Kinderen brengen tegenwoordig zoveel tijd op school door dat een belangrijk deel van hun opvoeding daar plaatsvindt. De keuze van het schooltype moet dus weloverwogen zijn.
Brede school, gymnasium of een alternatief schooltype? U moet deze beslissing niet alleen nemen, maar uw kind erbij betrekken.
Wij kunnen deze beslissing niet voor u nemen. Maar we kunnen wel helpen: Tegenwoordig zijn er verschillende soorten scholen, met verschillende voor- en nadelen.
Veel ouders verliezen het overzicht over de vele verschillende schooltypes. Naar welke school kan mijn kind gaan en welke kwalificaties kan het halen? Wanneer kan mijn kind naar het betreffende schooltype? Om vanaf het begin goed te kunnen plannen, moeten deze vragen worden opgehelderd. Maar maakt u zich geen zorgen. Wij hebben de belangrijkste informatie voor u samengevat in dit artikel.
[Button]Goed uitgerust voor de middelbare school[/button]
Inhoudsopgave
1. de beschouwde basisscholen
De schoolloopbaan ligt niet vast
Eerst naar de basisschool als starter, dan naar de middelbare school – dat is toch wat de meeste mensen zich voorstellen? De keuze van het schooltype biedt echter ook alternatieve mogelijkheden, zodat uw kind een andere weg kan inslaan.
In principe kunnen we vier basistypen scholen onderscheiden. De meeste kinderen doorlopen er minstens twee tot ze aan hun beroepsopleiding of uw studie beginnen. We maken onderscheid tussen:
- Basisscholen (Primarstufe)
- Middelbare scholen (onderbouw – Hauptschule, Realschule, Gesamtschule, Integrierte Sekundarschule, Gymnasium, Förderschule)
- Hoger secundair onderwijs en Abitur (hoger secundair onderwijs – Gymnasiale Oberstufe, beroepsschool inclusief Berufskollegs)
- Particuliere schoolvormen (alternatieve schoolvormen, confessionele scholen)
2. lagere school eerst

Aangezien schoolbezoek in Duitsland verplicht is, moeten alle kinderen tussen vijf en zeven jaar minstens tot de negende klas naar school. Het onderwijs van de leerlingen begint met het basisonderwijs en het bijwonen van de basisschool tot en met klas 4 (of klas 6 in Berlijn en Brandenburg). Het doel van de basisschool is kinderen voor te bereiden op het leren en testen op de middelbare school.
Het speelse leren van de kleuterschool wordt vervangen door schoolvakken als wiskunde, Duits of sport. De eerste toetsen zijn natuurlijk ook schriftelijk.
Al op de lagere school wordt duidelijk of uw kind liever naar een gymnasium gaat of beter naar een scholengemeenschap of middelbare school. Zet uw kind echter niet onder druk. Indien nodig kan het Abitur ook op een middelbare school worden behaald.
Tip: Behalve in Noordrijn-Westfalen wijzen de zogenaamde schooldistricten leerlingen toe aan geschikte basisscholen in de buurt van hun woonplaats. Als de ouders het daar niet mee eens zijn, is het mogelijk een openbare school te bezoeken of naar een ander schooldistrict te verhuizen. Het is ook mogelijk om bij het bevoegde schoolbestuur een omscholing aan te vragen.
3. Aan middelbare scholen worden allerlei eisen gesteld
Na het basisonderwijs volgt het lager secundair onderwijs, dat alle middelbare scholen omvat van klas 5 of 7 tot klas 9 of 10. Vanaf dit punt moet u samen met uw kind overwegen naar welke graad u wilt streven. De haalbare onderwijsniveaus zijn:
- Hauptschulabschluss
- Realschulabschluss (middelbareschooldiploma)
- Uitgebreide Realschulabschluss (cijfergemiddelde: 2,3 voor hoofdvakken en 2,7 voor bijvak)
- Abitur (algemeen universitair toelatingsdiploma)
Naar welke middelbare school uw kind mag gaan, hangt in sommige deelstaten af van een bindende aanbeveling van de leraar. De beslissing wie geschikt is voor het Gymnasium ligt dus niet alleen bij de ouders.
3.1 Middelbare school
Het diploma van de Hauptschule heeft in Duitsland geen bijzonder goede reputatie als laagste onderwijsniveau. Veel scholen spannen zich echter in om via contacten met plaatselijke bedrijvende directe toegang tot de loopbaan te vergemakkelijken. Na het behalen van de Hauptschulabschluss kunnen leerlingen beginnen met een beroepsopleiding of, als de rangtoets past, streven naar een hoger diploma.
3.2 Realschule
Op grond van de Overeenkomst van Hamburg van 1964 van de Conferentie van Ministers van Onderwijs en Cultuur moeten leerlingen van de Realschule praktijkervaring opdoen die verder gaat dan het algemene verplichte curriculum. Dit gebeurt in de vorm van stages en verplichte keuzevakken. Bovendien kan een tweede vreemde taal worden geleerd, waarbij meestal voor Frans wordt gekozen. Maar ook Russisch en Latijn zijn meestal beschikbaar.
