Het analyseren van kindertekeningen: De psychologie achter kindertekeningen

Al op de leeftijd van één à twee jaar beginnen kinderen met allerlei pennen te krabbelen. Aangezien kinderen via deze tekeningen hun gevoelens kunnen uitdrukken, moeten ouders hun kinderen zoveel mogelijk materialen aanbieden en de …

Het analyseren van kindertekeningen: De psychologie achter kindertekeningen

Kinderzeichnungen-analysieren-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Het analyseren van kindertekeningen: De psychologie achter kindertekeningen
Wat zijn de bevindingen van de analyse van kindertekeningen?

Kinderen vertellen verhalen met hun tekeningen en willen zich uitdrukken door te tekenen.

Welke processen zijn te traceren via de tekeningen van kinderen?

De ontwikkeling van het tekenen volgt een bepaald patroon. Met een beetje kennis kun je deze ontwikkeling live volgen.

Wat maakt beeldanalyse zo productief?

Kleuren of motieven kunnen veel onthullen over het gevoelsleven van een kind.

Al op de leeftijd van één à twee jaar beginnen kinderen met allerlei pennen te krabbelen. Aangezien kinderen via deze tekeningen hun gevoelens kunnen uitdrukken, moeten ouders hun kinderen zoveel mogelijk materialen aanbieden en de krabbels niet bekritiseren of corrigeren.

Het analyseren van kindertekeningen is niet zo eenvoudig, omdat de getekende plaatjes altijd in hun context moeten wordenbekeken. In onze gids geven wij u enkele tips over hoe u verschillende kindertekeningen kunt interpreteren. We leggen ook de verschillende fasen van de tekenontwikkeling uit.

[button]Boeken voor het analyseren van kindertekeningen online kopen[/button]

1. kinderen drukken zich uit door middel van foto’s en tekeningen

malende Kinder
Stimuleer de wens om te tekenen door materialen ter beschikking te stellen.

De psychologie bestudeert al zo’n honderd jaar wat tekeningen van kinderen kunnen vertellen. Met behulp van getekende plaatjes kan men zich verdiepen in de wereld van een kind. Kennis over bepaalde ontwikkelingsstappen heeft psychologen geholpen om steeds beter te begrijpen wat een kind met de tekening wil uitdrukken.

Voorzichtigheid is echter ook geboden bij het beoordelen van kindertekeningen. Verkeerde interpretaties kunnen leiden tot verkeerde diagnoses en misverstanden. Trek daarom niet te snel conclusies en houd altijd rekening met de ontwikkelingsfase en de achtergrond van de tekening.

Er zijn verschillende redenen waarom een kind een tekening maakt.

Deze omvatten:

  • de motorische gebeurtenis
  • de feitelijke gebeurtenis
  • de emotionele gebeurtenis
  • en de materiële gelegenheid

Hieronder willen wij de verschillende gelegenheden nader beschrijven.

Ieder kind heeft bewegingsdrang. Dit uit zich natuurlijk in krabbels en krabbels. Het kind beweegt zijn handen en vingers om een blad of de tafel te versieren met stiften of soms zelfs met eten. Hoe groter het oppervlak, hoe interessanter het is voor het kind om zijn creativiteit de vrije loop te laten.

De mannentekentest

De zogenaamde Mann-Zeichen-Test (MZT) van Herman Ziler is een manier om de ontwikkelingsrijpheid van kinderen te bepalen. Hij wordt vaak gebruikt in vroegtijdige interventiecentra of instellingen voor curatief onderwijs.

Kinderen beelden vaak in tekeningen uit wat zij in werkelijkheid het leukst vinden. Als het kind bijvoorbeeld een paar dagen geleden in de dierentuin is geweest, zullen dieren de volgende keer meestal op de voorgrond van de tekening staan. Dit betekent dat de ervaringen uit het dagelijks leven vaak hun weg vinden naar het schilderij.

Mensen drukken gevoelens of sensaties vooral uit door middel van taal. Kinderen drukken zich echter liever uit via beelden. Zo kunnen gevoelens als vreugde, verdriet of angst een enorme invloed hebben op het soort tekening. Kinderen geven ook graag de aard en intensiteit van relaties weer in een tekening.

De materiële aanleiding is als het ware de hoeksteen voor het maken van kindertekeningen. Om kinderen te motiveren om te tekenen, moet je zoveel mogelijk materialen aanbieden en een prettige sfeer creëren. Daarnaast is het belangrijk dat u de kinderen geen richtlijnen geeft en geen kritiek geeft op de tekening.

2. elk kind maakt een bepaalde schilderontwikkeling door

De ontwikkelingspsychologie onderzoekt onder andere in hoeverre de ontwikkeling een bepaald patroon volgt. Psychologen en wetenschappers hebben vastgesteld dat elk kind verschillende fasen doorloopt. De meeste modellen zijn gebaseerd op de fasen van de schilderontwikkeling volgens Piaget (1992).
De verschillende fasen van de schilderontwikkeling willen wij in de volgende tabel nader toelichten:

