Volgens Freud is de ontwikkeling van een kind verdeeld in verschillende fasen. Na de orale fase komen de anale fase, de fallische fase, de latentiefase en de genitale fase.
De lippen en de tong zijn in het begin de sterkste zintuigen voor een baby. De mond is dan ook de beste manier voor een baby om zijn omgeving te ontdekken en te verkennen.
Omdat een kind tijdens de mondfase alles in zijn mond stopt, kunnen alledaagse voorwerpen een gevaar worden. Bied daarom gevarieerd speelgoed aan.
De term “orale fase” komt uit de dieptepsychologie. In deze fase gebruiken baby’s hun lippen en tong om hun omgeving te verkennen. Hieronder wordt uitgelegd wanneer de orale fase begint, hoe deze zich manifesteert en welke fase erop volgt.
[button]Meer theorieën van Sigmund Freud[/button]
Inhoudsopgave
1. de ontwikkelingsstadia volgens Freud
Sigmund Freud, Oostenrijks neuroloog en dieptepsycholoog is de grondlegger van de psychoanalyse en een vormend denker van de 20e eeuw. Hij stelde dat alle menselijke handelingen worden geleid door driften die onbewust lopen.
Voor devorming van iemands persoonlijkheid zijn de eerste levensjaren van groot belang. Alleen als alle fasen ongestoord doorlopen worden, kan een mens een gezond zelfvertrouwen ontwikkelen.
Volgens Freud is de psychoseksuele ontwikkeling onderverdeeld in de volgende vijf fasen:
- orale fase (zuigeling tot 2 jaar)
- anale fase (2e tot 3e levensjaar)
- fallische of oedipale fase (3e tot 5e levensjaar)
- latente fase (5 tot 11 jaar)
- genitale fase/puberteitsfase (vanaf 12 jaar)
Al deze fasen volgen elkaar op en bouwen dienovereenkomstig op elkaar voort.
De orale fase is de eerste en tegelijkertijd de meest primitieve fase van de psychoseksuele ontwikkeling. Het hele mondgebied is het belangrijkste referentieorgaan. De baby gebruikt zijn mond dus altijd om de hele omgeving te verkennen. Deze fase is bijzonder belangrijk voor de verdere ontwikkeling van kinderen.
Op tweejarige leeftijd begint de anale fase, die zich vooral bezighoudt met de uitscheiding van de kinderen. Volgens Freud vinden kinderen in deze fase het plezierig om de uitscheiding van ontlasting en urine te kunnen controleren. De fase eindigt weer op driejarige leeftijd.
In de fallische fase leren kinderen hun eigen geslachtsorganen kennen. Bij vijfjarige kinderen kan dan ook vaak worden vastgesteld dat zij zichzelf goed bekijken en enorm geïnteresseerd zijn in hun eigen lichaam.
De daaropvolgende latentiefase wordt gekenmerkt door een stilstand. In deze periode vordert de seksuele ontwikkeling van het kind nauwelijks. Pas in de genitale fase ontwaakt de seksualiteit weer.
Let op: een verstoring in een van deze fasen kan volgens Freud leiden tot levenslange conflicten.
In de orale fase verkennen baby’s alles met hun mond.
Wanneer een baby in de eerste één tot twee levensjaren een voorwerp in handen krijgt, wordt het meteen in de mond gestopt. Zo leren kinderen hoe de voorwerpen in hun omgeving zijn. Ook bij het geven van borstvoeding of het zuigen op een fles wordt alleen de mond gebruikt.
Het kind leert dat het via dit zintuig al zijn behoeften, d.w.z. nabijheid, dorst en honger, kan bevredigen. Terwijl in het begin de nadruk ligt op genot, merken baby’s na korte tijd dat bevrediging leidt tot rust en ontspanning.
Zodra een baby ook met zijn handjes voorwerpen kan pakken en vasthouden, worden deze steeds naar de mond gebracht. Dit traint de hand-oog coördinatie.