Met het Realschule-diploma na de tiende klas kunnen leerlingen een carrière beginnen of, met een geschikte cijfersleutel, toewerken naar een Fachabitur aan een Fachoberschule of proberen de Abitur te halen aan een Gymnasium.
3.3 Gymnasium
Op deze school kunnen leerlingen de hoogste algemene onderwijskwalificatie – de Abitur – behalen. Een hoogbegaafd kind is hier natuurlijk het beste af. In Duitsland wordt de Abitur behaald na voltooiing van klas 12 (G8) of klas 13 (G9). Gymnasiumleerlingen kunnen de Abitur echter ook met een jaar verkorten om een zogenaamde Fachoberschulreife te behalen.
Tot aan de bovenbouw worden de verplichte vakken in klassen op het Gymnasium gegeven. Aan het begin van klas 7 of 6 (G8) moeten de leerlingen meestal een eerste focus en een tweede vreemde taal kiezen. In de bovenbouw worden de klassen dan volledig opgeheven en krijgen de leerlingen les in vakken die zij, met bepaalde beperkingen, zelf kunnen kiezen.
Beroepsscholen zoals technische of bedrijfsgymnasia hebben meestal duidelijke zwaartepunten en bereiden de leerlingen intensiever voor op het desbetreffende vakgebied. Ook hier kunnen gymnasiasten de bovenbouw met één jaar verkorten en de Fachhochschulreife behalen.
3.4 Speciale scholen
Speciale scholen bieden optimale ondersteuning aan kinderen met fysieke, mentale of emotionele handicaps of leermoeilijkheden. Als alternatief hebben sommige scholen integratieve klassen gevormd waarin kinderen die ondersteuning nodig hebben onder “normale” omstandigheden les krijgen met gezonde kinderen.
Tip: Helaas zijn integratieve klassen meestal niet zo goed uitgerust als een gespecialiseerde speciale school. Dit betreft zowel de technische uitrusting als de gespecialiseerde pedagogische kennis. Bovendien komt het onderwerp pesten steeds weer terug.
4. Hoger secundair onderwijs en Abitur kan ook op andere manieren worden bereikt

Secundair niveau II is het gebied van de gymnasiale Oberstufe dat eindigt met de Abitur en de leerlingen doorstuurt naar het beroepsgebied van de Fachoberschulen, Berufsoberschulen, universiteiten en Berufskollegs.
Via de Fachoberschule kunnen afgestudeerden van een Fachabitur of een voltooide beroepsopleiding een bacheloropleiding volgen. Afhankelijk van het opleidingsniveau is de keuze van de opleidingen echter beperkt tot de gekozen specialisatie.
Vakscholen en beroepsopleidingen bieden afgestudeerden de mogelijkheid een beroepsopleiding te volgen. Hier ligt de nadruk echter meestal op praktijkgericht leren.
5. Particuliere schoolvormen zijn in Duitsland wijdverbreid.
Alle soorten scholen worden zowel door de staat als door particulieren beheerd. Openbare scholen vragen echter schoolgeld voor hun diensten omdat zij niet door de staat worden gefinancierd. Zij leggen echter meestal meer nadruk op individuele ondersteuning, kleine klassen, extra aanbod en speciale onderwijsideeën.
Het bezoeken van een openbare school is echter geen garantie voor academisch succes, omdat het aanbod en de kwaliteit sterk variëren. Om de juiste schoolkeuze te maken, moet je elk schooltype goed bekijken.
Openbare scholen hebben een aantal voor- en nadelen. We hebben ze duidelijk voor je op een rijtje gezet:
- De behoeften van de kinderen staan op de voorgrond
- De kinderen krijgen meer aandacht
- Minder afwezigheid van personeel of ruimtegebrek
- Breed scala aan buitenschoolse activiteiten
- Ouders kunnen helpen de lessen van de kinderen vorm te geven
- Mogelijk hoge kosten
- Niet elk onderwijsniveau is haalbaar op openbare scholen
- Mogelijk is de dichtstbijzijnde openbare school ver weg
5.1 Alternatieve schoolvormen
Alternatieve schoolvormen hechten bijzonder veel waarde aan onconventionele onderwijsconcepten die afwijken van de eerder genoemde en erop gericht zijn het kind in staat te stellen vrij en individueel te leren. Alternatieve schoolvormen zijn bijvoorbeeld vrijescholen, Montessorischolen of Freinetscholen.
Ook hier wordt geld gevraagd voor het schoolbezoek van het kind. Dit wordt echter meestal aangepast aan het inkomen van de ouders. In de regel wordt geen enkel kind geweigerd vanwege de financiële situatie van de ouders. Meer informatie over middelbare scholen vindt u hier.
5.2 Confessionele scholen
Confessionele scholen zijn verbonden aan een bepaald kerkgenootschap. In Duitsland gaat het vooral om christelijk-katholieke of protestantse scholen. Ook hier is schoolgeld verschuldigd, dat meestal tussen de 30 en 140 euro ligt.
6 Goed uitgerust voor de middelbare school
No products found.