Sport voor jonge kinderen: waarom beweging ook op jonge leeftijd belangrijk is

Elk kind heeft beweging nodig om zich gezond te ontwikkelen. Sporten voor peuters is dus niet alleen een manier om het coördinatievermogen te bevorderen. Maar welke sporten zijn bijzonder geschikt voor peuters? Hoeveel sport moet …

Sport voor jonge kinderen: waarom beweging ook op jonge leeftijd belangrijk is

Sport für Kleinkinder
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Ontwikkeling van het kind
  6. »
  7. Sport voor jonge kinderen: waarom beweging ook op jonge leeftijd belangrijk is
Wat zijn de voordelen van vroeg contact met sport en beweging?

Vroege bevordering van het bewegingsbewustzijn voorkomt effectief overgewicht en lusteloosheid op latere leeftijd en inspireert tot andere positieve aspecten.

Hoe krijg ik mijn kind enthousiast voor sport?

Kinderen hebben een sterke bewegingsdrang en zijn nieuwsgierig, dus het is gemakkelijk om jonge kinderen enthousiast te maken voor verschillende soorten sport.

Hoe stimuleer ik mijn kind thuis?

Sport en beweging kunnen ook thuis in het dagelijkse leven worden geïntegreerd. We hebben hier enkele ideeën voor u op een rijtje gezet.

Elk kind heeft beweging nodig om zich gezond te ontwikkelen. Sporten voor peuters is dus niet alleen een manier om het coördinatievermogen te bevorderen. Maar welke sporten zijn bijzonder geschikt voor peuters? Hoeveel sport moet er zijn en waarom is vroeg contact met sport zo belangrijk?

In onze gids leest u welke vaardigheden peuters door sport kunnen leren en vanaf welke leeftijd training op specifieke gebieden zinvol is.

[button]Sport en speelgoed voor kinderen[/button]

1. sport voor jonge kinderen – een onderschat probleem

Bijna alle kinderen genieten van nature van beweging. Ze leren kruipen en later automatisch lopen. Voor een optimale ontwikkeling van coördinatie, mobiliteit en spierontwikkeling is kindersport echter van cruciaal belang.

Sportarten für Kleinkinder
Wie vroeg begint met sporten, heeft het later gemakkelijker.

Dat betekent natuurlijk niet dat tweejarigen al op de tennisbaan moeten staan, maar er zijn talloze sportcursussen voor kinderen waar de kleintjes veel verschillende gebieden kunnen uitproberen.

Als sporten bij kinderen daarentegen volledig ontbreekt, wordt het veel moeilijker om de ontwikkelingsvoorsprong van andere kinderen in de loop van hun leven te compenseren.
Ouders moeten hun kinderen daarom niet onnodig in een kinderwagen rondrijden als ze al kunnen lopen. Gebruik vanaf het begin kortere afstanden om uw kind te voet naar de kleuterschool te begeleiden.
Speel samen in de tuin en geef het goede voorbeeld om overgewicht en aanverwante ziekten bij uw kinderen in de toekomst te voorkomen.

Tip: Hoe vroeger u uw kinderen kennis laat maken met sportactiviteiten, hoe meer dit aspect een eigen leven gaat leiden. Motivatie om te bewegen is bij jonge kinderen bijna nooit een probleem.

2. de eerste sport voor peuters

Babys im Wasser
Bij babyzwemmen leren peuters het water kennen.

Ouders die met kinderen willen sporten, kunnen dat al in de eerste levensmaanden doen. Al vanaf zes maanden zijn er cursussen waar volwassenen met hun kinderen kunnen zwemmen. Daarbij gaat het echter minder om het leren van de sport en meer om het speelse contact met water.
Aangezien baby’s door de zwangerschap in de eerste levensmaanden een speciale band met water hebben, is het zinvol hier gericht gebruik van te maken.

De eerste echte zwemcursus begint meestal op de leeftijd van 3 of 4 jaar. Toch kunnen tijdens eenvoudige watergewenningscursussen al veel positieve ervaringen worden opgedaan, die kinderen bij latere zwemlessen zullen helpen. Geen enkele baby is in dit stadium bang voor het water.

Een alternatief zonder water is ouder-kind-gymnastiek. Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden zijn er peutergroepen voor kinderen vanaf 6 maanden.
Vanaf 2 jaar zijn de kleintjes al wat meer op zichzelf aangewezen bij kindergymnastiek. Lopen is geen probleem meer, zodat verdere coördinatie- en motoriekoefeningen kunnen volgen.

Gymnastiek voor kinderen is vooral nuttig in de eerste levensjaren, omdat de omgang met het eigen lichaam wordt getraind. Tijdens deze periode leren kleuters talrijke oefeningen waarnaar ze tijdens hun schooljaren in de lessen lichamelijke opvoeding steeds weer kunnen verwijzen.