De mondfase is echter ook een spannende en belangrijke periode in de ontwikkeling. Het kind leert dat de ouders, vooral de moeder, de belangrijkste gehechtheidsfiguren zijn. Het basisvertrouwen wordt gevormd en de hechte band met de moeder komt tot stand.
Hoe lang de orale fase duurt, is niet precies te voorspellen. Dat de duur van deze fase sterk kan variëren, komt vooral doordat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt.
In de tweede helft van het eerste levensjaar beginnen de meeste kinderen ook tandjes te krijgen. Dit betekent dat zij ook veel voorwerpen in hun mond stoppen en erop kauwen omdat de pijn op die manier kan worden verlicht.
Omdat baby’s alles in hun mond willen verkennen, spugen ze ook graag voedsel uit. Dit is volkomen normaal en moet niet worden voorkomen.
Een grappig, maar niettemin leerzaam filmpje over de “orale fase” vindt u hier:
https://www.youtube.com/watch?v=ucthgU_z_GQ
3 Verkenning kan gevaarlijk zijn
Dodelijke verstikkingsongevallen bij zuigelingen
Volgens cijfers van het Federaal Bureau voor de Statistiek stierven in 2014 15 zuigelingen door verstikking. In de meeste gevallen ontstaat verstikking door het opzuigen van vreemde voorwerpen.
Veel ouders vrezen dat hun kind tijdens de orale fase meer kans heeft op infecties omdat alle voorwerpen in de mond worden gestopt. Hoewel hygiëne in principe heel belangrijk is, moet je niet steeds alles wassen en ontsmetten. Het is bewezen dat de kiemen en bacteriën ervoor zorgen dat het immuunsysteem wordt versterkt.
Als de omgeving van een kind te steriel is, kan dit ook allergieën uitlokken. Dit ontdekten onderzoekers uit Marburg in een studie met 812 kinderen. Als een kind op een boerderij opgroeit, is het risico om hooikoorts of astma te ontwikkelen maar half zo groot.
Problematischer zijn echter voorwerpen die giftig zijn of waaraan een baby zich kan bezeren.
Deze omvatten vooral:
- puntige of scherpe voorwerpen
- giftige stoffen, zoals schoonmaakmiddelen of medicijnen, sigaretten of alcohol
- kleine onderdelen die gemakkelijk kunnen worden ingeslikt
- kattenbak, etensbak of speelgoed
Zorger dus voor dat de omgeving waar het kind bij kan, veilig is. Zolang de kleintjes nog niet mobiel zijn, is dit meestal relatief eenvoudig. Het wordt echter moeilijk wanneer baby’s beginnen te kruipen en te lopen. Vanaf dat moment moet u de bovengenoemde voorwerpen voorzichtig uit het bereik van uw kind verwijderen.
4. tips om de mondfase van uw baby te ondersteunen
Er zijnextreem veel zenuwcellen in de mond die geprikkeld worden bij het verkennen van verschillende voorwerpen. Hierdoor kan een baby alles heel intensief waarnemen. Dit heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van het kind. De drang om alles met de lippen en tong te verkennen moet daarom geenszins worden verhinderd, maar in het beste geval verstandig worden ondersteund.
In het volgende geven wij u graag enkele tips over hoe u de mondfase van uw kind het beste kunt ondersteunen:
- Laat uw kind zijn ontdekkingsdrang beleven door het niet te verbieden verschillende voorwerpen met de mond te verkennen.
- Zorg er wel altijd voor dat de omgeving zo schoon mogelijk is. Dit betekent geenszins dat alles steriel moet zijn.
- Bied geschikt voedsel aan dat de kauw- en tongspieren van uw kind traint.
- Laat uw kind met de vingers eten. Door het verzamelen van de afzonderlijke stukjes wordt de pincetgreep aangeleerd. De preorale fase wordt gekenmerkt door het naar de mond brengen van het voedsel.
- Geef uw kind geschikt en gevarieerd grijpspeelgoed met verschillende texturen.
- Als uw baby tandjes krijgt, zijn bijtringen met verkoelende gel of water ook een goed idee.
5 Meer theorieën van Sigmund Freud
No products found.
No products found.
No products found.