Het is moeilijk om verstandelijke beperkingen bij kinderen volgens een patroon te verklaren. Hoewel er voor sommige handicaps oorzaken zijn, is het moeilijk in te schatten hoe het kind met de geestelijke handicap zich werkelijk zal ontwikkelen.
Het herkennen van verstandelijke beperkingen bij kinderen is niet eenvoudig. Vooral het interpreteren van symptomen bij baby’s is soms moeilijk en vereist nauwkeurige observatie. Als kinderen symptomen hebben, kun je dat zien aan hun tragere begrip en leerproblemen.
Als je accepteert dat je een gehandicapt kind hebt, kun je je energie steken in de ondersteuning van je kind – ook in het verkrijgen van de best mogelijke hulp, zodat het kind zo zelfstandig mogelijk kan leven en handelen.
Verstandelijke beperkingen bij kinderen zijn in verschillende opzichten een uitdaging: voor het kind zelf en voor de ouders. Ongeacht of er tijdens de zwangerschap al verdachte factoren waren die wezen op een verstandelijke beperking, of dat je voor het eerst te maken kreeg met de kwestie van een baby met een verstandelijke beperking als gevolg van een ontwikkelingsachterstand – verstandelijke beperkingen bij kinderen zijn en blijven een uitzonderlijke situatie. Wat dit inhoudelijk betekent, welke effecten het heeft en welke belangrijke rol je speelt bij het helpen van je baby met een verstandelijke beperking lees je in deze gids.
[button]Gids voor ouders, professionals en inclusieondersteuners[/button]
Inhoudsopgave
1. geestelijke handicaps bij kinderen
De diagnose “verstandelijke beperking” maakt veel ouders het hoofd op hol. En hoewel er veel soorten verstandelijke beperkingen bij baby’s en kinderen bekend zijn, kan een arts je alleen een ruw idee geven van hoe je kind zich waarschijnlijk zal ontwikkelen. Voordat het zover is, is het echter cruciaal om te herkennen of een baby een verstandelijke beperking heeft. De volgende lijst laat zien wat de tekenen zijn:
1.1 Symptomen van een verstandelijke beperking bij een baby herkennen. Zo werkt het
- Erfelijke of genetische oorzaken van mentale achterstand bij baby’s kunnen al in de baarmoeder van de moeder worden opgespoord. Praat met uw gynaecoloog over geschikte onderzoeken als uw familie een dergelijke aanleg heeft.
- Onderzoek bij pasgeborenen kan uitwijzen of uw kind een stofwisselingsstoornis heeft of aan een schildklieraandoening lijdt. Als deze stoornissen onbehandeld blijven, kunnen ze uitgroeien tot een verstandelijke handicap.
- De tien U-onderzoeken zorgen ervoor dat ontwikkelingsachterstanden bij het kind tijdig worden opgespoord. Van U1 tot U9 worden stofwisselingsstoornissen, hyper- en hypofuncties en ontwikkelingsstoornissen getest en gecontroleerd.
- Het is erg moeilijk om symptomen van mentale achterstand bij een baby te herkennen. Als de aandacht gericht is op dominante kenmerken, het vergelijken van voorwerpen moeilijk is en de concentratie snel afneemt, kunnen dit tekenen en symptomen zijn van een verstandelijke beperking bij de baby.
1.2 Symptomen van een verstandelijke beperking bij kinderen herkennen. Hoe het werkt
- Typische symptomen bij kinderen met een verstandelijke beperking zijn vertraagde denkprocessen. Een antwoord duurt regelmatig lang.
- Kinderen ervaren symptomen als een slechte ontwikkeling van de taalvaardigheid, zowel in woordenschat als in grammatica. Ook verdere taaloefeningen, zoals het indelen in supergroepen, worden al snel een onoverkomelijke hindernis.
- Kinderen met een verstandelijke beperking vinden het vaak erg moeilijk om duidelijke actieplannen te volgen. Volgordes van handelingen zijn voor hen moeilijk te onthouden. Ze herkennen hun eigen fouten vaak niet.
- Kinderen met een verstandelijke beperking reageren sterk op non-verbale communicatiepatronen. Fysieke afstand houden is voor hen vaak moeilijk, afhankelijk van de mate en het soort handicap.
