Kinderen aanmoedigen: Tips voor leeftijdsgericht leren

Kinderen aanmoedigen is tegenwoordig meer in de mode dan ooit tevoren. Maar is dit echt nodig? Hoeveel steun heeft zin en op welk punt lijkt steun meer op overbelasting? In onze gids kijken we naar …

Kinderen aanmoedigen: Tips voor leeftijdsgericht leren

Kind wird mit Spiel gefördert
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Ontwikkeling van het kind
  6. »
  7. Kinderen aanmoedigen: Tips voor leeftijdsgericht leren
Wanneer moet ik mijn kind gaan ondersteunen?

Ondersteuning is alomtegenwoordig en kent geen beginpunt. Maar hoe jonger uw kind is, hoe gevarieerder de ondersteuning moet zijn.

Hoe ondersteun ik mijn kind voldoende?

Wanneer u uw kind aanmoedigt, moet u beseffen dat minder soms meer kan zijn, want de natuurlijke nieuwsgierigheid lijdt onder te veel druk.

Hoe ondersteun ik mijn kind in het dagelijks leven?

Vooral speelse aanmoediging is gemakkelijk te integreren. Speel concentratiespelletjes zoals memory met uw kind. Wilt u de fijne motoriek trainen, ondersteun dan schilderen en tekenen, knutselen of Mikado spelen.

Kinderen aanmoedigen is tegenwoordig meer in de mode dan ooit tevoren. Maar is dit echt nodig? Hoeveel steun heeft zin en op welk punt lijkt steun meer op overbelasting?

In onze gids kijken we naar de verschillende manieren om de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling te bevorderen. U leert welke vaardigheden door leren kunnen worden verbeterd en waarom tijd samen zo belangrijk is voor uw kind.

[button]Meer lezen over dit onderwerp[/button]

1. kinderen opvoeden – een vroege start baant de weg

Vater und kleines Kind spielen mit Bauklötzen
Het is mogelijk om kinderen op elke leeftijd te voeden.

Leren is belangrijk op elke leeftijd. Baby’s en peuters zijn fundamenteel nieuwsgierig en willen meer leren over de wereld om hen heen. Er is niet veel voor nodig om dit potentieel aan te boren.

Ouders moeten niet te bang zijn om hun kind te overbelasten. Kinderen zijn zeer ontvankelijk en moeten zich onvermijdelijk op bijna alle gebieden ontwikkelen. Sommige dingen hebben echter gewoon wat tijd en vooral geduld nodig. Verwacht daarom geen concrete doelen binnen een bepaalde tijd. Sommige kinderen brabbelen al heel vroeg, maar leren relatief laat fatsoenlijk spreken. Andere kinderen krijgen aanvankelijk nauwelijks een woord over hun lippen, terwijl de eerste woorden later heel snel uitgroeien tot complexe zinnen.

Als u uw kinderen gericht wilt ondersteunen, moet u letten op de volgende tips:

  • Er zijn veel verschillende methoden om kinderen te ondersteunen. Veel daarvan leiden tot het doel.
  • Zorg ervoor dat het leren spelenderwijs gebeurt. Anders bestaat het gevaar dat uw kroost op jonge leeftijd een afkeer van leren ontwikkelt.
  • Hoe jonger een kind is, hoe breder de ondersteuning moet zijn.
  • Bevorder niet alleen cognitieve vaardigheden, maar besteed ook aandacht aan een goede lichamelijke ontwikkeling.
  • Spelletjes moeten aangepast zijn aan de leeftijd. Kinderen leren ook veel van schijnbaar zinloze spelletjes.

In deze YouTube-video kun je zien welke methoden er zijn om je kind specifiek te bevorderen, en waarom dat soms nogal twijfelachtig is:

https://www.youtube.com/watch?v=SkdLWBP9wNc

Tip: Een breed scala aan onderwerpen geeft kinderen de kans om zich vrij te ontwikkelen en hun eigen interesses te ontdekken. Zo kan al vroeg een gezond zelfvertrouwen worden opgebouwd.

2 De meningen over vroeg onderwijs lopen uiteen

Junge wird mit Sport gefördert
Kinderen ontwikkelen zich heel verschillend.

In de professionele wereld wordt veel van ons verwacht. Geen wonder dus dat veel volwassenen hun kinderen een zo gemakkelijk mogelijke start in het latere leven willen geven. Het is echter de vraag of vroege ondersteuning in de kinderkamer of zelfs eerder er daadwerkelijk toe bijdraagt dat kinderen het later gemakkelijker hebben.

Veel onderzoekers zijn nu van mening dat de immense inspanning en het geld dat wordt besteed aan de ondersteuning van de jongste kinderen gewoonweg overbodig is. Het is veel belangrijker dat kinderen zich tijdens het vrije spel ontwikkelen.

Zonder regels of richtlijnen van buitenaf moeten kinderen leren met anderen te communiceren, ideeën uit te wisselen, conflicten op te lossen en vrienden te maken. Er ontstaan eigen regels, die buitenstaanders nauwelijks begrijpen, maar waarvan de kinderen zich bewust zijn. Ze ontdekken samen dingen, steunen elkaar en leren ideeën uit te wisselen. Beweging maakt een groot deel uit van het kinderspel. Hierdoor kunnen de hersenen van de kinderen zich optimaal ontwikkelen.

