Gemiddeld is een kind op 5-jarige leeftijd ongeveer 111 tot 112 cm lang. Het is echter veel belangrijker dat de verhouding tussen lengte en gewicht klopt.
De vaardigheden bestrijken zeer uiteenlopende gebieden. U kunt hier lezen over enkele van de typische vaardigheden.
Er zijn veel mogelijke oorzaken. Het kan komen doordat je kind wat minder slaap nodig heeft, niet volledig bezet is, of ’s avonds te veel tv kijkt of een tablet of smartphone gebruikt.
Er is bijna geen moment in de ontwikkeling van een kind dat niet gekenmerkt wordt door speciale kenmerken.
In ons artikel laten we u daarom zien welke vaardigheden een kind typisch bezit op 5-jarige leeftijd.
U leert welke problemen er kunnen zijn en in hoeverre het zinvol is kinderen in deze levensfase specifiek te ondersteunen.
[button]Verdere educatieve gidsen voor ouders[/button]
Inhoudsopgave
1. niet meer klein, maar ook nog niet groot – een kind zit met 5 jaar in een vreemde fase
De tijd als baby is al wat langer geleden. Toch hebben de meeste ouders de neiging om bij een kind in de kleuterklas altijd aan een kleuter te denken. Als je kind echter al 5 jaar oud is,nadert hij of zijmet rasse schreden de schoolinschrijving.
Typische speelideeën die een jaar of twee geleden voor veel plezier zorgden, worden saai. De niet zo kleine kinderen zijn nu immers te groot voor dit kinderspul.
In het kader van het onderwijs staan de ouders dus voor de taak veel van de kinderen af te nemen, maar ook hun zelfstandigheid verder te bevorderen, zodat de school hen niet in de problemen brengt.
Een persoonlijk inkijkje in hoe het dagelijks leven van een moeder met een kind van 5 jaar eruit kan zien, is te zien in deze YouTube-video:
2. gewicht en lengte van een 5-jarig kind
De eerste losse tand:
Doorgaans verliezen kinderen hun eerste tanden als ze 6 jaar oud zijn. Sommige kinderen zijn echter iets eerder, zodat het verlies van de eerste tand al op 5-jarige leeftijd kan optreden.
De ontwikkeling van kinderen is heel verschillend, zodat het in de loop der tijd altijd mogelijk is dat een kind iets boven of onder het gemiddelde zit.
Bovendien bepalen de genetische factoren van de ouders hoe lang een kind zal worden.
Om een ruwe indicatie van lengte en gewicht te krijgen, vergelijken onderzoekers de gegevens van talrijke kinderen met elkaar en maken een percentielcurve.
Gemiddeld is een meisje op 5-jarige leeftijd ongeveer 111 cm lang en weegt het ongeveer 19 kg. Jongens zijn op dat moment ongeveer 1 à 2 cm groter en hebben een vergelijkbaar gewicht.
U kunt hier de gegevens van uw kind invoeren om de percentielen te krijgen.
Het percentiel geeft altijd aan hoe het gewicht of de lengte zich verhoudt tot andere kinderen. Een lengte van 80 betekent dat uw kind groter is dan 80 % van de kinderen op 5-jarige leeftijd.
Als uw kind vrij klein is, maar een normale gewichtsontwikkeling heeft, is het te dik. De twee waarden moeten dus vergelijkbaar zijn.
3. typische capaciteiten voor een kind op de leeftijd van 5 jaar
Het scala aan vaardigheden van een kind is enorm, dus op dit punt willen wij ons ruwweg beperken tot de motorische, cognitieve en taalkundige gebieden.
3.1 Grove en fijne motoriek
Lopen, evenwicht bewaren op één been en een bal vangen – bijna geen enkel kind heeft op 5-jarige leeftijd nog problemen met deze vaardigheden. Ook het strikken van schoenen, het veilig gebruiken van een schaar of het correct vasthouden van een potlood om te tekenen moeten al onder de knie zijn.
Het wordt echter moeilijker bij de meer geavanceerde bewegingen, waarbij veel vaardigheden tegelijk worden gebruikt.
Fietsen is voor veel kinderen nog steeds een probleem, ook al is het op zich goed mogelijk om vanaf 3 of 4 jaar zonder hulpmiddelen te oefenen.
Maar afhankelijk van hoeveel je je kind op dit gebied stimuleert, is fietsen al een van de makkelijkere oefeningen.
Als u merkt dat de motoriek van uw kind nog wat problematischer is, is het de hoogste tijd om hier verandering in te brengen en uw kind aan te moedigen. Oefen samen het evenwicht te bewaren.