Het is belangrijk dat het plezier in de kindersport op de voorgrond staat en dat dit niet gepaard gaat met dwang.

3. sporten vanaf 3, 4 en 5 jaar

De duur van de lichamelijke opvoeding hangt af van de leeftijd:

Jonge kinderen zijn meestal slecht in staat zich langere tijd te concentreren. Verschillende korte sportonderdelen of afwisselende sportspelen voor kinderen zijn daarom in eerste instantie geschikter dan enkele langere sportonderdelen per week.

Er zijn talrijke soorten sport voor kleuters die een breed scala aan vaardigheden vereisen. Naast fitheid is het vooral het gebied van de grove en fijne motoriek dat gerichte ondersteuning vereist.

Voor 3-jarigen zijn dansgroepen geschikt naast zwemlessen en gymnastiek voor kinderen. Voetbal voor peuters begint meestal op 4-jarige leeftijd. Hetzelfde geldt voor de eerste ervaringen op de skipiste, op inline skates of op de ijsbaan op schaatsen.

Hoe meer coördinatie, concentratie en uithoudingsvermogen vereist zijn, hoe later de instap in de desbetreffende sport voor peuters.
Veel sportcursussen voor kinderen hebben ruwe leeftijdsgrenzen, maar staan uitzonderingen toe als een kind al relatief ver gevorderd is voor zijn of haar leeftijd.

Kinder beim Weitsprung-Training
Atletiekverenigingen vereisen bepaalde basisvaardigheden.

De gebieden vechtsport, atletiek en tennis vereisen al wat meer uitgesproken basisvaardigheden, zodat deze gebieden pas vanaf een jaar of vijf zinvol zijn .
Maar ouders die gepassioneerd zijn door een van deze sporten kunnen hun kind er natuurlijk al wat eerder mee laten kennismaken. Sportenthousiaste ouders moeten echter vooral niet vergeten buiten de gebaande paden te denken.

Zelfs vrij exotische sporten als boulderen, parcours of yoga worden in speciale cursussen op jonge leeftijd aangeboden. Het spectrum varieert hier van kortdurende cursussen tot permanente opleidingen.

Tip: Open verschillende mogelijkheden voor uw kind en laat hem of haar ze uitproberen. Een te vroege inzet is meestal minder bevorderlijk voor blijvend sportplezier.

4. positieve aspecten van kindersport afgezien van gezondheid

Kinder machen gemeinsam Gymnastik
Sport helpt de sociale vaardigheden van kinderen te verbeteren.

Sport voor jonge kinderen is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van een positief lichaamsbeeld. Vooral op het gebied van vriendschappen, teamvaardigheden en emotionele versterking biedt sport een uitstekende basis voor meisjes en jongens.

Het gevoel van saamhorigheid voor kinderen speelt een doorslaggevende rol in de sportclub. Er zijn wedstrijden binnen de eigen club en vroeg of laat ook met andere sporters van naburige clubs.

Zo leert elk kind spelenderwijs winnen en verliezen. Uiteraard blijft dit niet beperkt tot teamsporten, maar ook tot individuele sporten zoals karate, atletiek, tennis of zwemmen.

5. mogelijkheden van sportstimulering thuis

Sporten voor jonge kinderen kan natuurlijk niet alleen in clubs. Ouders kunnen er ook voor zorgen dat kinderen thuis hun vaardigheden ontdekken, uitproberen en verbeteren.

Turnen im Garten
Ook thuis hoeft niet te worden afgezien van sportactiviteiten.

Een schommel of klimrek in de tuin zijn uitstekende opties voor kinderen om in een veilige omgeving uit te proberen. Een trampoline is ook goed om te oefenen met springen, salto’s maken of kleine gymnastiekoefeningen.

Maar ook zonder eigen tuin mag het kinderen niet ontbreken aan bewegingsmogelijkheden. Gebruik openbare speelplaatsen, laat uw peuters hun eerste ervaringen opdoen met een Bobby Car en gebruik al vroeg een loopfiets in plaats van een driewieler om hun evenwichtsgevoel te ontwikkelen.
U hoeft niet te wachten tot uw kind naar school gaat om te beginnen met fietsen. Zelfs met 3 of 4 jaar kunnen kinderen al leren fietsen. Kleine voetbaldoeltjes kunnen bijna overal worden neergezet om te oefenen met ballen en de coördinatie te verbeteren.
In de spelletjesindex op de website van de Landessportbund NRW vindt u interessante spelideeën.

Sporten voor jongens of meisjes mag niet het doorslaggevende criterium zijn bij de keuze. Geef uw kind de vrijheid om zelf te beslissen. Zowel dansen voor jongens als voetbal voor meisjes zijn goede ideeën als uw kleintjes dat leuk vinden.

6. sport en speelgoed voor kinderen

No products found.

Gerelateerde berichten