Dyslexie: Hoe herken je een dyslexiestoornis?

De meeste kinderen zijn blij als ze eindelijk naar school mogen. In het begin vinden alle kinderen lezen en schrijven moeilijk. Wanneer kinderen echter aan dyslexie lijden, wordt het dagelijkse schoolleven al snel een kwelling. …

Dyslexie: Hoe herken je een dyslexiestoornis?

Legasthenie-Ratgeber
  1. Tijdschrift
  2. »
  3. Gezondheid
  4. »
  5. Kinderziekten
  6. »
  7. Dyslexie: Hoe herken je een dyslexiestoornis?
Wat wordt bedoeld met dyslexie?

Dyslexie is een ontwikkelingsstoornis waarbij het leren van taal op mondeling en schriftelijk niveau gepaard gaat met enorme moeilijkheden.

Wat is het verschil tussen dyslexie en dyscalculie?

Dyslexie is niet hetzelfde als dyslexie. De verschillen zitten vooral in de oorzaken.

Hoe kunnen kinderen met dyslexie ondersteund worden?

Als bij uw kind dyslexie is vastgesteld, kunt u hem of haar gerichte ondersteuning laten krijgen. Over hun schoolprestaties hoeft u zich niet veel zorgen te maken, want kinderen hebben in dit geval recht op nadeelcompensatie.

De meeste kinderen zijn blij als ze eindelijk naar school mogen. In het begin vinden alle kinderen lezen en schrijven moeilijk. Wanneer kinderen echter aan dyslexie lijden, wordt het dagelijkse schoolleven al snel een kwelling. Ook ouders weten vaak niet hoe ze met deze aandoening moeten omgaan. Maar wat betekent dyslexie eigenlijk? En is er een verschil tussen dyslectie en dyslexie? Wat zijn de oorzaken en hoe ziet de behandeling eruit?

Onze gids geeft antwoord op al deze vragen. U leert hoe u dyslexie bij uw kind kunt herkennen en wat u eraan kunt doen. Om de aandoening beter te begrijpen, leggen we uit wat de oorzaken zijn en wat de gevolgen van dyslexie kunnen zijn. Ook gaan we in op wat de nadeelcompensatie op school inhoudt.

[button]Verder lezen over dit onderwerp[/button]

1. dyslexie vs. dyscalculie (LRS)

Legasthenie Definition
Het verschil tussen dyslexie en dyscalculie zit vooral in de oorzaak.

Dyslexie iseen stoornis in het leren van geschreven taal. Mensen die aan deze stoornis lijden, hebben moeite met het omzetten van gesproken taal in geschreven taal en omgekeerd.

De definitie van dyslexie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) luidt als volgt:
“Er is sprake van een lees- en spellingsstoornis wanneer aanhoudende en duidelijke zwakheden in lezen en spellen niet te wijten zijn aan ontwikkelingsleeftijd, benedengemiddelde intelligentie, gebrek aan scholing, psychische ziekte of hersenbeschadiging” (World Health Organization, 2005).

In normaal gebruik worden de termen dyslexie en dyscalculie vaak door elkaar gebruikt. Er zijn echter enkele cruciale verschillen. Terwijl dyslexie een erkende stoornis is, is dyslexie een onderwijsterm. De volgende tabel helpt u het verschil te begrijpen:

Benaming Oorzaken Symptomen Bevordering
Dyslexie Genetische overerving, aanleg Onoplettendheid bij lezen, schrijven en eventueel rekenen; stoornissen in de zintuiglijke waarneming; gedeeltelijke functiestoornis van de hersenen Aandachtstraining; bevordering van de zintuiglijke waarneming; symptomatische ondersteuning
Lees- en spellingsproblemen Psychologische oorzaken; gezinsoorzaken; onderpresteren; lichamelijke oorzaken; verkeerde leermethoden Noch een aandachtstekort, noch een zintuiglijke stoornis is aanwezig, toch maken deze kinderen ongewoon veel fouten. Behandeling van de symptomen staat op de voorgrond; aanleren van spellingregels; eventueel hulp van een psycholoog of arts.

De oorzaken van dyslexie zijn dus niet aangeleerd, maar genetisch. Aangezien dyslexie erfelijk is, worden in veel gevallen meerdere familieleden door deze stoornis getroffen. Erfelijkheid kan echter niet als de enige oorzaak worden beschouwd. Andere factoren en oorzaken van dyslexie liggen op neurobiologisch gebied. Getroffen personen vertonen stoornissen in de akoestische en visuele waarneming. Ook het fonologisch bewustzijn is zwakker.

