De meeste kleuters zijn nog vrij onrustig, dus moet je veel nadruk leggen op concentratieoefeningen.
Om uw kind zelfverzekerd te laten presteren, moet ook aan enkele fysieke vereisten worden voldaan.
Uw kind moet zich niet alleen op school, maar ook ter voorbereiding op de schooldag zelfstandig kunnen redden. Dit houdt onder meer in dat het zelf zijn of haar schoenen moet kunnen strikken.
De klassieke kleuterschool bestaat niet meer in Duitsland. De kleuters van vandaag gaan naar de kleuterschool voor het laatste jaar voordat ze naar school gaan. Maar welke vaardigheden moeten kinderen hebben voordat ze naar school gaan? Hoe kunnen deze vaardigheden worden bevorderd?
In ons artikel leest u welke aspecten een rol moeten spelen in het onderwijs om kinderen thuis en op de kleuterschool schoolrijp te maken.
[button]Meer literatuur over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. de concentratie bevorderen
Een van de belangrijkste vaardigheden voor kleuters is het concentratievermogen. Dit kan op vele manieren worden verbeterd zonder dat er speciale oefeningen nodig zijn.
Het vermogen om zich op iets te concentreren ontwikkelt zich naarmate ze andere taken voltooien. Laat kleuters vaker alleen met een activiteit van hun eigen keuze.
1.1 Voorlezen van boeken

Kinderen vanaf 2 of 3 jaar willen vaak al verhaaltjes horen en hebben vaak een verhaaltje of twee voor het slapen gaan nodig. Voorlezen is een belangrijk aspect en moet daarom zo vaak mogelijk, liefst dagelijks, worden toegepast, niet alleen in de eerste levensjaren maar ook later.
Als kinderen naar een verhaal leren luisteren, moeten ze automatisch stil zitten of liggen en zich volledig in het verhaal verdiepen.
Om erachter te komen hoeveel van het verhaal is blijven hangen, kunnen ouders en opvoeders achterafpraten over de details van wat ze hebben gehoord. Afhankelijk van het enthousiasme van de kinderen kunt u ook samen lezen. Het beste is om boeken te gebruiken die bestaan uit woorden en plaatjes, zodat kleuters een eerste gevoel voor letters ontwikkelen.
Tip: Er zijn veel boeken geschikt voor kinderen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Voeg daarom steeds nieuwe boeken toe voor de afwisseling.
1.2 Schilderen, tekenen, knutselen en spelen
Wanneer kleuters hun aandacht richten op een specifieke taak, getuigt dit van concentratie. Het is belangrijk dat kinderen niet onmiddellijk worden afgeleid van hun huidige activiteit, maar leren een eenmaal begonnen taak af te maken.
Dit kan prachtig worden gecombineerd met creatieve oefeningen, want kleuters verbeteren gaandeweg hun concentratie. Spelletjes zijn ook een uitstekend aanmoedigingsmiddel. Als de regels worden uitgelegd, moeten de kinderen luisteren, daarna moeten ze opletten zodat ze tijdens het spel niets missen.
Tip: Het is de moeite waard om in het laatste jaar voordat de school begint een bureau te kopen. Veel kleuters voelen zich zo volwassener en brengen automatisch tijd door aan hun eigen bureau.
2. kleuters vertrouwd maken met getallen

Getallen komen in veel kinderspelletjes voor. Er zijn dobbelstenen of een scorebord, zodat het contact met getallen onderdeel wordt van het dagelijks leven.
Daarnaast kun je terloops tal van schattingsopdrachten opstellen om te leren omgaan met getallen. Tel samen de madeliefjes in de wei of de hertjes in een wildpark. Ook kleinere rekenopdrachten zijn voor veel kleuters haalbaar als ze er vroeg genoeg mee beginnen.
Wiskunde is een groot deel van ons leven, dus je moet dit gebied niet onderschatten. Laat kleuters zelf hun eerste bestellingen doen bij de ijssalon of de kiosk om niet alleen over getallen maar ook over geld te leren. Door hen de kans te geven zelfstandig te handelen, versterkt u het zelfvertrouwen van uw kind.
3. kleuters enthousiast maken voor wetenschap

Je kunt interesse wekken voor wetenschap door kleine alledaagse experimenten. Het is echter belangrijk om altijd uit te leggen waarom bepaalde dingen op de ene manier gebeuren en niet op de andere.
Hier zijn enkele ideeën voor mogelijke vragen:
- Waarom drijft hout op water en waarom zinkt metaal? Hoe komt het dat boten nog steeds kunnen drijven?
- Hoe werkt een telefoon? Verbind twee blikjes met een touw om het effect te demonstreren.
- Hoe werkt het werpen van schaduwen? Waarom is onze eigen schaduw soms klein en op een andere plaats groot?
Op de website van het Haus der kleinen Forscher vind je gedetailleerde ideeën en concrete experimenten over wetenschappelijke verschijnselen. Deze link brengt u er rechtstreeks naartoe.
4 De fysische voorwaarden moeten kloppen
Niet alleen de mentale vaardigheden kun je trainen met speciale oefeningen. Kleuters moeten ook fysiek in staat zijn alle eisen van de school aan te kunnen.
Helaas wordt dit gebied van de lichamelijke ontwikkeling vaak onderschat. Veel studies komen tot de beangstigende conclusie dat veel kleuter- en schoolkinderen al met eenvoudige lichamelijke oefeningen overbelast zijn.
Integreer daarom altijd spelletjes in het dagelijks leven die de motorische vaardigheden uitdagen.

De volgende zijn basisvaardigheden die elk schoolkind moet hebben als het naar school gaat:
- Zonder problemen achteruit lopen
- Over een balk kunnen balanceren
- Geluiden en afstanden classificeren en beoordelen.
- Voorwerpen van korte afstand kunnen opvangen
- Zonder moeite trappen op en af lopen
- Het evenwicht bewaren op één been
- Fietsen
- zwemmen
Als de lichaamsbouw vroeg wordt gestimuleerd, zijn deze vaardigheden zelfs op 3 of 4-jarige leeftijd geen probleem meer.
Opmerking: Een gezonde lichamelijke ontwikkeling hangt nauw samen met de geestelijke ontwikkeling. Bovendien hebben lichamelijk fitte kinderen vaak veel meer zelfvertrouwen omdat ze op hun capaciteiten kunnen vertrouwen.
5 Het dagelijkse schoolleven onder de knie krijgen

Om klaar te zijn voor school mogen een paar basisvaardigheden geen belemmering zijn.
Zowel het zelf aankleden als het strikken zijn noodzakelijk om te voorkomen dat je op school op hulp bent aangewezen.
Kleuters moeten hun eigen schoolrugzak kunnen inpakken. Zelfs het zelf smeren van een boterham mag voor kinderen van 5 of 6 jaar geen moeilijkheden meer opleveren. Natuurlijk kan de brooddoos nog steeds door mama of papa worden gevuld.
Let op: Oefen het afscheid nemen. Ook in een nieuwe omgeving moeten kinderen zich van hun ouders kunnen afscheiden.
In het algemeen worden de voorwaarden voor het leren op de kleuterschool en thuis gecreëerd. De kennis wordt dan op school overgedragen. Dus benader de inschrijving op school niet te angstig.
Ook al veranderen sommige dingen, uw kind hoeft niet van de ene op de andere dag belangrijke vaardigheden te verwerven.
Het gaat stap voor stap vooruit, dus er zijn nog genoeg mogelijkheden om aan zwakke punten te werken.
6. verdere literatuur over het onderwerp
No products found.