Dit betekent echter niet dat je kinderen niet specifiek moet ondersteunen als er zwakke punten zijn. Vrije ontwikkeling en plezier moeten echter de hoogste prioriteit hebben.

Tip: Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Probeer juist deze eigenschap te benutten en niet door onnodige dwang te verstoren. Misschien leert uw kind op een gebied waar u tot nu toe geen rekening mee hebt gehouden.

3. methoden om kinderen te ondersteunen – de juiste maatregel beslist

Kinder machen ein Experiment mit Pflanzen
Bij het experimenteren wordt onderweg geleerd.

Onze hersenen zijn uiterst krachtig en in staat een groot aantal verschillende prikkels te verwerken en zich dienovereenkomstig te ontwikkelen. Zelfs op de kleuterleeftijd zijn er daarom tal van methoden om de aanleg van een kind te bevorderen.

Aangezien het geheugen echter zo is opgebouwd dat het eenmaal gehoorde snel wordt vergeten, is het belangrijk om kennis in het langetermijngeheugen op te nemen. Dit kan ook worden bereikt door herhaling, maar veel beter en efficiënter door een basiskennis van bepaalde zaken.

Experimenteren is daarom een goede manier om de kennis van kinderen te bevorderen. Kinderen onthouden de experimenten gemakkelijker omdat ze specifiek zijn. Tegelijkertijd kun je het experiment uitleggen en zo de basis leggen voor het begrijpen van wat er gezien wordt.

Op die manier wordt hardnekkig onthouden zonder zin of reden vermeden en zijn kinderen in staat de opgedane kennis in de toekomst op andere feiten over te dragen. Hoe intelligenter een kind is, hoe ontvankelijker het is en hoe gemakkelijker het verbanden kan leggen.

Aandacht: Om de hersenen voldoende te laten ontwikkelen, hebben ze ook rust en ontspanning nodig. Alleen zo kunnen nieuwe synapsen worden gevormd die zich geleidelijk ontwikkelen tot een heel netwerk.

4. intelligentie is veelzijdig

In veel gezinnen wordt intelligentie gemeten aan de hand van cijfers. In feite betekent intelligentie echter veel meer dan voldoen aan de schoolvereisten.

Gehirn mit Synapsen
Intelligentie is veelzijdig.

Kinderen in de basisschoolleeftijd bevinden zich vaak op zeer verschillende ontwikkelingsniveaus wanneer zij met school beginnen. De kloof wordt echter geleidelijk kleiner, zodat zelfs kinderen met tot dan toe vrij matige capaciteiten zich nog aanzienlijk kunnen verbeteren, mits zij de wil om te leren nog niet hebben verloren.

Naast de school, waar vooral taalkundige, logische en wiskundige vaardigheden worden gevraagd, zijn er verschillende gebieden van intelligentie die op latere leeftijd steeds belangrijker worden.
Deze omvatten bijvoorbeeld de

  • muzikale intelligentie
  • ruimtelijk-visuele intelligentie
  • emotionele en sociale intelligentie
  • fysieke intelligentie
  • creatieve en praktische intelligentie

Deze lijst is geenszins volledig en is alleen bedoeld om te illustreren dat er meer dan één vorm van intelligentie bestaat.

5 Hoe u uw kinderen in het dagelijks leven kunt ondersteunen

Kinderen zonder drive:

Als kinderen lui zijn, zichzelf in de steek laten en nogal apathisch lijken, kan dit wijzen op spierhypotonie.
Hypotone kinderen hebben gerichte ondersteuning en speciale therapieën nodig. U kunt hier meer lezen over de symptomen.

Er zijn al verschillende cursussen die je kunt volgen voor baby’s. Je kunt kiezen uit babyzwemmen, Pekipgroepen of babytaalcursussen.

Met één of twee evenementen per week is uw kind zeker nog niet overweldigd, dus er is niets mis met het bijwonen van babyyoga, een babymassage of kruipgroepen. Het grootste deel van de tijd moeten ze zich echter vrij kunnen bezighouden.

Praat veel met uw kind, luister naar audiospelletjes, doe puzzels of speel geheugenspelletjes met uw kinderen om hun geheugen te trainen. Zelfs met de voortdurende herhaling van afzonderlijke verhalen worden steeds nieuwe synapsen gevormd, zodat er niet voortdurend nieuwe prikkels nodig zijn.

Probeer ook fysieke vaardigheden te trainen door uw kind over boomstammen te laten balanceren, te voetballen in de wei, te fietsen of te inlineskaten.

Vanaf de schoolleeftijd moet sport de conditie en het coördinatievermogen verbeteren. Tegelijkertijd ontwikkelen kinderen in de sport uitstekende teamvaardigheden en leren ze omgaan met zowel een overwinning als een nederlaag.

Tip: Als uw kind het niet goed doet op school, aarzel dan niet om bijles te zoeken. Vaak zijn er slechts kleine tekorten die snel kunnen worden weggewerkt. Bij toenemende leeftijd wordt het echter moeilijker tegen te gaan omdat de basis ontbreekt.

6 Verdere literatuur over dit onderwerp

No products found.

Gerelateerde berichten