
2.2 Een les in segmenten verdelen
Dan wordt het wat lastiger, want nu komt ook de grote wijzer om de hoek kijken. Leg je kind allereerst uit wat een heel uur is. Zet de grote wijzer op twaalf. Terwijl de grote wijzer het volle uur aangeeft, vertelt de kleine wijzer welk uur het is.
Vervolgens worden de halve en kwart uren opgeteld. Als de grote wijzer op de6 staat, wordt een half uur getoond. Je kunt nu de kleine wijzer op verschillende tijden zetten. Als de kleine wijzer bijvoorbeeld op 10 staat en de grote wijzer op 6, is het half 10.
Doe vervolgens hetzelfde met “kwart voor” en “kwart over”. Als de grote hand op de 3 staat, is het kwart over, en als de grote hand op de 9 staat, is het kwart voor. Met behulp van enkele oefeningen kunt u deze kennis bij uw kind consolideren.
Nu zijn de afzonderlijke minuten aan de beurt. Leg eerst uit dat er 60 minuten in een heel uur zitten. Gebruik stappen van 5 minuten om te oefenen. Als de grote wijzer tussen de 12 en de 6 staat, heet dat “x minuten voorbij… klok”. Als hij tussen de 6 en de 12 staat, heet dat “x minuten voor… klok”.
Info: In sommige delen van Duitsland spreekt men bijvoorbeeld ook van “driekwart” 12, wat overeenkomt met de tijd 11:45 uur.
2.3 Tijdsintervallen en het 24-uursschema
.De laatste stap is het berekenen van tijdsintervallen. Hiervoor moet je kind al kunnen rekenen. Gebruik oefeningen waarbij je kind moet berekenen hoeveel tijd er tussen twee verschillende tijdstippen ligt. Consolideer het geleerde met verschillende werkbladen of ander oefenmateriaal.
Maar aangezien een dag uit 24 uur bestaat en niet slechts uit 12, moet u uw kind uitleggen dat de telling van de tijd niet stopt bij twaalf uur, maar doorgaat tot 24 of 0 uur. Bijvoorbeeld, terwijl het ’s nachts 2 of 3 uur is, is het ’s middags 2 of 3 uur.
2.4 Omgaan met een digitale klok
Zodra je kind zonder problemen een analoge klok kan lezen, kun je de tijden op een digitale klok leren. Op zo’n display staan geen wijzers, maar cijfers. Als er bijvoorbeeld 10.15 uur staat, is dat “kwart over 10”.
Ook hier geldt:oefening baart kunst. Na een tijdje zal uw kind geen problemen meer hebben met het correct lezen van de klok.
Hieronder vindt u een kindvriendelijke video die u kunt gebruiken om samen met uw kind de klok te leren.
3. alternatieve manieren om de klok te leren
.Natuurlijk heeft uw kind wat tijd nodig om al deze informatie te internaliseren. U kunt helpen door kloktijden zo vaak mogelijk in alledaagse situaties op te nemen. Vraag daartoe af en toe hoe laat het is of hoe lang het nog duurt tot het tijd is om naar bed te gaan.
Hieronder laten wij u kennismakenmet andere hulpmiddelen die het voor kinderen gemakkelijker maken om de tijd te leren.
- Boeken: Er zijn talloze verschillende boeken die u kunt gebruiken om uw kind de tijd te leren. Vele daarvan bevatten ook een klok die u naar wens kunt instellen.
- Spelletjes: Maak gebruik van het feit dat kinderen dol zijn op spelletjes. Educatieve spelletjes over de klok zijn razend populair. Blader gewoon eens door de verschillende online winkels of vraag advies aan het juiste gespecialiseerde personeel in de winkel.
- Apps: Apps zijn een modern alternatief voor kinderen om de tijd te leren. Ze leggen kinderen spelenderwijs uit hoe de klok werkt. Er zijn ook talrijke oefeningen met verschillende moeilijkheidsgraden.
4. leerspelletjes voor de klok online kopen
No products found.
No products found.
No products found.