Vroegtijdige interventie is in de eerste plaats bedoeld voor kinderen die een handicap hebben of het risico lopen gehandicapt te raken.
Een andere mogelijkheid is vroegtijdige interventie voor kinderen met speciale talenten.
Meestal organiseert u vroegtijdige interventie samen met een arts.
In deeerste weken en maanden leren baby’s elke dag iets nieuws. Hoewel de ontwikkeling niet bij elk kind in hetzelfde tempo verloopt, zijn er aanwijzingen die wijzen op een ontwikkelingsachterstand. Natuurlijk zijn ouders in eerste instantie geschokt als hun kind afwijkingen vertoont.
Omeen dreigende of bestaande handicap zo vroeg mogelijk te kunnen herkennen en behandelen, is ondersteuning op jonge leeftijd enorm belangrijk. Want hoe eerder je de beperkingen laat behandelen, hoe beter de ontwikkeling positief beïnvloed kan worden. Maar wanneer heeft een kind vroegtijdige interventie nodig en wat gebeurt er tijdens deze vroegtijdige interventie?
In onze gids leest u wat vroegtijdige interventie inhoudt en wanneer het nodig is. Ook leest u wanneer vroegtijdige interventie kan plaatsvinden en wat de doelen ervan zijn. We geven ook uitgebreide informatie over de aanvraagprocedure en de kosten.
[button]Praktische gids over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. vroegtijdige interventie als medisch-therapeutische maatregel
Vroege interventie verwijstnaar maatregelen die kinderen met een handicap of gedragsproblemen ondersteunen. Vroegtijdige interventie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het voorkomen of ten minste verminderen van handicaps met ernstige gevolgen. Vroegtijdige interventie is mogelijk vanaf de geboorte totdat het kind naar school gaat.
Aangezien de tekorten in veel gevallen zowel lichamelijk als geestelijk zijn, kan interdisciplinaire vroegtijdige interventie uw kind het beste helpen. Dit betekent dat medische, psychologische en educatieve ondersteuning met elkaar verweven zijn. Vroegtijdige interventie moet altijd holistisch zijn.
De geschiedenis van vroegtijdige interventie
Mobiele vroegtijdige interventie ontstond al aan het eind van de jaren zestig als curatieve opvoedingsmaatregel voor gehandicapte kinderen. Toen al was deze hulp verankerd in de federale wet op de sociale bijstand (BSHG).
Een handicap treft echter niet alleen het kind zelf, maar de hele gezinsomgeving. Daarom is sociale ondersteuning ook een taak van vroegtijdige interventie. Ouders krijgen uitvoerige informatie en advies, terwijl specialisten de broers en zussen begeleiden bij het omgaan met de beperkingen.
Er zijn over het algemeen twee verschillende soorten vroegtijdige interventie:
- Algemene vroegtijdige interventie: Dit type wordt gebruikt voor kinderen met een geestelijke of psychische handicap. De nadruk ligt hier vooral op curatieve opvoedingsmaatregelen.
- Speciale vroegtijdige interventie: Hierbij worden baby’s of peuters ondersteund die beperkingen hebben op het gebied van zintuiglijke waarneming. Deze variant vindt vaak plaats bij het gezin thuis.
https://www.youtube.com/watch?v=SkdLWBP9wNc&t=498s
In bredere zin betekent vroegschoolse educatie ook het stimuleren van kinderen die bijzondere talenten vertonen. Dit omvat bijvoorbeeld vroegtijdig muziekonderwijs. Verschillende maatregelen kunnen ertoe bijdragen dat de kinderen niet te weinig aan bod komen en dat hun talent wordt bevorderd.
2. vroegtijdig ingrijpen bij afwijkingen en bijzondere talenten
Vroegtijdige interventie kan zowel worden toegepast op kinderen met een handicap als op kinderen met uitzonderlijke talenten. Terwijl vroegtijdige interventie enorm belangrijk is voor jonge kinderen met gedragsproblemen, lopen de meningen uiteen over de vraag of het zinvol is een baby met bijzondere talenten te ondersteunen.
2.1 Vroegtijdige interventie voor ontwikkelingsproblemen
Natuurlijk zijn veel ouders verontrust als ze merken dat hun kind op bepaalde ontwikkelingsgebieden tekortkomingen vertoont. Je moet echter niet meteen de duivel op de muur schilderen. In de eerste levensjaren doorlopen kinderen verschillende ontwikkelingsfasen. Dit betekent dat er perioden zijn waarin kinderen leren lopen, beginnen te praten of fijne motorische vaardigheden ontwikkelen. Elk kind heeft echter zijn eigen tempo op motorisch, taalkundig en sociaal gebied.
Als de ontwikkeling echter niet meer binnen het normale bereik valt of als u niet zeker weet of het ontwikkelingsverloop binnen het kader valt, moet u de hulp inroepen van deskundige professionals.
De ontwikkeling van een kind is afhankelijk van verschillende factoren. Soms is een moeilijke start in het leven verantwoordelijk voor de vertragingen. Maar wat de onderliggende oorzaken ook zijn, over het algemeen geldt: hoe eerder de afwijkingen worden vastgesteld, hoe beter uw kind kan worden geholpen.
Vroegtijdig ingrijpen is absoluut noodzakelijk wanneer uw kind
- lichamelijke afwijkingen vertoont.
- slecht of helemaal niet kan zien.
- niet kan leren spreken.
- is mentaal onderontwikkeld.