Tip: Als het vermoeden dat je kind een verstandelijke beperking heeft wordt bevestigd, moet je vanaf nu voor twee dingen zorgen: De ondersteuning van uw kind en het behoud van uw gezondheid, die minstens even belangrijk is. Neem regelmatig tijd voor deze belangrijke taak – bijvoorbeeld in het kader van een moeder-kind-kuur.
2. omvang van de handicap: wat betekent een verstandelijke handicap bij het kind?
Deze op het eerste gezicht meestal beangstigende term is vooral een verzamelnaam voor zeer uiteenlopende aandoeningen en gradaties van handicap. Als vuistregel geldt dat een kind met een verstandelijke beperking een intelligentiefactor onder een bepaalde drempel heeft en zich dus alleen op een leeftijdsadequate manier kan redden in het dagelijks leven. In vakjargon wordt onderscheid gemaakt tussen de gradaties van ernst: licht, matig, ernstig en zeer ernstig. Het grootste deel (85%) van de groep kinderen met een verstandelijke beperking wordt gevormd door lichte beperkingen.
Een verstandelijke beperking is bij de baby al merkbaar – als een ontwikkelingsachterstand. Alle dingen die een baby kan leren, zijn voor een baby met een verstandelijke beperking aanzienlijk moeilijker of bijna onmogelijk. Vooral in de taalontwikkeling wordt een verstandelijke beperking duidelijk bij het kind. Een baby of kind met een verstandelijke beperking leert de betekenis van woorden en grammatica laat en moeizaam. Alle leerprocessen lopen bij een baby met een verstandelijke beperking vertraging op.
Naast het vertraagde leervermogen kunnen zich ook gedragsafwijkingen ontwikkelen. Tics, obsessieve-compulsieve stoornis of aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit ontwikkelen zich vaak parallel aan een verstandelijke beperking bij het kind.
Dit gezin laat in de video zien hoe het dagelijks leven met een kind met een verstandelijke beperking eruit kan zien:
3. oorzaken van mentale achterstand: waarom heeft het kind een mentale achterstand?
De oorzaken van een verstandelijke beperking zijn niet altijd te verklaren. Wel kunnen nicotine en alcohol tijdens de zwangerschap blijvende schade toebrengen aan de baby.Zelfs als deze vraag u begrijpelijkerwijs grote zorgen baart, krijgt u toch niet altijd een valide antwoord op de vraag. De oorzaken van geestelijke handicaps bij kinderen zijn te divers en te onduidelijk. Een goede 30 procent van de gevallen waarin een baby wordt geboren met een verstandelijke beperking is ondoorgrondelijk.
Er zijn echter tastbare en bewijsbare oorzaken die al in de moederschoot kunnen zijn opgetreden. Een verstoorde celdeling, infecties en schadelijke invloeden zoals nicotine en alcohol kunnen een geestelijke achterstand bij de baby veroorzaken. Ook stofwisselingsstoornissen, aan de geboorte gerelateerde schade, tekorten en infecties in de eerste maanden en jaren van het leven kunnen geestelijke achterstand bij kinderen veroorzaken.
4 De juiste manier om met een verstandelijke beperking om te gaan. Waarom gaat het om promotie in plaats van therapie?
Een verstandelijke handicap bij kinderen is onherstelbare schade die noch door u, noch door een professional behandeld kan worden. Wel kan gezocht worden naar passende ondersteunende maatregelen om de gevolgen van de verstandelijke handicap bij kinderen te kunnen beïnvloeden. Daarbij gaat het vooral om het bevorderen en versterken van de vaardigheden en vermogens die zeker voorhanden zijn.
Vroegtijdige interventie is in dit verband een belangrijk punt. Deze vorm van ondersteuning is beschikbaar in speciale voorzieningen voor vroegtijdige interventie. Ook reguliere instellingen die kinderen met een verstandelijke beperking opvangen in “integratieve groepen” kunnen vroegtijdige interventie bieden. U als ouder heeft echter ook te maken met het bieden van prikkels aan uw kind om zich ondanks beperkingen te kunnen en willen ontwikkelen. Handel individueel in plaats van het tekstboek te volgen. Het hart van je ouders zal je beste leermeester zijn.
Tip: Maak gebruik van de mogelijkheden die de uitwisseling met andere ouders van andere kinderen met een verstandelijke beperking biedt. Op intakt.info zijn er talloze adressen en contactpunten en het goede gevoel er niet alleen voor te staan.
5. gids voor ouders, professionals en inclusiebegeleiders
No products found.
No products found.
No products found.