Loop bijvoorbeeld over een wankele balk in de speeltuin en laat uw kind geleidelijk kennismaken met complexe bewegingen.
Een eigen springtouw helpt bij de coördinatie en zorgt ervoor dat je altijd stevig staat.
Tip: Hoe zekerder een kind zich voelt in zijn eigen lichaam, hoe meer dit wordt overgedragen op vele andere gebieden. Het zelfvertrouwen neemt toe en niets staat de komende schooljaren nog in de weg.
3.2 Cognitieve en sociale vaardigheden op 5-jarige leeftijd
Tegen de tijd dat een kind 5 jaar oud is, kan het meestal tot 10 tellen en kan het meerdere dingen tegelijk vastpakken. Kleinere hoeveelheden (tot 4, 5 of 6) kunnen al in één oogopslag worden geanalyseerd zonder dat ze eerst elk voorwerp met hun vingers moeten tellen.
Lukt dit nog niet zo goed, oefen dan bijvoorbeeld met een dobbelsteen, waarbij het de bedoeling is de ogen direct te registreren om verder te kunnen spelen.
Ook het geheugen verbetert, zodat kinderen meestal geen moeite hebben om 4 verschillende feiten of voorwerpen tegelijk te onthouden. Het kinderspeelgoed verandert, zodat steeds meer klassieke gezelschapsspelletjes kunnen worden gebruikt. Het handhaven van regels is cruciaal.
Verander ze niet, ook niet als uw kind verliest.
Dit hoort bij het spel, ook al moet het niet elke keer gebeuren, want de frustratietolerantie is nog relatief laag. Als een kind heel lang ongelukkig of bitcherig is na het verliezen van een spel, praat er dan openlijk over en wees een rolmodel.
Kinderen moeten leren hun eigen emoties onder controle te houden. Dit wordt vooral duidelijk in de omgang met andere kinderen over spelletjes die zij hebben verloren of gewonnen.
3.3 De taalvaardigheid van een kind van 5 jaar oud
In de loop van de ontwikkeling leren kinderen steeds meer nieuwe woorden. De basale taalontwikkeling zou echter al op deze leeftijd voltooid moeten zijn.
Kinderen beheersen de grammatica en kunnen verhalen vertellen in verschillende tijden.
Ze kunnen een verhaal reproduceren en er langere tijd naar luisteren zonder problemen te hebben met het begrijpen ervan. Als ouders of opvoeders veel met kinderen oefenen, zijn de kleintjes ook in staat korte gedichten uit het hoofd te vertellen of liedjes te zingen.
Tip: Hoe meer u met kinderen communiceert, hoe beter dat is voor hun taalvaardigheid. Let op een duidelijke uitspraak en vermijd babypraat.
4. veel voorkomende problemen – korte tips voor specifiek gedrag
Bijna alle kinderen hebben van tijd tot tijd moeite met eten. Meestal heeft dit echter geen gevolgen voor de gezondheid, maar is het gewoon een wilsprobleem. Als je kind op 5-jarige leeftijd bepaalde voedingsmiddelen niet eet, introduceer ze dan geleidelijk. Dwing uw kind niet om het hele bord leeg te eten, maar wees blij als het bord leeg is.
U kunt ook het ene of het andere voedingsmiddel zo bewerken dat het op het eerste gezicht niet als zodanig herkenbaar is. Op die manier kunt u snel vaststellen of het werkelijk een bepaalde smaak is die uw kind stoort of dat er gewoon sprake is van weerspannigheid.
Bij het ene of het andere kind komen slaapproblemen steeds vaker voor. Vanaf de leeftijd van 5 jaar is het niet meer nodig om ’s middags te slapen, zodat de nachtelijke rusttijd gemiddeld ongeveer 11 uur moet bedragen.
Er zijn echter individuele bijzonderheden, zodat het goed mogelijk is dat uw kind iets minder slaap nodig heeft.
Probeer echter ’s avonds de elektronische apparaten uit te laten en uw kind iets voor te lezen om het inslapen te bevorderen.
Als een kind op 5-jarige leeftijd liegt, gebeurt dat zelden met kwade bedoelingen. Het is eerder spannend om uit te proberen.
Maar als u ontdekt dat er vaak wordt gelogen, praat er dan over en laat zien dat het niet erg is om de waarheid te vertellen. Anders kan angst voor straf ontstaan, wat tot verder liegen leidt.
5. verdere educatieve gidsen voor ouders
No products found.
No products found.
No products found.