Tactiele waarneming: hoe de tastzin bij kinderen te bevorderen

[Button] Hier vind je aanbevolen tactiele spelletjes voor kinderen [/button]. Met een oppervlakte van ongeveer 2 m² is de huid het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Daarom is het des te verwonderlijker dat de …

Tactiele waarneming: hoe de tastzin bij kinderen te bevorderen

taktile Wahrnehmung
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Ontwikkeling van het kind
  6. »
  7. Tactiele waarneming: hoe de tastzin bij kinderen te bevorderen
Wat wordt bedoeld met de term tastzin?

Tactiele waarneming beschrijft het proces van hoe we dingen kunnen waarnemen met onze tastzin. Vooral in de eerste levensjaren zijn oefeningen ter bevordering van de tastzin bij kinderen uiterst belangrijk.

Welke spelletjes en oefeningen zijn geschikt om dit te bevorderen?

Wij hebben hier een reeks verschillende oefeningen ter bevordering van de tastzin voor u samengesteld.

Hoe kan de tastzin in het dagelijks leven worden bevorderd?

Stimuleer de tastzin van uw kinderen in het dagelijks leven en gebruik alledaagse gebeurtenissen, zoals het afvegen van een tafel of het kneden van pizzadeeg, om de tastzin beter te leren kennen.

[Button] Hier vind je aanbevolen tactiele spelletjes voor kinderen [/button].

Met een oppervlakte van ongeveer 2 m² is de huid het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Daarom is het des te verwonderlijker dat de tastzin bij kinderen slechts een relatief kleine rol speelt.

Toch zijn het juist deze tactiele prikkels die ons dichter bij onze omgeving brengen. In ons artikel willen wij u laten zien wat allemaal onder de term tastzin valt en in hoeverre u de tastzin bij kinderen kunt bevorderen.

1. het belang van tactiele waarneming wordt onderschat

Babyhände im Gras
Baby’s verkennen de omgeving op hun eigen manier.

Ons tastsysteem is uiterst verfijnd en efficiënt. Vrij automatisch reageert ons lichaam op zowel druk als pijn en als de temperatuur verandert, gaat de huid zweten of bevriezen.

Naast de passieve zintuiglijke waarneming wordt echter vooral het actieve gebruik van onze tastzin in het dagelijks leven verwaarloosd.

Vooral bij kinderen is het verkennen van de omgeving nog sterk verbonden met de tastzin. Baby’s zien bij hun geboorte nog relatief slecht en hebben moeite om voorwerpen vast te pakken.

Maar omdat het voor het overleven essentieel is om zo snel mogelijk de borst van de moeder te vinden, dient de mond als eerste centrum van de tastzin.

Verschillende voorwerpen worden daarom in het begin vaak met de tong onderzocht. In de loop van de ontwikkeling worden de handen en voeten echter steeds belangrijker.

Bij het ouder worden valt de tastzin echter vaak weg en wordt het zien belangrijker. Veel details van een voorwerp kunnen echter alleen worden ontdekt door intensief aanraken met handen, voeten of tong.

Een klein inzicht in het onderzoek naar de tastzin is te zien in deze YouTube-video:

Tip: Gebruik aanraking om nabijheid en genegenheid te tonen. Vooral jongere kinderen communiceren op deze manier in plaats van met taal.

2. spelletjes bevorderen de tastzin van kinderen

Bij veel jonge kinderen in de leeftijdscategorie U3 die naar het kinderdagverblijf of de crèche gaan, moet de tastzin zich nog volledig ontwikkelen. Idealiter gebruikt u eenvoudige spelletjes om deze doelen te bereiken.

Voor bijna alle spelletjes op het gebied van tastzin geldt dat het gezichtsvermogen moet worden uitgeschakeld. Een blinddoek is daarom verplicht.

2.1 Het voelen van voorwerpen

Kastanie in Kinderhänden
Bijna alle voorwerpen oefenen een zekere fascinatie uit op kinderen.

Dit spel is bijzonder geschikt in een groep. De leider krijgt verschillende voorwerpen en brengt ze in een doos zodat niemand erin kan kijken.

Nu zitten alle kinderen in een kring en moeten een voorwerp achter hun rug doorgeven zonder zich om te draaien. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk voorwerpen met de handen te voelen.

Het spel werkt op dezelfde manier met een gesloten, ondoorzichtige doos waarin de kinderen hun handen kunnen steken en een bepaald voorwerp moeten zoeken.

Geschikte voorwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • Playmobil figuren
  • Speelgoedauto’s
  • Fruit
  • Bouwstenen

Tip: U kunt ook een tastbare herinnering creëren met twee identieke voorwerpen.