2. herkennen van een spellingstoornis

Legasthenie erkennen
Er zijn enkele aanwijzingen die kunnen wijzen op dyslexie bij kinderen.

In Duitsland heeft ongeveer 4% van de leerlingen last van dyslexie, zo blijkt uit onderzoek. Veel ouders vragen zich af hoe ze dyslexie bij hun kind kunnen herkennen. Zelfs in de babytijd vertonen getroffen kinderen symptomen die op deze aandoening wijzen. Vooral als je familie al een geschiedenis van deze aandoening heeft, moet je vroeg op symptomen letten. Ook volwassenen kunnen dyslexie hebben. In een gids van het Bundesverband Legasthenie und Dyskalkulie e.V. (Federale Vereniging voor Dyslexie en Dyscalculie) kunnen ouders en getroffenen veel meer belangrijke informatie over dit onderwerp vinden.

Naast een lees- en spellingsstoornis kunnen kinderen ook een zuivere schrijfstoornis of een leesstoornis hebben. Bovendien komen dyslexie en dyscalculie vaak samen voor. Dyscalculie wordt gekenmerkt door begripsproblemen op rekengebied.

Op de kleuterleeftijd kunnen kinderen al de volgende dyslexiesymptomen vertonen die kunnen wijzen op deze stoornis:

  • laat leren van duidelijke spraak
  • vage uitspraak of lispelen
  • vaak struikelen en vallen over kleine voorwerpen
  • verwarrende woorden en namen
  • problemen met het leren en onthouden van kinderrijmpjes
  • onoplettendheid en problemen met timing
  • oriëntatieproblemen

Deze symptomen zetten zich voort op de basisschool. Daarnaast zijn er nu problemen met spelling en het correct lezen van woorden en teksten. De tekenen van dyslexie op de basisschoolleeftijd zijn als volgt:

  • gemakkelijk afgeleid
  • snel tekenen van vermoeidheid
  • grote moeite met lezen en schrijven
  • letters omzetten
  • ongewone uitspraak
  • trage lees- en schrijfsnelheid
  • Betekenis van het gelezene wordt niet begrepen

Naast al deze negatieve uitingen van de ziekte hebben deze kinderen ook veel positieve eigenschappen. Bovenal zijn kinderen met dyslexie vaak intelligenter dan gemiddeld. Ze hebben vaak boeiende hobby’s en interesses en zijn bijzonder creatief. Bovendien denken ze vaak in grotere verbanden en kunnen ze zich mondeling goed uitdrukken. Door hun bijzonder sterke inlevingsvermogen zijn ze bij uitstek geschikt voor sociale beroepen.

3. diagnose dyslexie en dyscalculie

Rechtschreibschwäche ohne Leseschwäche
Als er symptomen optreden, moet u uw kind laten testen op dyslexie.

Als u vermoedt dat uw kind dyslexie heeft, moet u zo snel mogelijk professionele hulp zoeken. U kunt gemakkelijk contacten vinden op internet. De diagnose wordt vaak gesteld door een kinderpsycholoog of therapeut. Alleen met behulp van een dyslexietest kan de arts erachter komen om wat voor lees- of spellingsstoornis het gaat.

Een veel gebruikte procedure is de BISC (Bielefeld Screening for the Early Detection of Reading and Spelling Difficulties). Deze test onderzoekt fonologisch bewustzijn, fonetische hercodering, geheugenherinnering en visuele aandachtscontrole. Deze tests moeten worden gedaan voordat het kind naar school gaat. Want hoe eerder je de dyslexiesymptomen herkent, hoe beter de stoornis kan worden tegengegaan.

Het begin van dyslexieonderzoek

Al in de 19e eeuw hielden neurologen en psychiaters zich bezig met dit ziektebeeld. Toen dacht men echter nog dat de betrokkenen een benedengemiddelde intelligentie hadden.

De testprocedures worden bijvoorbeeld aangeboden in onderwijsinstellingen. U hoeft alleen maar van tevoren een afspraak te maken. Dit duurt meestal ongeveer drie uur. Als bij deze dyslexietest een stoornis wordt vastgesteld, worden direct ondersteunende maatregelen in gang gezet.

Het is van groot belang voor de achterstandscompensatie of het nu gaat om dyslexie of een lees- en spellingsstoornis!

4. therapie en ondersteunende maatregelen voor dyslexie

LRS Grundschule
Begeleiding en therapie is mogelijk bij getrainde therapeuten.

