Fijne motoriek vereist een goede coördinatie van kleine spieren. Dit is nodig voor het spreken en voor een grote beweeglijkheid.
De fijne motoriek begint met het vastpakken en vasthouden van de eerste voorwerpen. Over andere fijne motorische vaardigheden en wanneer uw kind die moet beheersen, kunt u hier lezen.
Het aanbod van spelletjes en oefeningen ter bevordering van de fijne motoriek is zeer breed. Hulpmiddelen kunnen boetseerklei of kralen zijn.
Integenstelling tot degrove motoriek gaat het bij de fijne motoriek omkleine en zeer precieze bewegingen die we in het dagelijks leven steeds weer tegenkomen.
Bij kinderen zijn deze vaardigheden nog niet aanwezig, dus moet je specifiek de fijne motoriek bevorderen.
Maar welke oefeningen zijn er om de fijne motoriek te bevorderen? Waarom is de fijne motoriek zo belangrijk? En wat valt er allemaal onder?
In ons artikel leggen we uit wat fijne motoriek inhoudt en presenteren we verschillende spelletjes die gebruikt kunnen worden om de fijne motoriek bij kinderen te trainen.
[knop]Spelletjes kopen om de fijne motoriek te bevorderen[/knop]
Inhoudsopgave
1. het perfecte samenspel van kleine spieren
.In het begin richten veel ouders zich op de basis grove motoriek. Natuurlijk is het indrukwekkender als een kind zich voor het eerst optrekt aan een stoel of zijn eerste stapjes zet.
Maar een bal vastpakken of een voorwerp nauwkeurig neerleggen is ook een enorme uitdaging die niet onderschat mag worden.
Mobiliteit, coördinatie en de verbinding met visuele informatie vormen de fijne motoriek.
Talrijke fundamenten voor de fijne motoriek worden reeds gelegd tijdens het knutselen op de kleuterschool. Het wordt nog belangrijker wanneer het tot de lagere school komt en kinderen leren schrijven.
Naast handvaardigheid omvat de fijne motoriek de volgende gebieden:
- mond- en tongbewegingen
- gezichtsspieren
- teenbewegingen
Veel kleine spieren zijn verantwoordelijk voor al deze aspecten, en hun gerichte beweging vergt tijd. Begin daarom zo vroeg mogelijk met het bevorderen van de fijne motoriek. Gezichten trekken is dus niet alleen gekheid, maar ook onderdeel van het leerproces.
2. oefeningen ter bevordering van de fijne motoriek bij kinderen
Elke baby ontwikkelt zich in een ander tempo. Sommige kinderen lopen al na negen maanden, terwijl andere kinderen met 15 of 16 maanden voor het eerst zelfstandig gaan lopen. Dit hangt niet altijd af van de specifieke aanmoediging, dus u kunt geen bepaalde resultaten verwachten na bepaalde tussenpozen.
Het is veeleer belangrijk om kinderen vanaf het begin de kans te geven hun fijne motoriek te ontwikkelen. Help uw kind, maar zorg ervoor dat het plezier van de taak centraal staat.
In de volgende hoofdstukken vindt u enkele spelletjes en ideeën voor het dagelijks leven die u kunt gebruiken om de fijne motoriek op de kleuterschool of zelfs thuis te bevorderen.
2.1 Bied baby’s verschillende stimulansen
Vanaf het allereerste begin spelen vingers een belangrijke rol voor baby’s. Ze pakken dingen direct met hun handen vast. De precieze controle van de afzonderlijke vingers is in het begin echter nog wat beperkt.
Grote ballen of speelgoed dat kinderen met hun hele hand kunnen vastpakken, zijn daarom ideaal in de eerste 6 maanden. Het duurt echter ongeveer 3 maanden tot de handen een beetje onder controle zijn. In het begin baltsen baby’s vaak hun vuistjes en kunnen ze nog niet specifiek grijpen.
De eerste motorische oefeningen zijn daarom pas zinvol vanaf de leeftijd van 3 maanden.
Mettertijd kunnen de afzonderlijke voorwerpen kleiner en complexer worden, zodat kinderen ze kunnen onderzoeken door ze te draaien, vast te houden en in hun mond te stoppen.
Wissel de respectieve voorwerpen vaker, zodat ze steeds een gelegenheid tot bezigheid bieden.
Let op: Geef kleine kinderen geen voorwerpen waarin ze kunnen stikken.
2.2 De fijne motoriek spelenderwijs verbeteren
De fijne motoriek van kinderen kan bijzonder goed worden ontwikkeld tijdens het knutselen. Want wanneer kinderen een potlood moeten vasthouden om te tekenen of een schaar moeten coördineren om iets te knippen, vergt dit een hoge mate van concentratie en handigheid.
