In principe zijn afwijkingen in genetische factoren, de leeftijd van de ouders bij de geboorte van hun kind, mogelijke risicofactoren tijdens de zwangerschap en neurologische afwijkingen de meest voorkomende oorzaken van autisme.
Ofwel hebben kinderen met autisme een verminderde intelligentie ofwel zeer uitgesproken insulaire talenten waardoor ze evenzeer opvallen. Hen begrijpen daarentegen is de kunst.
Er bestaat geen behandeling in letterlijke zin. Wel krijgen kinderen met autisme de mogelijkheid om vroegtijdig in te grijpen. In sommige gevallen wordt medicatie gebruikt.
Autisme bij kinderen, een ontwikkelingsstoornis van het zenuwstelsel, manifesteert zich op zeer verschillende manieren: in de relaties met de omgeving, in het leven en in het vermogen om zich in een gemeenschap in te passen, maar ook in mentale, linguïstische, motorische en emotionele functies.
Autisten kunnen vreemde gedragingen vertonen die uiterst stresserend kunnen zijn, vooral voor verzorgers in het dagelijks leven. Tegen deze achtergrond worden kinderen met autisme beschouwd als meervoudig gehandicapt. Vaak verschuift bij meervoudige handicaps het zwaartepunt van de handicap met de leeftijd. In het volgende artikel leest u hoe autisme zich bij een kind kan manifesteren en welke kenmerken u verdacht zouden moeten maken.
[button]Verdere literatuur over het onderwerp[/button]
Inhoudsopgave
1. is autisme aangeboren? Ja, bij ongeveer 0,5 procent van de mensen.
Wat is autisme precies?
Autisme is soms een diepgaande ontwikkelingsstoornis die zijn oorsprong vindt in een complexe stoornis van het centrale zenuwstelsel. In de geneeskunde wordt gesproken van autisme op jonge leeftijd, autistische stoornis en syndroom van Asperger. Het centrale kenmerk is een ernstige relatie- en communicatiestoornis.
Ongeveer 0,2 tot 0,5 procent van de mensheid wordt getroffen door autisme. Hoewel autisme aangeboren is, worden de volledige symptomen meestal pas duidelijk op de leeftijd van ongeveer vier tot vijf jaar. Er zijn zelfs eerder voorlopers: de getroffenen hebben meestal al als baby problemen met eten of slapen. Ze produceren een scala aan gedragingen om zichzelf te stimuleren. Deze gaan soms gepaard met zelfbeschadiging. Soms komt ook sterke agressie voor of dringen ze aan op bepaalde bevelen.
Als uw kind autisme heeft, is de grootste uitdaging voor u het omgaan met de specifieke gedragingen. Autistische kinderen hebben een breed scala aan gedragsproblemen:
- een grote passie voor verzamelen,
- ze weigeren heftig om bepaalde kledingstukken te dragen…
- en ze herhalen zinnen en woorden en bepaalde gedragingen steeds weer.
Het is ook mogelijk dat een autistisch kind helemaal niet leert praten. Het is gevaarlijker voor autistische kinderen die in de loop van hun ontwikkeling geen besef van gevaar ontwikkelen.
Het intellectuele vermogen van kinderen met autisme varieert van zwakbegaafdheid tot gemiddelde intelligentie. Een deel van de autisten heeft ook extreem uitgesproken vaardigheden op bepaalde gebieden. Zij zijn bijvoorbeeld rekengenieën, zeer muzikaal, artistiek of technisch begaafd.
1.1 Autisme bij jonge kinderen heet het syndroom van Kanner
.Het syndroom van Kanner is een erfelijke meervoudige handicap die voor de leeftijd van drie jaar verschijnt, maar pas op de leeftijd van 18 maanden via tests kan worden opgehelderd na een relatief veilige autismediagnose. Hoe kun je het syndroom van Kanner herkennen?
- Een baby met het syndroom van Kanner weigert de borst en heeft ook moeite met voeden. Ze hebben problemen met kauwen en hebben vaste voorkeuren voor enkele voedingsmiddelen.
- Uitgesproken verstoringen in het slaap-waakritme van uw kind kunnen andere symptomen van het Kanner-syndroom zijn.
- Vaak vertonen kinderen met het syndroom van Kanner stereotiep speelgedrag.
- De interactie van deze kinderen is verstoord, de communicatie in de vorm van taal is verstoord en het kind vertoont gewone interesses en gedragingen.
Autisme vormen: In het huidige spraakgebruik is de term “autisme” ingeslopen in plaats van “autisme op jonge leeftijd”. Autisme bij jonge kinderen komt voor bij twee op de 1000 kinderen. Atypisch autisme kan optreden na de leeftijd van drie jaar en lijkt sterk op autisme bij jonge kinderen. Het syndroom van Asperger is de vorm van autisme die op schoolleeftijd verschijnt. De intelligentie wordt meestal niet aangetast door de stoornis. Goede taalexpressie en hoogbegaafdheid zijn goed mogelijk bij kinderen met het syndroom van Asperger. Het syndroom van Asperger, waarbij kinderen zogenaamde eilandelijke talenten vertonen maar een achterstand hebben op het gebied van coördinatie en beweging, treft ook twee op de 1000 kinderen.