- kan niet horen.
2.2 Vroegtijdige interventie voor hoogbegaafde kinderen
Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor individuele ondersteuning. Welke het meest geschikt is voor uw kind hangt af van de aanwezige vaardigheden en sterke punten. Mogelijke variaties zijn vroege interventie in taal, sport of muziek. Spelenderwijs worden bijvoorbeeld woorden uit een vreemde taal geleerd of worden verschillende instrumenten aangeleerd.
Op het gebied van sport is Pekip een zeer populaire methode voor speciale ondersteuning. Deze vorm van ondersteuning vindt al plaats in het eerste levensjaar. Naast het sociale contact tussen de ouders ligt de nadruk op het leren met alle zintuigen. Soms is het echter voldoende om de baby’s thuis te stimuleren met behulp van verschillende spelletjes.
Hieronder vindt u een kort overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen van U3-ondersteuning:
- Mogelijkheid om te proeven van verschillende gebieden
- Het kind wordt al vroeg enthousiast over leren
- Leren op school gaat gemakkelijker
- Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden
- Vaardigheden worden bevorderd en versterkt
- Aanmoediging kan leiden tot overdreven eisen
- Minder vrije tijd
- Hoge druk om te presteren
3. vroegtijdige interventie aanvragen
Voordat u conclusies trekt, is het belangrijk een gekwalificeerde arts te raadplegen. Hij of zij zal met behulp van speciale tests een uitgebreide diagnose stellen. Het onderzoek omvat onder meer psychologische bevindingen, een intelligentietest en een lichamelijk onderzoek.
Als uit de resultaten blijkt dat vroegtijdig ingrijpen noodzakelijk is, kan een aanvraag worden ingediend. De aanvraagprocedure is echter niet in heel Duitsland uniform geregeld. In de meeste gevallen is een arts of het consultatiebureau het eerste aanspreekpunt. Vervolgens is in sommige gevallen ook goedkeuring van de sociale dienst nodig. Bij problemen of vragen over de aanvraag voor vroegtijdige interventie kunt u te allen tijde contact opnemen met de centra voor vroegtijdige interventie.
Als de aanvraag wordt goedgekeurd, betaalt de sociale dienst of de zorgverzekeraar de kosten van de therapie. Dit betekent dat vroegtijdige interventie voor de baby of peuter gratis is voor de ouders. Het wettelijke recht op financiering van diverse vroegtijdige interventiemaatregelen is vastgelegd in het Twaalfde Boek van het Sociaal Wetboek.
De kosten worden gedekt ongeacht het inkomen van het gezin!
4 Vroegtijdige interventie bestaat uit veel verschillende afzonderlijke elementen
Allereerst moet worden bepaald in welke mate ondersteuning moet plaatsvinden. Is curatieve vroegtijdige interventie voldoende of is interdisciplinaire vroegtijdige interventie noodzakelijk? Om een handicap te verlichten of een dreigende handicap af te wenden, zijn vaak verschillende therapeutische maatregelen nodig. Deze verschillende onderdelen worden als een complexe dienst aangeboden. Dit betekent dat een behandelplan wordt opgesteld waarin de verschillende diensten worden gecombineerd.
De vroegstimuleringscentra stellen het behandelplan op. Het doel is altijd om het kind te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Belangrijk is ook dat het kind zo goed mogelijk leert omgaan met zijn sterke en zwakke kanten. In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van integratieve leertherapie.
Insommige gevallen werken kleuterscholen en vroegstimuleringscentra ook nauw samen. Dit heeft als voordeel dat de ondersteuning ook in de kleuterschool met meerdere kinderen samen kan plaatsvinden. Na een korte gewenningsperiode in de kleuterschool kan de U3-ondersteuning beginnen. Naast het sociaal onderwijs verzorgt de peuterspeelzaal zelf ook diverse ondersteunende maatregelen. Hieronder valt bijvoorbeeld taalondersteuning in de kleuterschool. Naast het compenseren van taalachterstanden staat ook het leren van een vreemde taal op de agenda.
5. vroegtijdige interventiecentra of mobiele ondersteuningsdiensten
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk ouders gebruik kunnen maken van de vroegtijdige ondersteuningsdiensten, zijn er naast de traditionele vroegtijdige ondersteuningscentra ook mobiele diensten. Bij ambulante ondersteuning vinden de therapiesessies plaats in de ruimtes van de vroegstimuleringscentra. De sessies kunnen ook in kleine groepen plaatsvinden. Het voordeel hiervan is dat getroffen ouders met elkaar in contact kunnen komen en ideeën kunnen uitwisselen.
In de vroegstimuleringscentra werken zowel artsen als therapeuten en curatoren. Dit zorgt ervoor dat uw kind hulp krijgt op de meest uiteenlopende gebieden. De professionals kunnen ideeën en ervaringen uitwisselen om de holistische behandeling zo effectief mogelijk te maken. U kunt hier een vroegstimuleringscentrum bij u in de buurt vinden.
Helaas is niet iedereen mobiel genoeg om de vroegstimuleringscentra regelmatig te bezoeken. Bij de mobiele dienst komen de specialisten bij de gezinnen thuis. Zowel de begeleiding als de behandeling vinden daar plaats. Om toch contact met andere ouders te hebben, worden regelmatig weekendcursussen gehouden, waaraan de gezinnen kunnen deelnemen.
6. Praktische gids over het onderwerp
No products found.
No products found.
No products found.