2.2 Rugtekeningen herkennen

Het is niet alleen een populair spel met zonneschermen om met de vingers aan geschilderde tekeningen te voelen.

Er kan gekozen worden voor letters of eenvoudige symbolen. Op deze manier moeten de kinderen zich zowel concentreren op het schilderen als passief proberen de aanrakingen te volgen en te interpreteren.

Vooral bij kleine kinderen moet een opvoeder of ouder verantwoordelijk zijn voor de tekeningen, omdat het voor kinderen nog vrij moeilijk is om precies met hun vingers te tekenen zodat een ander kind dit ook echt zou kunnen herkennen.

2.3 Vergeet je voeten niet – blote voeten op de weg

Kind und Erwachsener auf einem Barfußpfad
Ga samen op ontdekkingsreis.

Blote voeten zijn een geweldige manier om verschillende oppervlakken te verkennen. Gebruik de mogelijkheden thuis of in de kleuterschool om kinderen kennis te laten maken met tal van structuren.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Hoe voelen tegels aan in vergelijking met laminaat, tapijt of kurk?
  • Is het aangenaam om over de bosgrond te lopen? Kietelt gras tussen je voeten?
  • Hoe verandert zand in water?

Op dit punt zijn excursies naar blotevoetenpaden, waarvan er steeds meer zijn, geschikt.

2.4 Verbetering van de tastzin met de tong

Russisch brood, het populaire koekje in de vorm van letters, is ideaal om geblinddoekt letters te herkennen.

De tijd is beperkt omdat de letter in de mond snel oplost in zijn bestanddelen.

2.5 Plasticine, lucifer en zand – de grootste voor kleine kinderen

Geef kinderen de kans om zo vroeg mogelijk kennis te maken met verschillende consistenties. Naast zand zijn ook plasticine of scheerschuim geschikt op dit punt.

Belangrijk is dat kinderen veel verschillende stoffen leren kennen. Dit bevordert in de regel niet alleen de tastzin, maar traint ook de visuele waarneming en de reukzin.

Probeer echter altijd een focus aan te brengen.

3. De tastzin kan gemakkelijk worden verbeterd in het dagelijks leven.

Kind und Erwachsener rollen Teig aus
Laat kinderen helpen met koken en bakken.

Het hoeven echter niet altijd specifieke spelletjes te zijn om de tastzin uit te dagen. Ook bij alledaagse taken kunnen kinderen leren de verschillende prikkels intensiever waar te nemen en zich te concentreren op de textuur van het oppervlak, de druk of de temperatuur.

Gebruik bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden om de tastzin te bevorderen:

  • Kneed pizza- of taartdeeg om een gevoel te krijgen voor het mengen van ingrediënten en de benodigde druk.
  • De was ophangen of opvouwen zodat kinderen kunnen leren over verschillende stoffen in zowel natte als droge vorm.
  • Helpen met tuinieren om de verschillende ondergronden en krachten te begrijpen (zand, hout, metaal, steen, enz.).

4. tactiele waarnemingsstoornis – te weinig of te veel prikkels

Haptiek – een relatief nieuwe tak van onderzoek:

In het haptisch laboratorium van de Universiteit van Leipzig buigen onderzoekers zich voortdurend over nieuwe vragen over zelfaanraking en over bewegingspauzes in het kader van objectdetectie.
Meer informatie over de details van het onderzoek vindt u hier.

Sommige kinderen lijden aan een verminderde waarneming op het gebied van aanraking. Dit uit zich voornamelijk door overmatige eisen als gevolg van een overload aan prikkels of door onvoldoende waarneming.

Als er sprake is van een sensorische overbelasting, vinden veel kinderen aanraking en contact met verschillende voorwerpen onaangenaam. Door de intense reactie van het lichaam vermijden kinderen bepaalde soorten spel die bijzonder belangrijk zijn om te voelen.

Kinderen gedragen zich precies andersom wanneer de prikkels van de omgeving hen slechts in afgezwakte vorm bereiken. Zij zijn praktisch op zoek naar een vorm van aanraking. Deze stoornis wordt vaak problematisch wanneer zij gepaard gaat met een verminderd gevoel van pijn.
Door het geringe bewustzijn van invloeden van buitenaf hebben veel kinderen de neiging zich onstuimig te gedragen en riskeren ze vaker verwondingen.

Tip: In beide gevallen kan gerichte therapie helpen om kinderen een bewustzijn van tastzin bij te brengen. Een dergelijke stoornis kan echter niet worden genezen.

4. tactiele spelletjes voor kinderen

No products found.

Gerelateerde berichten