Aan het begin van de basisschool kunnen veel kinderen al een beetje tellen. De rekenspelletjes voor brugklassers hoeven niet over veel meer dan dat te gaan.
Voor kinderen in de 2e en 3e klas zijn speciale tafelspelletjes met vermenigvuldiging geschikt.
Rekenspelletjes kunnen ook buiten plaatsvinden. Zo kun je rekenen en plezier direct combineren met een beetje beweging.
Voor sommige kinderen is wiskunde iets spannends en fascinerends. Er zijn echter veel kinderen die van meet af aan in oorlog zijn met wiskunde. Dit hoeft en mag echter niet het geval zijn om de lessen op school te kunnen volgen en de tafels van vermenigvuldiging te leren. Wiskunde spelletjes zijn geschikt voor de basisschool om voor wat meer plezier te zorgen en kinderen enthousiast te maken voor wiskunde. Daarom stellen wij u gratis verschillende rekenspelletjes ter beschikking en laten wij zien welke speciale tafelspellen voor vermenigvuldiging zich voor kinderen hebben bewezen.
[button]Alleen en samen leren: wiskunde spelletjes online kopen[/button]
Inhoudsopgave
1. rekenspelletjes op de basisschool – deze leerspelletjes zijn geschikt voor klas 1
Rekenen is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We worden overal omringd door getallen, of het nu in de supermarkt is, bij het tankstation of bij het boeken van een vakantie.
We worden voortdurend verleid door vermeende aanbiedingen met percentages die altijd gebaseerd zijn op andere parameters. Om dit alles in het latere leven beheersbaar te houden, moeten kinderen leren rekenen met verschillende opgaven.
Veel belangrijker dan snel leren in het begin is echter het overbrengen van het plezier in wiskunde. Vooral meisjes hebben af en toe een extra duwtje in de goede richting nodig, zodat ze het plezier in de wiskundelessen niet verliezen door genderstereotypen.
Gebruik daarom de volgende rekenspelletjes op de basisschool om de lessen voor kinderen zo leuk mogelijk te maken:
- Dobbelen met grote schuimrubberen blokjes:
Eerst komen plus en even later min opgaven. Voor hogere klassen is het spel ook geschikt om te vermenigvuldigen of om een getallenlijn door te trekken, zodat de kinderen steeds de vorige uitkomst moeten onthouden. - Verhalen vertellen:
Combineer memoriseren met getalbegrip door de kinderen een handeling te laten uitvoeren telkens wanneer een bepaald getal in het verhaal voorkomt. De kinderen kunnen bijvoorbeeld steeds gaan staan voor een 3, weer gaan zitten voor een 7 en in de lucht springen voor een 5. Als u verschillende getallen combineert of er kleine rekenopdrachten in verwerkt, wordt dit een echte uitdaging - Meedoen met rekenen:
Bedenk een paar getallen en wijs ze toe aan bepaalde voorwerpen in het lokaal.
Bijvoorbeeld, het bureau van de leerkracht krijgt het cijfer 1 en de deur het cijfer 6. Stel nu een paar opdrachten op en de kinderen moeten op uw commando naar het juiste voorwerp gaan (volgens het resultaat).
Voor alle kinderen die nog niet weten hoe ze de plus- en mintekens uit elkaar moeten houden, is dit korte spelletje in de volgende YouTube-video geschikt:
2e tafels van vermenigvuldiging spelletjes – met deze spelletjes scoor je punten in groep 2
In klas 2 zijn de kinderen al wat verder gevorderd. Kleinere rekenproblemen zijn geen probleem meer en je kunt de moeilijkheidsgraad langzaam opvoeren.
Natuurlijk kun je bijna alle rekenspelletjes niet alleen in één schooljaar op de basisschool spelen, maar met kleine aanpassingen in alle klassen.
Wat dacht u van de volgende ideeën voor rekenspelletjes in klas 2?
- Geheugenteam:
Bij dit spel strijden de kinderen in de klas in twee teams tegen elkaar. Verdeel de klas dus eerst in twee groepen, liefst duidelijk zichtbaar door ze te scheiden.
Deel vervolgens geheugenkaartjes uit. Elke groep krijgt elk van de twee identieke symbolen slechts één keer. Geef de klas nu een rekenprobleem, zodat iedereen mee moet doen.
Noem vervolgens een van de symbolen, die je van tevoren moet opschrijven. Nu mogen alleen de twee directe tegenstanders het resultaat noemen.
Wie sneller is, scoort het punt voor zijn team. - Kettingtaken:
Begin met een eenvoudige opgave. Elk kind in de rij moet nu een getal toevoegen aan de vorige rij. Ofwel kun je hier een willekeurig getal noemen, ofwel vasthouden aan een eerder bepaalde rij.
Zo ontstaan in een mum van tijd steeds complexere opgaven. Wordt het te moeilijk of wil je het wat variëren, dan kun je daarna (op de terugweg) beginnen met aftrekken.
3e en 4e leerjaar op de basisschool – Rekenspelletjes voor snelle geesten
Terwijl het in de eerste twee klassen nog wat trager gaat, kun je in groep 3 al wat meer eisen van kinderen.
Gebruik een van de volgende rekenspelletjes om de lessen af en toe wat losser te maken. Je wilt immers niet dat je leerlingen het plezier in wiskunde verliezen.
3.1 Wiskunde in de buitenlucht
Teken samen een groot vierkant op vakken van 10 x 10 op het schoolplein. Met een meetlint en twee of drie lange linialen is dit zo gedaan.
Schrijf nu de getallen 1 tot 10 in de bovenste en voorste rijen van de dozen en je bent klaar.
Gebruik de ruimte om kinderen rekenproblemen te geven. Verdeel de klas bij voorkeur in teams. Eén kind van elk team moet proberen zo snel mogelijk het juiste vierkant te vinden in de nog niet gelabelde ruimte.
Als het resultaat juist is, wordt het getal bij de kleur van het team getrokken. Uiteindelijk wint het team waarvan de kleur overheerst.
Als neveneffect train je ook het ruimtelijk voorstellingsvermogen van de kinderen.
3.2 Leren schatten
Meer rekenspelletjes voor de basisschool:
Alle kinderen voor wie de reguliere rekenspelletjes op de basisschool niet voldoende zijn, vinden online wat ze zoeken. Ze kunnen hier bijvoorbeeld hun kennis verdiepen en verschillende tafelspelletjes voor vermenigvuldiging ontdekken.
Voor veel kinderen zijn getallen ook in de hogere klassen nog niet bijzonder gemakkelijk te vatten. Probeer daarom steeds weer schattingsopdrachten in de lessen op te nemen om de kinderen een idee te geven van maten en waarden.
Hier volgen enkele ideeën voor mogelijke schattingsopdrachten om uit te proberen:
- Hoeveel knikkers passen er in een pot? Hoeveel noedels zitten er in een pakje?
- Wat weegt meer? Water, melk of olie?
- Hoe lang duurt een minuut? Wie lukt het om precies na één minuut zijn ogen weer te openen?
- Hoe groot en hoe zwaar is een kind? Wegen volwassenen (met een normaal gewicht) meer? En zo ja, hoeveel? Hoeveel kinderen of volwassenen passen er in een lift?
- Welke container is groter? Waar past meer water in?
- Hoe lang duurt het om ’s morgens te douchen? Is de wandeling naar school langer?
Vanwege de nabijheid van wetenschapslessen zijn sommige experimenten ook geschikt voor een interdisciplinair experiment.
4. alleen of samen leren: wiskunde spelletjes online kopen
No products found.
No products found.
No products found.