Leeftijd (in jaren) Fase Beschrijving
0-1 Smering
  • in deze fase staat het plezier in bewegen op de voorgrond
  • Om dingen uit te proberen gebruiken kinderen verf, pap, zand of zelfs uitwerpselen.
  • In het begin wordt er niet met krijtjes geschilderd, maar alleen met de mond.
1-2 Krabbelen
  • In het begin geven kinderen de voorkeur aan zigzaglijnen.
  • Alle voor het kind beschikbare oppervlakken worden gebruikt.
  • deze tekeningen hebben nog geen betekenis
  • kleuren spelen nog geen rol
  • Krabbelen bevordert de motorische ontwikkeling
2-4 Pre-schema fase
  • Kinderen beginnen cirkels te tekenen
  • in deze context ontwikkelt zich ook de zogenaamde koppotige (de mens bestaat uit hoofd, armen en benen; het bovenlichaam ontbreekt; de armen en benen hechten niet direct aan het lichaam; het oog en de mond bevinden zich buiten het gezicht)
  • de eerste grafische symbolen ontstaan meestal op een leeftijd van drie tot vier jaar
  • afzonderlijke elementen worden op de pagina gerangschikt
  • Kleuren worden steeds belangrijker, zodat ze ook worden gebruikt om emoties weer te geven.
  • Het kind begint andere voorwerpen te tekenen, zoals dieren (hond, paard, vogel), een auto, wolken en bomen.
5-8 Schema fase I
  • Kinderen beginnen in deze fase transparant te tekenen, wat betekent dat ze dingen tekenen die eigenlijk niet te zien zouden zijn (röntgen)
  • Mensen worden niet langer afgebeeld als koppotigen, maar in veel meer detail
  • de ordening en grootte van elementen is niet gebaseerd op de werkelijkheid maar op individuele perceptie
8-12 Schema fase II
  • De afbeeldingen worden gedetailleerder
  • Kinderen voegen individuele details toe aan typische voorwerpen
  • Er wordt rekening gehouden met grootteverhoudingen
  • Kinderen besteden steeds meer aandacht aan het weergeven van een derde dimensie

3. de betekenis van de verschillende kleuren

Kinderzeichnungen Haus
Evenwichtige kinderen gebruiken meestal veel verschillende kleuren.

Zoals reeds vermeld, spelen de verschillende kleuren geen rol van betekenis in de krabbelfase. Vanaf dit punt worden ze echter steeds belangrijker voor kinderen. In het begin zullen kinderen proberen mensen, dieren of voorwerpen de kleur te geven waarin ze in werkelijkheid bestaan. Dit betekent dat de weide groen is, de lucht blauw en de zon geel.

Kinderen gebruiken echter ook kleuren om gevoelens te schilderen. Conclusies over geestelijke gezondheid kunnen echter pas worden getrokken voor kinderen vanaf ongeveer zes jaar. Kinderen die blijk geven van geestelijke gezondheid gebruiken meestal veel verschillende kleuren om hun beeld uit te drukken. Het valt pas op wanneer een kind de voorkeur geeft aan of zelfs uitsluitend gebruik maakt van één kleur voor zijn tekeningen.

Terwijl warme kleuren zoals rood of geel staan voor evenwicht, worden donkere kleuren zoals zwart of blauw beschouwd als tekenen van verdriet. Hoewel kinderen graag de kleur rood gebruiken voor hun tekening, kan de dominantie van deze kleur een teken zijn van woede, geweld en agressie. Droevige tekeningen waarin de kleur zwart domineert, kunnen erop wijzen dat het kind angstig is.

Let op: oordeel niet te snel! Een tekening kan ook met slechts één kleur worden gemaakt, bijvoorbeeld omdat dit de favoriete kleur van het moment is of omdat er geen ander potlood bij de hand was.

De verschillende motieven begrijpen

Kinderzeichnungen Familie
Het familieplaatje is een populair motief bij kinderen.

In de tekenontwikkeling van kinderen komen bepaalde motieven steeds weer terug.

In de eerste plaats zijn dat:

  • het ego-beeld
  • het familiebeeld (bijv. familie met dieren)
  • verschillende geslachtskenmerken
  • het eigen huis
  • voorstellingen van de natuur

Allereerst is het interessant om te zien hoe het kind zichzelf in een tekening voorstelt. Terwijl zelfverzekerde kinderen ervoor zorgen dat zij het middelpunt van de tekening vormen, tekenen verlegen kinderen zichzelf meestal kleiner en in de aanwezigheid van dieren of planten. Als een kind bang is of zich bedreigd voelt, worden ook vaak symbolen als donderwolken of bliksem boven het eigen hoofd gebruikt. Lichaamsdelen die belangrijk zijn voor kinderen worden bijvoorbeeld bijzonder groot afgebeeld.

Hetzelfde geldt voor de relaties binnen een gezin. In deze familietekeningen worden de mensen die bijzonder belangrijk zijn voor het kind bijzonder groot en in het midden van de afbeelding geschilderd. Als kinderen bijvoorbeeld vrienden op de gezinsfoto tekenen, kan worden geconcludeerd dat zij een belangrijke rol spelen in het leven van het kind. Als een familielid bijzonder groot en krachtig wordt getekend, kan dit erop wijzen dat deze persoon veel macht uitoefent over de anderen. Als het kind de familie als dieren tekent, kan het verborgen gevoelens tot uitdrukking willen brengen.

Zodra kinderen hun geslachtskenmerken leren kennen, worden vrouwelijke en mannelijke personen bijzonder stereotiep getekend. Een man krijgt bijvoorbeeld een volle baard, terwijl een vrouw bijzonder glanzend, lang haar heeft. Op kleuterleeftijd worden de respectieve personen vervolgens beschilderd met borsten of penissen.

De tekening van een huis is erg populair bij kleuters. Deze huizen zijn een belangrijk symbool van veiligheid. Open en vrolijke kinderen tekenen vaak een heel groot huis met veel versieringen.

De zon, bomen, bloemen en wolken zijn motieven die kinderen graag in een tekening vastleggen. Hoe ouder ze worden, hoe levensechter de illustraties worden. De tekening van een boom zegt ook veel over de ontwikkeling en volwassenheid van het kind. Terwijl de boom in het begin slechts vaag wordt weergegeven, bestaat hij na verloop van tijd uit een stam, een kruin en wortels.

5. boeken kopen voor de analyse van kindertekeningen online

No products found.


No products found.

Gerelateerde berichten