Dyslexie en dyscalculie worden heel verschillend behandeld. Terwijl LRS-therapie zich richt op het verwerken van traumatische gebeurtenissen en het leren van spellingsregels, wordt voor dyslexie een holistische therapie gebruikt.

Een schrijfstoornis bij kinderen kan worden behandeld met behulp van verschillende maatregelen. Omdat de vormen en verschijningsvormen van kind tot kind verschillen, wordt de therapie individueel afgestemd op de sterke en zwakke punten. Hoe vroeger met de training wordt begonnen, hoe groter de leervorderingen zijn.

Het aanbod van dyslexietherapieën is zeer groot:

  • Leestraining
  • Training in spelling
  • Leerstrategieën
  • Werktechnieken
  • Concentratietraining
  • Ondersteuning voor hoogbegaafden

Een veel gebruikte therapie is de AFS-methode:

  • Verbetering van de aandacht bij lezen en schrijven(aandacht).
  • Aanscherping van zintuiglijke waarnemingen(functies)
  • Speciale symptoomtraining om fouten te voorkomen(symptoom)

Naast diverse dyslexieoefeningen is ook psychologische ondersteuning elementair. Kinderen die leerproblemen of dergelijke vertonen zijn vaak ongemotiveerd en blootgesteld aan grote stress. Daarom is het belangrijk het zelfvertrouwen van het kind te versterken en hun angsten weg te nemen. De kinderen moeten begrijpen dat zij niet dom of lui zijn, maar dat genetische en neurologische oorzaken verantwoordelijk zijn voor het feit dat zij slecht kunnen lezen of schrijven.

Het gezin kan het kind met leesproblemen ook ondersteunen. U kunt dus ook thuis samen met uw kind oefenen. Het grootste succes kan worden behaald als u nauw samenwerkt met leerkrachten en therapeuten. Naast dyslexiecoaches kunnen hulpmiddelen zoals dyslexieboeken of educatieve software helpen. Op internet kunt u gemakkelijk getrainde dyslexiecoaches vinden. Hoewel dyslexie niet te genezen is, kan ondersteuning voor aanzienlijke verbeteringen zorgen.

Als dyslexie niet wordt behandeld, kunnen er secundaire stoornissen optreden. Deze omvatten emotionele problemen, schoolproblemen en moeilijkheden op sociaal gebied.

Helaas wordt dyslexiehulp meestal niet vergoed door zorgverzekeraars. Als u uw kind voor dyslexie laat behandelen, zult u de kosten dus zelf moeten betalen. Ook speciaal dyslexie ondersteunend materiaal moet u uit eigen zak betalen. De situatie is anders als als gevolg van de dyslexie een dreigende of bestaande verstandelijke beperking is vastgesteld. In dat geval kun je een overeenkomstige aanvraag indienen bij Bureau Jeugdzorg.

5. nadeelcompensatie bij dyslexie

Legasthenie Intelligenz
Nadeelcompensatie heeft voor- en nadelen
.

Leerlingen die een dergelijke zwakte vertonen, mogen op school niet benadeeld worden. Daarom is er de zogenaamde achterstandscompensatie. Hierdoor kunnen kinderen de normale schoolloopbaan volgen. Dienovereenkomstig worden de prestaties van de leerlingen anders beoordeeld. Dit betekent bijvoorbeeld dat de fouten in een tekst anders worden beoordeeld.

Als dyslexie is vastgesteld aan de hand van een geschikte test, geldt ook cijferbescherming. In dat geval worden de spellingprestaties niet of nauwelijks beoordeeld in toetsen en werkstukken. Zo kunnen leerlingen ondanks lees- en spellingproblemen toch goede cijfers halen.

De cijferbescherming en de nadeelcompensatie bij dyslexie of dyscalculie zijn in de verschillende deelstaten verschillend geregeld. In Brandenburg, Nedersaksen en Mecklenburg-Vorpommern is dyscalculie bijvoorbeeld aanvullend geregeld. De speciale behandelingen mogen echter niet te vroeg beginnen of te uitgesproken zijn. Het kind moet gemotiveerd blijven om aan de zwakte te werken.

Het compenseren van een achterstand heeft dus voor- en nadelen:

  • Verlichting voor getroffen leerlingen
  • Geen angst meer voor slechte cijfers
  • Versterking van het zelfvertrouwen
  • Beoordeling naar prestatie mogelijk ondanks leerstoornis
  • Spanning in de klasgemeenschap door ongelijke beoordeling
  • Motivatie om te leren kan aanzienlijk afnemen
  • negatieve effecten bij latere sollicitaties

6. verdere literatuur over het onderwerp

No products found.

Gerelateerde berichten