2. Hoe ziet een autist de wereld? In detail
Een autist neemt zijn omgeving anders waar dan gezonde mensen. Hij merkt veel details op, maar heeft geen zicht op het grote geheel. Ga je bijvoorbeeld met je autistische kind het bos in, dan ziet je kind letterlijk door de bomen het bos niet meer. Dat kun je letterlijk nemen. Een autist ziet een opeenstapeling van 1452 bomen (sparren, sparren, lariksen,…), 326 struiken (els, brem,…), 12 vlinders, 78 paddenstoelen, zeven slakken en drie eekhoorns.
2.1 Autisten hebben behoefte aan structuur in plaats van veranderingen van plan
Een belangrijk punt in het leven van een autist is zijn kleding. Het biedt hem bescherming tegen invloeden van buitenaf. Het moet comfortabel, vertrouwd en gemakkelijk toegankelijk zijn. De keuze is daarentegen vrij bescheiden. Een nauwkeurig gestructureerde dagelijkse routine is erg belangrijk. Veranderingen van plannen kunnen een marteling worden. Getroffenen voelen zich dan vaak gestrest en vragen zich steeds weer af wanneer deze gebeurtenis voorbij zal zijn.
Tip: Een parelsnoer wordt vaak gebruikt om de wereld van een autist te illustreren (zie asperger-wahrnehmung.de). Dit geeft de dagelijkse routine goed weer. Eén parel = één gebeurtenis. Alles staat in een vaste volgorde. Deze volgordes zijn enorm belangrijk voor een kind met autisme. Als er veranderingen zijn in de gebruikelijke routine, vertel dat dan zo vroeg mogelijk aan je kind. Leg ook uit waarom het moet, op een manier die je kind begrijpt.
Kan uw autistisch kind naar een gewone kleuterschool of school? Goed mogelijk, als daar inclusie wordt toegepast
Autistische kinderen hebben ondersteuning nodig in het dagelijkse schoolleven. Vroeger werd een autistisch kind waarschijnlijk naar een zogenaamde “speciale school” gestuurd. Tegenwoordig zijn reguliere instellingen meestal verantwoordelijk voor deze speciale vorm. Deze verplichting geldt echter nog steeds niet voor alle instellingen.
Het is waarschijnlijk moeilijk om een Kita-plaats voor je autistische kind te krijgen. Deze zijn zeer zeldzaam in Duitsland. U kunt echter ook met de leerkrachten van een regulier kinderdagverblijf praten over de speciale behoeften van uw kind, zoals terugtrekkingsmogelijkheden of gedragsproblemen. Benader de verzorgers actief en zoek een gesprek.
De symptomatologie van autisme is te veelomvattend voor leerkrachten zonder aanvullende opleiding om ermee om te kunnen gaan. Tenslotte zijn kinderen met autisme niet zo gemakkelijk in een hokje te plaatsen en passen zij dus vaak niet in het geordende “systeem”.
Inclusie is deels succesvol, maar het tegenovergestelde is ook het geval: totale hulpeloosheid. Zelfs deskundigen geloven dat het onmogelijk is om de veelzijdige behoeften van getroffen leerlingen aan te pakken. Sommige scholen kunnen echter al het tegendeel bewijzen. Zij zijn er al in geslaagd deze evenwichtsoefening uit te voeren. Er zijn echter ook gevallen geweest waarin leerlingen van lessen zijn uitgesloten. Soms jarenlang.
Voor iemand die in het dagelijks leven door en door structuur nodig heeft, is dat natuurlijk fataal. Aan de overspannen leraren is meestal niets te verwijten. Zij krijgen noch ondersteunend personeel, noch opleiding, noch kleinere klassen.
4. therapie voor kinderen met autisme zorgt voor vroegtijdige interventie
De mogelijkheden om de gevolgen van de autistische stoornis te verlichten met therapie zijn gebaseerd op deze factoren:
- Vroege interventie: gedragstherapie bereikt goede effecten met betrekking tot cognitieve vaardigheden. Interactie in kleine groepen kan ook op kleuterleeftijd met succes worden getraind. Naast communicatie kan ook dwangmatig gedrag worden opgelost en kunnen alledaagse praktische vaardigheden worden aangeleerd. Vroegtijdige interventie begint op de leeftijd van twee tot drie jaar en duurt tot de basisschoolleeftijd.
- In een groep: Sociale vaardigheidstraining is de sleutel om kinderen met autisme te helpen met communicatie en interactie. Groepstherapie duurt meestal vier tot zes maanden.
- Medicatie: Psychofarmaca worden vooral gebruikt om gedragsproblemen te behandelen. Voor agressie, impulsiviteit en hyperactiviteit kan medicatie nodig zijn.
- Verdere therapiemaatregelen: Logopedie, ergotherapie, kunst- en muziektherapie, fysiotherapie en andere therapiemogelijkheden kunnen kinderen met autisme helpen hun leven beter aan te kunnen.
5 Verdere literatuur over dit onderwerp
No products found.