Het vormen van verschillende figuren met plasticine of het rijgen van kralen aan een touwtje om een ketting of armband te maken zijn daarom uitstekende mogelijkheden om de fijne motoriek te verbeteren en de creativiteit te trainen.
Experimenteren met kleuren op de kleuterschool of een kasteel bouwen in de zandbak zijn allemaal mogelijkheden om creatieve vrijheid te combineren met de ontwikkeling van de fijne motoriek.
Als je onderweg aandacht wilt besteden aan taalontwikkeling, zijn vingerrijmpjes een perfecte gelegenheid.
Probeer een van de volgende spelletjes voor kinderen van 3-4 jaar (of ouder):
- Speel melodieën: Pak een xylofoon en speel een eenvoudige melodie. Het is de taak van de kinderen om de melodie zelf te spelen. Als alternatief kan één kind een paar noten spelen die de andere kinderen kunnen kopiëren.
- Ervaring op blote voeten: De voeten worden vaak vergeten op het gebied van de fijne motoriek. Probeer daarom met kinderen op blote voeten en geblinddoekt verschillende oppervlakken te herkennen. Gras, zand, tegels, tapijt of zelfs beton voelen heel verschillend aan, zodat kinderen een gevoel ontwikkelen voor de verschillende materialen.
Een andere ervaring die meer gericht is op coördinatievaardigheden is het voelen van bepaalde voorwerpen met de voeten.
Natuurlijk kan dit ook met de handen worden gedaan om het wat makkelijker te maken. - De beste grimas: Elk kind in de groep krijgt de taak om een grimas te maken. Met veel gelach komen de kinderen dichter bij elkaar, verminderen ze remmingen en leren ze hun gezichtsspieren onder controle te houden.
Tip: Voor iets oudere kinderen zijn spelletjes als Mikado of Jenga, die een vaste hand vereisen, geschikt.
2.3 Bevordering van de fijne motoriek in het dagelijks leven
Ouders en opvoeders kunnen de fijne motoriek ook in het dagelijks leven uitdagen. Tanden poetsen of een jas of schoenen aantrekken zijn uitdagingen voor de fijne motoriek.
Na verloop van tijd zijn kinderen steeds beter in staat om dingen zelf te doen. Wacht niet te lang, maar laat kinderen zo vroeg mogelijk helpen om de fijne motoriek te bevorderen.
Hieronder volgen nog enkele ideeën die een beroep doen op de fijne motoriek:
- Koekjes bakken (deeg kneden, uitsnijden met vormpjes)
- de was ophangen en afhalen met knijpers
- helpen bij het legen van de vaatwasser
- canapés bereiden (druiven en kaasblokjes prikken met een tandenstoker)
- leren strikken
- cadeautjes samen inpakken (plakband knippen, papier knippen en vouwen)
- munten in een spaarpot doen (vooral spaarpotten met een kleine gleuf zijn goed)
Grijp elke gelegenheid aan om uw kinderen bij deze activiteiten te betrekken.
3. typische fijne motoriek
Tekortkomingen in de fijne motoriek:
Volgens cijfers van de Duitse vereniging van ergotherapeuten (Deutscher Verband für Ergotherapeuten e.V. ) heeft ongeveer 10 tot 15 % van alle kinderen problemen met de fijne motoriek.
Zonder voldoende ondersteuning blijft schoolsucces op lange termijn vaak uit, omdat zelfs het vasthouden van een potlood een uitdaging wordt.
In dit hoofdstuk bespreken we kort de fijne motoriek die kinderen gewoonlijk na een bepaalde periode beheersen. Houd er echter rekening mee dat elk kind zijn eigen tempo heeft en dat dit slechts ruwe indicaties zijn.
- Na ongeveer 3 maanden kunnen kinderen hun eerste voorwerpen goed vastpakken. De beweging van de afzonderlijke vingers is mogelijk en de vuisten zijn niet langer voortdurend gebald.
- Na 9 à 10 maanden kunnen kinderen klappen. De coördinatie van beide handen werkt zoveel mogelijk.
- Met ongeveer 12 maanden hebben kinderen de tanggreep onder de knie. Kleine voorwerpen kunnen dan met twee vingers worden vastgehouden.
- Met 16 tot 18 maanden leren veel kinderen bestek vast te houden.
- Na ongeveer 2,5 tot 3 jaar kunnen kinderen dingen uitknippen en een schaar coördineren.
- Vanaf ongeveer 4 jaar lukt de hand-oog coördinatie steeds beter. Lopen met een vol waterglas levert geen problemen meer op.
- Als kinderen 6 jaar oud zijn, is de basisontwikkeling van de fijne motoriek voltooid. Dit betekent echter niet dat de vaardigheden niet meer verbeterd kunnen worden. Er zijn echter nauwelijks grenzen die je in acht moet nemen bij het bevorderen van de fijne motoriek op een kindvriendelijke manier.
4. boeken kopen om de fijne motoriek te bevorderen
No products found.